כשמדובר בדלתות פנים, הרי שהבחירה בדלת אחת, לרוב משפיעה על המחיר הכולל של כלל הדלתות, שכן רבים בוחרים באותו הדגם לכלל הדלתות בבית. כדי שתבחרו נכון לא רק בשורת המחיר, אלא גם בשורת התחזוקה, נוחות השימוש, הבטיחות והעיצוב - הכנו לכם סדרת כתבות על דלתות פנים.
בכתבה הקודמת, הרחבנו על חומר הדלת, סוג המילוי והגימור ורמת האיטום של הדלת מבחינת רעשים ועמידות למים. בכתבה זו, נרחיב על פרזול, אספקה, התקנה ואחריות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על ציר הזמן: כך הדלת תחזיק מעמד לטווח ארוך

העולם סובב על צירו, וכך גם הדלת. איכות הצירים תשפיע על עמידות הדלת. חשוב להתאים את סוג הצירים ואת מספר הצירים למשקל הדלת.
זהו לא רכיב שכדאי לחסוך בו. זכרו שמדובר בפריט שנמצא בשימוש ביומיום, והוא אמור להיות לא רק מעוצב אלא גם בטיחותי. דלתות שנוטות לקרוס הן דלתות שהמנגנון שלהן יישחק במהירות גבוהה יותר, ויכול לגרום לבני הבית להינעל בצד הלא נכון של הדלת. לכן, איכות הצירים, המנעול ואופן ההתקנה, חשובים לטווח ארוך, לא פחות מאיכות הציפוי של הדלת.
הצירים: סוגי הצירים העיקריים עבור דלתות פנים הם צירי ספר, צירי פייפ או צירים סמויים. ציר ספר, מכונה כך מפני שהוא מזכיר פתיחה וסגירה של ספר. הוא נחשב לציר עמיד מאוד, וניתן לכוון איתו את הדלת.
ציר פייפ, מזכיר מקטרת. הוא מתאים לדלתות תעשייתיות, ומתברג למשקוף ולדלת.
ציר סמוי, הוא בעיקר בשימוש בדלתות "אפס". כלומר, דלתות שהן בקו אפס עם הקיר. הן נכנסות אל תוך הדלת ואל תוך המשקוף, וכשהדלת סגורה לא ניתן להבחין בהן. ציר זה יקר יותר הן מבחינת עלות הציר והן מבחינת עלות העבודה.
אם הדלת עשויה מעץ מלא או מפלקסבורד, הרי שהיא כבדה יחסית. במקרה זה, חשוב להתקין שלושה צירים (ולא להסתפק בשניים).
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אל תזלזלו בפרזול: הידיות והמנעול ישפיעו על חווית השימוש

הידיות: לגבי ידיות, הרי שכדאי לקחת בחשבון לא רק את העיצוב, אלא גם את הבטיחות. דלתות עם זווית חדה, אולי מעוצבות יותר, אבל גם מסוכנות יותר. היתקלות בהן גוררת פציעה קשה יותר, בייחוד בחדרי ילדים שנוטים להשתולל יותר. פינות מעוגלות יהיו הרבה פחות מסוכנות מבחינה זו. לגבי המנעול, הרי שישנו מגוון אפשרויות. מפתח אפס הוא הפתרון הבסיסי ביותר, אך הוא גם זה שנוטה להתקלקל במהירות הגבוהה ביותר.
סוג הנעילה: לחדרי שירותים, מומלץ להתקין מפתח קבוע מבפנים (מכונה 'לשונית פרפר'). לחדרי ילדים, מומלץ להתקין מנעול שניתן לפתיחה מבחוץ גם ללא מפתח. מנעול פבלוק, הוא מנעול כפתור (נהוג להתקין אותו בחדרי מלונות).
שימו לב, שסוג זה של מנעול מחייב בחירה והתאמה של הדלת מראש, שכן הוא מצריך קידוח שונה בדלת מאשר מנגנון רגיל.
לכן, ההחלטה לגביו צריכה להתקבל עוד לפני בחירת הדלתות. לא כל המנעולים ברחבי הבית חייבים להיות אותו דבר, ובהחלט ניתן להתאים את סוג המנעול לסוג השימוש בדלת.
גם במקרה זה, ההפרש בין מנגנון זול מאיכות ירודה למנגנון איכותי, לא מצדיק את הפשרה. כשמדובר בבטיחות, הרי שלא תרצו להיתקע בתוך החדר.
מעבר לכך, מנגנון זול, ממילא תצטרכו להחליף כעבור תקופה קצרה, כך שלא מדובר אפילו בחיסכון (אם תיקחו בחשבון גם את עלות העבודה והזמנת בעל המקצוע לצורך התיקון).
כמה עולים תיקונים בדלתות פנים? למחירון "המקצוענים" לחצו כאן
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תוספות אפשריות למחיר

ישנן תוספות קטנות שיעלו לכם לרוב כמה עשרות שקלים, אך ישדרגו משמעותית את חווית השימוש בדלתות. מה למשל? נעילה מגנטית הכוללת לשונית פרפר מתוך החדר (מפתח קבוע למנעול), ומהצד השני חריץ שקוע. דוגמה נוספת היא מנגנון של טריקה שקטה, המאפשר לסגור את הדלת מבלי לטרוק אותה. גם תוספות של חלון זכוכית או של צוהר מעוגל, מאפשר להבחין האם יש אור בתוך החדר או לא. לרוב, הוא בשימוש בחדרי שירותים ובחדרי רחצה. אלו התוספות הקטנות שעושות את ההבדל, ובייחוד בחדרים מסוימים, ההשקעה בהן מוצדקת לטווח ארוך.

על זמני אספקה ומועד התקנה

כדי לא למצוא את עצמכם מעכבים את השיפוץ בגלל שהדלתות לא הגיעו בזמן, דאגו להזמין אותן עוד לפני שאתם מתחילים את השיפוץ עצמו.
זמן האספקה הנהוג בשוק זה הוא 14 ימי עסקים, אך לאור עיכובים בהגעת מכולות לישראל בשנת הקורונה, כדאי לקחת מקדם ביטחון גדול יותר.
אם מדובר בשיפוץ ממושך יחסית, נסו לתזמן את מועד הבאת הדלתות לקראת סוף השיפוץ. אין טעם להתקין אותן מוקדם מדי.
המועד המומלץ הוא לאחר הנחת אריחי הריצוף או יישום הפרקט. אחרת, תידרשו להתאמות בגובה הדלת, או להתפשר על התקנה בגובה שאינו אידיאלי. מעבר לכך, במהלך השיפוץ פועלים מסתובבים בשטח עם כלי עבודה, הבית מלוכלך מאבק, חומרי בניין וצבע – כל אלו יכולים להרוס בקלות את הדלתות שלכם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהי האחריות הנהוגה בתחום זה ומה היא כוללת?

שימו לב שיש הבדל בין האחריות שמגיעה לכם מהיצרן לבין האחריות עבור ההתקנה עצמה. אחריות היצרן היא דבר שחשוב לשים לב אליו עוד בשלב שלפני רכישת הדלתות. הפערים גדולים מאוד, ומשתנים בהתאם לסוג היצרן, סוג הדלת והמחיר. האחריות המינימלית היא של שנה, כשבדלתות יקרות ואיכותיות יותר נהוג להעניק אף 7 שנות אחריות. אחריות זו אמורה לכסות אתכם במקרה של נזק לדלת ולפרזול. כלומר, אם הדלת מתנפחת, אם המנגנון של המנעול אינו תקין, אם הידית מחלידה או נתקעת – כל אלו, הם באחריות היצרן.
לעומת זאת, כל נזק שנגרם בשל התקנה רשלנית, הוא באחריות המתקין. לא תמיד המתקין שתבחרו הוא מטעם חברת הדלתות. לעתים זה יהיה מתקין חיצוני, או נגר שיבצע עבורכם את הדלתות בהזמנה אישית. אחריות זו אמורה לכסות מצב שבו הדלת קורסת או אינה נסגרת כמו שצריך.
במקרים אלו, יכול להיגרם לכם נזק לריצוף או לפרקט (בשל שפשוף הדלת), נזק למשקוף (בשל המכות שהוא מקבל כתוצאה מהתקנה לקויה של הדלת), נזק למנגנון וכן הלאה. האחריות עבור עצם ההתקנה היא לרוב לתקופה של שנה.
אם ייגרם נזק לדלתות הפנים שנה לאחר ההתקנה, מרבית התיקונים יעלו לכם לא יותר מעלות דמי ביקור. במצב זה, יהיה זול יותר לתקן מספר דלתות באותו הביקור, ולא להסתפק בתיקון של דלת אחת. לכן, אם אחד המנעולים מקרטע, או אם הגיע הזמן לחזק צירים – מוטב לבקש הצעת מחיר גלובאלית לתיקון של כלל הדלתות בבית.