1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל לאחרונה ערעור שהגיש אזרח אמריקני וזיכה אותו מעבירה של נהיגה ללא רישיון ישראלי, שבה הורשע בבית משפט לתעבורה ובגינה נגזרו עליו בתחילה שלושה חודשי פסילה וקנס של 1,200 שקל. השופט מרדכי כדורי קבע כי מי שלא נחשב "תושב ישראל", רשאי לנהוג עם רישיון זר לתקופה של עד שנה.
בכתב האישום שהוגש בשנה שעברה נגד הנהג נטען שלא היה מורשה לנהוג בישראל עם הרישיון האמריקני. זאת מאחר שהוא נחשב לתושב לפי חוק מרשם האוכלוסין, ולפיכך אסור היה לו לנהוג ללא רישיון נהיגה ישראלי.
בית המשפט לתעבורה בירושלים אמנם קבע כי לא ברור אם הנהג נחשב תושב לפי החוק, אבל הוא בכל זאת היה חייב להחזיק רישיון נהיגה ישראלי. זאת בנימוק שלפי תקנות התעבורה, מי שאינו תושב רשאי לנהוג עם רישיון זר רק למשך שלושה חודשים, ואילו הנאשם שהה כאן פרק זמן ארוך יותר. לפיכך הוא הורשע בעבירה של נהיגה ללא רישיון ונגזרו עליו שלושה חודשי פסילה, קנס של 1,200 שקל ופסילה על תנאי.
בערעור שהגיש הנהג על ההרשעה וגזר הדין הוא טען כי בית המשפט לתעבורה טעה כיוון שהרשיע אותו לפי תקנה שגויה, שמתייחסת לנהגי כלי רכב מקצועיים, ואילו הוא נהג ברכב פרטי ולפיכך היה רשאי להשתמש ברישיון האמריקני במשך שנה.
המדינה הסכימה שבית המשפט לתעבורה טעה בתקנה, אבל ביקשה להשאיר את ההרשעה כיוון שלעמדתה הנאשם כן נחשב תושב ישראל משום שהוא מחזיק באזרחות ישראלית ונמצא בארץ.
עו"ד דוד אריכאעו"ד דוד אריכא
אולם השופט מרדכי כדורי דחה את עמדתה וקבע שהנהג לא נחשב "תושב ישראל". הוא הסביר שלפי פסיקת בית המשפט העליון, תושב הוא רק מי שיושב קבע בארץ, ואילו אזרח ישראלי שמבקר כאן מבלי שהוא מבקש להשתקע לא נחשב תושב.
בפסק הדין צוין כי בניגוד לעמדת המדינה לא די להחזיק באזרחות ישראלית ולהימצא בארץ בביקור לתקופה קצרה כדי להיות מחויב ברישיון ישראלי לפי תקנות התעבורה. דרישת ההימצאות בארץ, שהתווספה לתקנה הרלוונטית לעבירה שיוחסה לנהג, לא מסתכמת בהימצאות סתם אלא נדרשת כוונה להשתקע.
השופט הדגיש שבית המשפט לתעבורה אכן טעה. לפי התקנות, תושב זר רשאי לנהוג בישראל במשך שלושה חודשים בלבד רק אם הוא נוהג ברכב מקצועי כמו משאית או רכב מסחרי. לעומת זאת, מי שנוהג בכלי רכב מדרגה נמוכה כמו רכב פרטי או אופנוע, יכול לנהוג עם הרישיון הזר עד לתקופה של שנה.
מאחר שהמערער נהג ברכב פרטי וטרם חלפה שנה מאז שנכנס ארצה הוא לא היה צריך להחזיק ברישיון ישראלי. לפיכך הערעור התקבל והשופט ביטל את הרשעתו של המערער ואת העונשים שנגזרו עליו.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד יונתן קיוול • ב"כ המדינה: עו"ד הילי ברגמן מפרקליטות מחוז ירושלים • עו"ד דוד אריכא עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין