פורום העסקים קיים כנס חירום במחאה על המתווה לעסקים של משרד האוצר בעקבות המלחמה, שלא נותן לדבריהם מענה לשכר העובדים וליכולת ההישרדות שלהם. לדבריהם, למעלה מ-200 אלף עובדים הוצאו כבר לחל"ת, ומדי שבוע ייצאו, לפי הערכות, עוד 100 אלף, אם לא ימצא מענה מתאים, כמו למשל מודל שכר גמיש. יש לציין כי לפי נתוני הביטוח הלאומי המספרים נמוכים בהרבה כרגע.
לפי מי שנכח בכנס החירום, מרבית האנשים צידדו במתווה של שר הכלכלה ניר ברקת: "הם באוצר רואים בנו הוצאה ולא השקעה, למרות שאנחנו 60% ממשלמי המיסים בארץ. הם לא הורידו שקל אחד מהשכר שלהם. הם יקבלו את השכר שלהם לא חשוב מה יהיה, ואנחנו מאיפה נשלם לעובדים?".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
שר האוצר סמוטריץ'. טענות רבות נגד המתווה שלו
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
עוד אמרו המשתתפים. "אנחנו מייצגים למעלה משני מיליון עסקים. יש בינינו הסכמה שהמתווה של שר האוצר לא טוב. אין לנו את היכולת לייצר סולם מזהב כדי להוריד את סמוטריץ' מהעץ שטיפס עליו. תקשיב לנו, תן מתווה שיאפשר לנו לשרוד. אנחנו מביאים כסף מהבית, מהבנק אם הצלחנו, המדינה מקבלת מיסים, אם הפסדנו אנחנו לבד. אנחנו מבקשים משר האוצר תעזור לנו לעזור לך ולמדינה עם עסקים וכלכלה מתפקדת".
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר: "אני לא רוצה שחיילים יחזרו מהמלחמה ויילחמו לגמור את החודש". רועי כהן נשיא לה"ב (העצמאים): "הגעתי להביע את הזעם על אובדן האמון שהחל ב-7 לאוקטובר, כשאנשים דיממו והמדינה לא הייתה שם, ואני כן עושה הקבלה לעשרות אלפי עצמאים בצפון ובדרום, עסקים שלא יכולים בכלל לעבוד ומדינת ישראל מפקירה אותם. אני מתבייש בפארסה שהייתה בוועדת הכספים עם שר אוצר מנותק. הוא רואה בנו 'הוצאה'. אנחנו מעסיקים שלא יודעים איך ישלמו שכר בסוף החודש לעובדים. סמוטריץ' אמר 'נתנו לכם ביד רחבה', אבל המתווה מבזה. אני לא מכיר בן אנוש שיכול להביא מתווה כזה. אדם שירדו לו 60% מההכנסות יקבל פיצוי של 2,120 שקלים בלבד. כולנו יחד קוראים לך, שר האוצר, להתעשת. היינו במשבר הקורונה ולקח ארבעה חודשים עד שהמדינה הגיבה. אנחנו 20 יום אחרי תחילת המלחמה ואין אפילו תזכיר חוק. תנו ודאות לאנשים שהם מנוע הצמיחה של המדינה. אנחנו לא אזרחים סוג ב'".
ראול סרוגו מהתאחדות הקבלנים אמר: "מודי'ס, לפני הורדת דירוג האשראי של ישראל, בדוח שלהם כתבו שהיקף הלוואות ענף הבנייה הוא חצי טריליון שקל. זה יפגע בבנקים. המדינה לא מבינה שענף הבנייה חייב לעבוד, יש סביבנו תעשיות שתלויות בנו. הענף שלנו אסור שיעצור, אנחנו חייבים תמיכה לעובדים ולהוצאות קבועות. המודל של העסקה גמישה שאנחנו מבקשים קיים בכל מדינות המערב. אולי לאוצר יש לב לפטר עובדים, לנו לא".
נציג ענף המסעדות יקיר ליסיצקי: "איפה אתה שר האוצר? איפה ראש הממשלה ביבי? האחריות שלך. איך אני אשלם משכורות כשאנחנו סגורים? המתווה של האוצר רשלני. הענף שלנו מאופיין בגיל צעיר, אף מסעדן בעזה לא צריך לחשוב על הפרנסה שלו. שייצרו לנו ודאות תוך כדי מלחמה".
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל: "הירידה בעבודה החלה לפני עשרה חודשים, כשהריבית עלתה והעבודה ירדה ב-30%. אין לנו כסף לשלם לעובדים כי אין תזרים מזומנים, במיוחד בעסקים הקטנים. הלוואות בערבויות מדינה לא נותנים לנו בבנקים. זה גם לא הזמן לשנות שעון חורף. בוועדות בכנסת נותנים לנו דקה לדבר, כשהם רבים בינם לבין עצמם. אני מתבייש לראות חברי כנסת שמעולם לא רשמו חשבונית ולא מבינים כלום ומדברים על כלכלה. הממשלה עיוורת".