"תכף יהיו פה מכות", הזהירו לפני שעה קלה חברים ומוזמנים בישיבה סוערת שבשלב מסוים אבדה עליה השליטה בוועדת הכספים של הכנסת.
1 צפייה בגלריה
וועדת הכספים בעניין היערכות הממשלה לקביעת מתווה הפיצויים בעקבות מלחמת חרבות ברזל
וועדת הכספים בעניין היערכות הממשלה לקביעת מתווה הפיצויים בעקבות מלחמת חרבות ברזל
וועדת הכספים בעניין היערכות הממשלה לקביעת מתווה הפיצויים בעקבות מלחמת חרבות ברזל
(צילום: ערוץ כנסת)
בדיון ענייני ראשון שבו אמורה הוועדה לאשר חלק מצעדי התוכנית הכלכלית שהציג שר האוצר בשבוע בשעבר, חברי כנסת צעקו אלה על אלה, מוזמנים לוועדה בהם ראשי ארגונים כלליים האשימו את משרד האוצר שהתוכנית הכלכלית שהציגו השר בצלאל סמוטריץ וראשי האוצר "מתאימים למבצע בן יומיים", ראשי לשכת רואי החשבון טוענים שיש לגבש תוכנית חדשה לחלוטין וחלק מנציגי הארגונים הציעו ליו"ר הועדה משה גפני "זרוק את תכנית האוצר לפח הקרוב ונגבש כאן היום תכנית כלכלית לעת מלחמה".
חברי כנסת בוועדה מתחו ביקורת קשה על גפני שלא מצא לנכון עד היום ה-17 למלחמה לקבל החלטות חיוניות ביותר. ח"כ ולאדימיר בליאק ונעמה לזימי קבלו: "אשקלון עוד בחוץ. מפוני ישובי הצפון לא מקבלים כלום. העיקר אישרו פה בשבועות האחרונים העברת מאות מיליונים למורשת יהודית וקברי צדיקים".
שר הכלכלה ניר ברקת שנכח בדיון חזר על הביקורת שכבר הביע בימים האחרונים כלפי התוכנית: "המתווה של האוצר מנותק, אני מתכוון להציג בקבינט הכלכלי מתווה חדש שמוסכם על העסקים הקטנים והעצמאים. חובתנו בשעת מלחמה לדאוג שהכלכלה לא תקרוס".
הוא הוסיף: "האוצר ייצור פוסט טראומה כלכלית, המילואימניקים לא צריכים להיות מוטרדים מהפרנסה בזמן מלחמה".
כפיר בטט, סגן הממונה על התקציבים באוצר אמר בדיון ״לא עצמנו עין שבועיים, המטרה שלנו שב-15 לחודש, המועד הקובע, 3 ימים אחרי זה הכסף יהיה בחשבונות האנשים. אנחנו באירוע חסר תקדים, זה לא סבב, לא תחום, אנחנו לא יודעים מה עוד יבוא, היה חשוב לנו לצאת עם התוכנית כמה שיותר מהר. מרבית העסקים יכולים לעבוד, וחשוב שיעבדו, משק עובד זה חלק מהמאמץ המלחמתי, המדינה צריכים שהם יעבדו. לעסקים שנפגעו משמעותית אנחנו באים כאן כדי לתת מענק״.
ח״כ ינון אזולאי מש״ס תקף את התכנית: "זה לא נורמלי המתווה הזה. על מה אנחנו מדברים? אנחנו לא נותנים צדקה, לא דמי קיום, הם צריכים לחיות בכבוד. אתה מדבר על 300 אלף שקל, בקורונה העלנו את זה ל-500 אלף, זה יהיה 600 אלף. בעלי אולמות שיושבים פה, הייתה אמורה להיות לי בר מצווה, מישהו מבעלי האולמות, התזמורת, מישהו הכניס משהו במקום? אולם שמשלם חצי מיליון שכירות בדקתם מה מצבם? שב עם רואי החשבון של העסקים תעשה את החשבון".
דובי אמיתי, יו״ר נשיאות המגזר העסקי אמר "קטונתי מלהמליץ לכם, בשבועיים האחרונים, הצוותים שלי עובדים מול משרד האוצר, מול אגף תקציבים, אני בקשר ישיר עם שר האוצר 24-7, האוצר הציג מתווה, אחרי שהעברנו שורה של תרחישים, יש עדיין פערים לא פשוטים: המגבלה שנתנו לפיצוי לעסקים עד 100 מיליון, 300 אלף לא באה בחשבון. במגזר העסקי, המטרה של כולנו, היא שהכלכלה תמשיך לנוע לצד המלחמה. בנוגע לעצמאים, מה שהוצע לא מקובל".
יו״ר ועדת הכספים ח״כ גפני אמר לנציג משרד האוצר "צריך הצבעה של הוועדה, היות שיש לך מתווה, תציג אותו בקצרה, ואבקש ממך בסוף הדברים לגשת לשר האוצר, ולומר לו את הדברים". הישיבה הסתיימה ללא החלטות ויתקיימו דיונים נוספים השבוע.
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל אמר: "אנחנו באפס הכנסות ואנחנו לא רוצים לפטר עובדים מקצועיים. הצעת האוצר מתמרצת פיטורים והוצאה לחל״ת. היום ה-17 למלחמה והבירוקרטיה לא מצליחה להציג מתווה. אפילו תזכיר חוק לא הוגש היום".
עוד הוסיף כי "תיירות נכנסת היא גורם קריטי בתעסוקה בפריפריה אנחנו גם נסייע לשקם את מערב הנגב עם תיירים שנביא לאזור. ערים כמו ירושלים, טבריה, נצרת, עכו וצפת ללא תיירים לא ישובו לפעילות כלכלית".

ראש המועצה אזורית אשכול: "אם אני אגנוב כסף תכניסו אותי לכלא"

במהלך הדיון ציין גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: קיבלתי פתק עכשיו שכל התושבים שלי באילת, קיבלו פתקים במלונות, שהם צריכים לצאת ולפנות את החדרים, אני מבקש ממך שתדבר עם שר האוצר, שיתקשר לכל המלונות.
לאור הדברים יצא יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני לשוחח עם האוצר, והודיע: אף אחד לא יוצא מאף בית מלון, מסדירים את העניין".

ירקוני אמר קודם לכן: "אתם יודעים מה קרה במועצת אשכול ב-7 לאוקטובר, יש לי רק 500 תושבים מתוך 17 אלף תושבים, שכולם פזורים בארץ, המזל שיש לנו עם נפלא ותורמים מחו"ל נפלאים, אבל הם צריכים לתת רק את הבונוס, לא כאן שמעתי מילה עלינו, אם הולכים להפעיל מפעל במועצה אזורית תנו להם שכר כפול, אנשים שלא קברו את מתיהם כבר מפעילים מפעלים, החקלאות אנחנו מאוד לחזור לשם, זה לא המבחן של אשכול, זה המבחן של כל אזרחי מדינת ישראל, ואנחנו יושבים ודנים כאן אם כל הישובים ב-7 קילומטר או לא, אני לא נגד להכניס אחרים, אבל אל תעזו לא להכניס מישהו מאשכול. היום העברתי כסף למלון כדי שאנשים שלי יישארו שם, במקום שיפתחו את הצנרת, ויגידו לי לא משנה איפה הישוב הזה, איפה אנחנו?! זה מלחמת קיום, תפתחו את הצינורות, שחררו הכל, אל תיכנסו לי איך לנהל את האנשים שלי, שחררו כסף ותנו לי לנהל. שר האוצר ביקש ממני עד סוף השבוע, אבל אם אשכול ועוד ישובים בעוטף לא יכנסו ל-7 קילומטר, אני מודיע לכם אנחנו מנתקים מגע, נגיע להפגין בירושלים כולם מהמלונות, כי אתם מזניחים אותנו, יש משימה לאומית למדינת ישראל, לשקם ולהחזיר את התושבים האלה, שכל אחד מהם יש לו מישהו שקשור, יש ישוב ש-25% מהתושבים שלו נעלמו, איפה אנחנו? אני יושב פה ושומע אתכם מתברברים במקום לומר פתחו לעוטף עזה את הכספים, נגמר הסיפור, למה אתם מקשים עלינו? למה? מהיום הראשון כל החוסן והרווחה שלנו עובדים שם, גם הם נופלים מהרגליים, תנו לנו אמצעים ואל תתערבו לנו, הקימו 2 מנהלות נכונות עם אנשים נפלאים בראשם, אבל לא נתנו להם כלים".
"מס רכוש, שלא יתחילו לי זה היה חדש זה היה ישן, אנשים יצאו עם חולצה, תחשבו איך כל העסקים והחקלאות מתו ב-7 קילומטר, הייתה סכנת מחבלים רק עכשיו נכנסים לעבוד, אני מבקש מכם חברי הכנסת והשרים, תדאגו שיפתחו לנו, ייצא עוד מיליארד שקל, מה קרה? תנו לי כסף, אם אני אגנוב תכניסו אותי לכלא, אבל לא יכול להיות שבמלונות עברה אתמול בערב שמועה שעוד יומיים מוציאים אותם משם, ואני מודיע לכם שעד שצה"ל ינצח אנחנו לא יוצאים מהמלונות, אנחנו נותנים את כל הגיבוי לממשלה ולצה"ל, אבל לא נכון לחזור לשם אם רצועת עזה תהייה כפי שהיא הייתה, הם הפסידו אותנו, הם הוכיחו שאי אפשר לחיות איתם בצמידות. חשבנו שהמכשול זו התשובה וכולנו טעינו, קחו את הזמן ומה שצריך, אבל תנו לנו את התנאים כדי לעבור את זה, אל תתעללו בנו מבחינת איך הפיצויים צריכים להיות, איך החיים צריכים להיות, אנחנו עדיין בטיפול נמרץ, אנחנו צריכים חמצן לתושבים שלנו, זה הולך להיות הרבה זמן".
אלעד שניר, גזבר המועצה האזורית שער הנגב, היה צריך להתחנן שייתנו לו לדבר: "אני נמצא כאן לא כי אני רוצה. אלא כי ראש המועצה שלי נהרג ואין לי מישהו שיבוא לפה וידפוק על השולחן. "אופיר ליבשטיין, ראש המועצה שלנו נהרג בשער הנגב. היינו צריכים להקים את עצמנו נפשית ופיזית כדי להקים את כל המועצה, בכל הדבר הזה גילינו שאנחנו לבד במערכה, 5-6 ימים אף אחד לא דיבר אתנו, הבטיחו מהאוצר סיוע של חמישה מיליון שקל ולא ראינו שקל מהם, לגבי ארנונה החלטתי שאני לא גובה ארנונה מאנשים שנהרגו, אנשים שלא בבתים שלהם. שייתנו לנו שיפוי על הארנונה, כי זה אוויר לנשימה. גם כשאנחנו מקבלים כסף, זה מיליון שקל לכיתת כוננות. אני לא צריך מיליון לכיתת כוננות, אני צריך כסף גמיש. אלה תושבים שלנו והם צריכים להישאר, אי אפשר להתנהל כאילו אנחנו לא קיימים".