1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בלוד ביטל לאחרונה שומת מס בנוגע להכנסותיו של מסגר, בסך 2.6 מיליון שקל, שהתגלתה לו באיחור של 16 שנים מאחר שעזב לחו"ל. השופט אבי גורמן החיל על פקיד השומה את דוקטרינת הנזק הראייתי, שמעבירה אליו את הנטל להוכיח שהשומה מוצדקת.
בשנת 2000 הגיש המסגר דו"ח מס לשנת 1998, ובו דיווח כי לא הייתה לו באותה שנה הכנסה. כעבור שנתיים הוא היגר לארה"ב מבלי לעדכן את כתובתו. בחלוף השנים הוא ביקש לשוב לישראל ולחיות לצד ילדיו. בשלהי 2014, כחלק מההכנות לקראת חזרתו, הוא מינה רואה חשבון על מנת לטפל בענייניו הכספיים.
לאחר בדיקה ברשות המסים, עדכן רואה החשבון את המסגר כי יש לו חוב מס בסך 2.6 מיליון שקל עבור הכנסות ב-1998. הוא הגיש בתגובה השגה על השומה, וטען כי מעולם לא קיבל לידיו הודעה עליה ולא היה מודע לקיומה. העניינים התגלגלו והגיעו עד לבית המשפט העליון, שם נקבע שפקיד השומה אחראי לנזק הראייתי שנגרם כתוצאה מביעור התיק של המסגר. בתגובה הוציא הפקיד שומה עדכנית הנמוכה בהרבה מזו המקורית, אבל עדיין מחייבת את הנישום לשלם מס עבור הכנסות של 381,697 שקל.
עו"ד יהושע (שוקי) ג'אנהעו"ד יהושע (שוקי) ג'אנה
המסגר, שלא השלים עם המצב, הגיש באוקטובר 2021 את הערעור למחוזי. הוא טען שבהינתן השנים הרבות שחלפו וגניזת התיק, לא ניתן כיום לערוך דיון ענייני על החיוב במס. מדובר בנזק ראייתי, אשר כפי שקבע בית המשפט העליון רובץ לפתחו של המשיב, ומצדיק את ביטול השומה. מנגד טען פקיד השומה שפסיקת העליון לא מנעה ממנו להוציא עבור המערער את השומה החדשה, ובהינתן שמדובר בשומה סבירה ומתונה – יש להותירה על כנה.
אלא שהשופט גורמן סבר שלאור פסיקת העליון, שהטילה צל כבד על התנהלות פקיד השומה, ראוי היה להימנע מהוצאת השומה החדשה. הוא הדגיש שקביעת העליון שלפיה התיק יוחזר לשלב ההשגה "נעשתה תוך שבית המשפט מבהיר כי הנזק הראייתי רובץ לפתחו של המשיב – על כל המשתמע מכך. קביעה זו רחוקה ממתן אישור מראש לשומה חדשה".
בהחלטה צוין כי מדובר במקרה חריג של נישום שעבר את גיל 70 ונאלץ להתמודד עם שומת מס מלפני כחצי יובל מבלי שפרטי השומה מונחים לפניו. בהעדר מסמכים רלוונטיים, הדגיש, אין שום דרך לדעת האם השומה נכונה או לא.
בנסיבות אלה – של עמימות ראייתית שמקורה בהתנהלות פקיד השומה – קבע השופט שיש להעביר את הנטל הראייתי לפתחו. משלא הורם הנטל, השופט קיבל את הערעור וביטל את השומה. פקיד השומה חויב לשאת בהוצאות המסגר בסך 70,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המסגר: עו"ד אברהם קרן, עו"ד אסף אפרתי ועו"ד שוהם שאוליאן • ב"כ פקיד השומה: עו"ד שירה קידרון–גוטליב (פמת"א) • עו"ד יהושע (שוקי) ג'אנה עוסק במיסים • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין