לא מוצאים חמאת טרה? יש סיבה: כיום, חמאת מולר בישראל אינה מיובאת מהיצרן הגרמני, אלא מיוצרת בישראל במחלבות טרה (למעט ממרח החמאה של מולר) ונמכרת במחיר של חמאה מיובאת - בין 5.85 שקלים ל-7.2 שקלים ל-100 גרם. היות וכמות השומן שבידי המחלבה מוגבל והוא בהתאם לכמות החלב שהמחלבה צורכת לכלל המוצרים, המחלבה שנמצאת בבעלות החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה) עברה לייצר את חמאת מולר - שהיא רווחית יותר עבורה - על חשבון חמאת טרה הזולה יותר שעולה 3.8 שקלים ל-100 גרם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי ynet עולה כי עד חודש מאי 2022 טרה ייצרה בין 15 ל-20 טון חודשי של חמאת טרה. אולם, מאותו חודש - אז השיקה המחלבה את מולר תוצרת הארץ, כמעט בכל חודש נרשמה ירידה בהיקף ייצור חמאת טרה.
1 צפייה בגלריה
חמאת טרה
חמאת טרה
חמאת טרה. כמעט ולא ניתן למצוא אותה כיום
(צילום: מירב קריסטל)
כך למשל, בחודש ינואר האחרון ייצרה טרה 22.9 טון חמאה מסוגים שונים, מתוכם רק 2 טון חמאת טרה וכ-20 טון של חמאת מולר. בחדוש פברואר (שעדיין לא הסתיים), יוצרו רק חצי טון חמאת טרה והשאר היה חמאת מולר וחמאת "פרימיום" נוספת של טרה הנמכרת גם היא במחיר גבוה יותר - חמאת עיזים של משק צוריאל.
המעבר של טרה למוצרי פריומיום ניכר גם בחלב, לאחר שירדה מאוד בכמויות שקיות החלב שמחירן בפיקוח וצמצמה גם ייצור חלב בקרטון - המפוקח גם הוא - לטובת חלב מועשר בקרטונים שמחירו גבוה משמעותית.
בתוך כך, רק השבוע העיד נציג החברה בדיון בנושא יוקר המחיה בוועדת הכלכלה בראשות היו"ר דוד ביתן, וטען כי המחלבה מפסידה במיוחד על מוצרים מפוקחים. עוד טען, כי בהקמת המחלבה החדשה של טרה בנעם, ליד נתיבות, הושקעו עד היום מיליארדי שקלים.
מכך ניתן להסיק כי המעבר למוצרי פרימיום, תוך זניחת המוצרים המפקוחים, הוא חלק מנסיונה של החברה המרכזית למשקאות להעביר את המחלבה לפסים רווחיים.

הפיקוח הוסר ומחירי החמאה זינקו

בתוך כך, מדוח של משרד החקלאות שניתח את שוק החמאה מאז שהוצאה מפיקוח (2021) מחירים עולה כי מחירה הממוצע של החמאה המיובאת יקר כעת ב-25 שקלים לק"ג בהשוואה למחירה הממוצע של חמאה המיוצרת בישראל (66 שקל לעומת 41 שקל). על סמך נתוני משרד החקלאות, מחיר החמאה מתוצרת תנובה עלה באופן מתון ב-5.7%, בעוד מחיר החמאה המיובאת עלה ב-61%. מדובר בהמשך מגמת ההתייקרות התלולה מאז הסרת הפיקוח.
מחברי הדוח מציינים כי מאז הורדת פיקוח המחירים על חמאה מייצור מקומי ומייבוא, המרווח של היבואן ושל רשת השיווק עלה בכ-7 שקלים לק"ג: בשנת 2022 מחיר החמאה המיובאת לצרכן זינק בכ-21 שקלים לק"ג, בעוד שבאותה תקופה המחיר ששילם היבואן ליצרן בחו"ל, כולל הוצאות עד שער הנמל בישראל, עלה בממוצע בכ-14 שקלים לק"ג.
כלומר, היבואן, וייתכן שרשת השיווק, השאירו בכיסם 7 שקל נוספים לק"ג, מה שמלמד שהמרוויחים הגדולים מהסרת הפיקוח הם היבואנים, ושההקלות שניתנו להם, כמו ביטול מכס ופיקוח, הם לא תמיד הפתרון ליוקר המחיה והוזלת מחירים, ובמקרה של החמאה אף הרעו את המצב עבור הצרכן.
משרד החקלאות מציין, כאמור, כי מחיר החמאה המקומית עלה ב-5.7% בלבד למרות התייקרות עולמית גבוהה יותר במחיר המספוא (מיני מזון הנאכלים ע"י הפרות) והגרעינים, שהם הרכיב העיקרי בעלות ייצור מוצרי חלב - כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. גורמים אלו גם ייקרו את החמאה המיובאת, אך בניגוד לתנובה היבואנים לא היו מכונים לספוג חלק מההתייקרויות ואף ניצלו את המצב.