שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר חתמו היום (ג') על הוצאת החמאה מפיקוח. הצו ייכנס לרשומות בהמשך השבוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המחיר המפוקח של חמאה עומד כיום על 3.94 שקלים ל-100 גרם. בעקבות מחסור בחמאה שנוצר לפני כשנתיים, כשתנובה הורידה את ייצור החמאה וטרה הפסיקה לשווק חלב לשוק הקמעונאי, החליטה המדינה לאפשר יבוא ללא מכס במסגרת צו.
1 צפייה בגלריה
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
(צילום: מירב קריסטל)
עקב כך, יבואנים רבים החלו לייבא חמאה, כולל תנובה. בעוד שהדבר הביא למגוון גדול יותר של חמאה בשוק והוריד את מחירי חמאת הייבוא, זה גרם לעליית מחירים בהשוואה לחמאה מקומית: חמאה מיובאת נמכרה ב-2020 במחירים גבוהים ב-20% ממחירי הפיקוח. כמה מהחמאות נמכרו במחיר מפוקח לפי חוק, אך יבואנים הצליחו להוציא מפיקוח מחירים חלק ממותגי החמאה שייבאו, בטענה לרכיבים ייחודיים כמו חומצה לקטית.
הוצאת מוצר מפיקוח בדרך כלל גורמת לעליית מחירים למרות הגברת התחרות. בעבר המדינה פיקחה על מחירי גבינת קוטג'. כשזו יצאה מפיקוח (בטענה שיש תחרות בשוק שכן שלוש המחלבות הגדולות מייצרות קוטג'), מחיר הקוטג' עלה לשמונה שקלים, ומחירו נבלם וירד רק בזכות המחאה החברתית. המדינה החליטה מאז להכניס לפיקוח גבינה לבנה ושמנת מתוקה כדי למנוע עליות מחירים.
ההחלטה להוציא את החמאה מפיקוח מחירים מגיעה בעקבות המלצת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות. בהמלצתה הסבירה הוועדה כי יש מספיק תחרות בשוק כל עוד היבוא נעשה ללא מכס (בזכות צו שאמור להתחדש מדי שנה). הוועדה לא התחשבה בהמלצתה בעליית המחירים שהיבוא הוביל. הוועדה כן המליצה להמשיך את הפיקוח על רמת הרווחיות של שחקניות כמו תנובה שמייצרות יותר מ-200 טונות חמאה בשנה.
לפי רפתנים, הוצאת החמאה מפיקוח תערער את האיזון של משק החלב בישראל שהוא מוסדר ומפוקח וכל רכיב בו קריטי לשימור רמות המחירים ותפוקות הייצור. מחירי מוצרי החלב בישראל נחשבים אמנם גבוהים אך מוצרי החלב המפוקחים לא מתייקרים בשיעורים גבוהים בניגוד למוצרים שמחיריהם אינם מפוקחים.
מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, מסר: "הוצאת מוצר מפיקוח היא הרשאה למכור אותו במחיר גבוה יותר. מדובר בהחלטה שתגרום לישראלים לשלם יותר. זה פרס לייבואנים ולרשתות השיווק שיוכלו למכור חמאה במחיר גבוה לפי ראות עיניהם".
ליאור שמחה, מנכ"ל יצרני החלב, מסר: "המדינה נותנת לחתול לשמור על השמנת והסרת הפיקוח היא הלכה למעשה נתינת האחריות במאבק על יוקר המחיה לקומץ יבואנים ורשתות, שכל תפקידם זה להגדיל את שורת הרווח לבעליהם. הסרת הפיקוח על החמאה היא בשורה קשה מאוד לשכבות החלשות ולציבור בישראל מאידך. מנגנון הפיקוח הוא האמצעי המשמעותי ביותר של המדינה למנוע עליית מחירים, ובמקום זאת ההחלטה התמוהה צפויה להביא לעליית מחירים כמעט בוודאות כמו בשנים האחרונות ומפקידה את קביעת המחיר אצל קומץ יבואנים ורשתות המזון, באופן שאיננו עומד בקנה אחד עם הצורך בהוזלת יוקר המחיה.
"הסרת הרגולציה היא ללא ספק מהלך מקומם, קל וחומר בימים אלה, שבהם הריכוזיות במשק הישראלי הולכת ועולה. על האוצר מוטלת האחריות הלאומית להגביר את הפיקוח ואת השקיפות בפני הציבור, אולם נראה כי טובת קומץ יבואנים, שיוכלו מהיום לעלות עוד ועוד את המחירים, שוב באה על-חשבון כלל הציבור בישראל בכלל ובפריפריה בפרט".