בתחילת שנת 2022, אחרי ששירותים פרטיים דומים כבר פועלים זמן רב ושיתוף פעולה בנושא בין הדואר לחברת הדלק פז הסתיים לפני כחודשיים, חברת דואר ישראל מפרסמת מכרז לאיתור ספק לצורך פריסת לוקרים חכמים ברחבי הארץ לחלוקה ואיסוף של חבילות 24/7.
לפי המכרז, הלוקרים, שיופעלו בשירות עצמי באמצעות הזדהות דיגיטלית, יוצבו בשלב הראשון בצמוד לסניפי הדואר, כאשר בהמשך הכוונה של החברה היא להציב מאות מרכזי חלוקה אוטומטיים גם במגדלי מגורים, מרכזי מסחר ועוד.
הספק שיזכה במכרז אמור להקים עבור הדואר את המערכות הפיזיות של תאי החלוקה, וכן את המערכות הטכנולוגיות והתפעוליות התומכות בשירות תוך דגש על אבטחה. בחברה טוענים כי כבר ברבעון הבא יוצבו התאים החכמים מחות לעשרות סניפי דואר ברחבי הארץ.
ומה בנוגע למחיר? בדואר אומרים שעוד לא ברור אם השירות יהיה בתשלום כי הדבר תלוי בקונספט של המכרז. בחברה מסבירים שגם היום אפשר לבקש שהחבילה תגיע עד הבית בתוספת תשלום, ויכול להיות שגם במקרה של התאים תהיה תוספת תשלום כדי שהיא תגיע למשל לתיבה בעבודה. יחד עם זאת, ישנם מספר מודלים, אחד מהם הוא שהמעסיק יממן זאת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דואר ישראל
דואר ישראל
דואר ישראל
(טל אזולאי)
כיום, כ-90% מהחבילות המוזמנות מחו"ל עוברות דרך הדואר, ולמרות 700 סניפים ועוד מספר זהה של מרכזי מסירה בעסקים קטנים, העומסים גדולים ולא פעם מצריכים בזבוז זמן יקר בתורים ארוכים, או תלות בשעות הפתיחה של מרכזי החלוקה. כדי להתמודד עם קצב הגידול העצום בחבילות מחו"ל וגם בסחר המקומי, הבינו בדואר שהם חייבים לחשוב קדימה כדי למנוע פקקים בסניפים.
השימוש בתא יתבצע על ידי הלקוח באמצעות קוד דיגיטלי שיינתן לו באפליקציה ייעודית, והלקוחות יוכלו לקבל באמצעותו חבילות וכן לשלוח חבילות ששולמו מראש, כדוגמת החזרות לאתרי קניות בינלאומיים שמאפשרים משלוחי גוביינא, או משלוח עם תשלום מראש באמצעות שירות "דואר בקליק".
עוד נודע כי כחלק מפרויקט התאים החכמים, בדואר גיבשו הצעות ערך עבור לקוחות עסקיים קטנים ובינוניים, וכבר בחודשים הקרובים צפויים שיתופי פעולה. דוגמה לכזה שיתוף פעולה הוא למשל חיבור של הדואר עם מכבסה מקומית. לאחר שתוצב מערכת התאים במתחם של כמה בניינים, אפשר יהיה למשל להשאיר בגדים לניקוי יבש בתא ולאסוף אותם מקופלים ומגוהצים בלי הצורך להגיע למכבסה או לדואר. הכוונה לשתף פעולה עם עסקים שהיום עובדים עם משלוחים.

מיזמים דומים לא צלחו

בשנים האחרונות פועלים מספר שחקנים במודל דומה של הפצת חבילות באמצעות מערכות חכמות של לוקרים, אך ללא צמיחה משמעותית. גם בדואר ניסו לפני שלוש שנים להיכנס לתחום הלוקרים האלקטרוניים לחלוקת חבילות ונסכם הסכם שת"פ עם פז להצבתם בתחנות פז ברחבי הארץ, ניסיון שלא צלח. הפעם, מתכוונת חברת דואר ישראל לצאת במהלך משמעותי יותר, עצמאי, עם תוכניות להיכנס למתחמי מגורים ולהצעות ערך לעסקים, ולא רק לחלק חבילות מחוץ למרכזי המסירה הקיימים.
בעבר עיקר פעילותו של הדואר הייתה במיון ושילוח מכתבים, אלא שכיום, בעידן הדיגיטלי, בדואר עוברות כ-25 מיליון חבילות בשנה, כאשר המספר כל הזמן בצמיחה בעקבות המעבר לרכישות באתרי אונליין והדחיפה שניתנה לכך בקורונה. מדובר באתגר גדול לדואר, ויעידו על כך התלונות הרבות על עיכובים במסירה והן הביקורת של מבקר המדינה על הנושא בדו"ח מ-2019.
בתוך כך, הדואר חנך לפני ארבע שנים מרכז מיון חדש בעלות מתוכננת בסך 100 מיליון שקל שערוך לטפל ב-100 מיליון חבילות בשנה. השקת מרכז המיון כמו הכניסה לתיבות איסוף עצמי דיגטליות, הם לדברי הדואר חלק מרפורמת ההתחדשות, כמענה לגידול בסחר האלקטרוני.
יש לציין שדואר ישראל, שהינו חברה ממשלתית, עומד כעת בפני הפרטה, לאחר שבחודש שעבר הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התקשורת יועז הנדל על מתווה ההפרטה, שכולל 40% הנפקה בבורסה ו-60% שיימכרו מאוחר יותר, אז גם יוחלט על סוגיית השליטה בדואר.