מה יעלה בגורל הסדר החוב בהיקף של 104 מיליון שקל שאישר לאחרונה בית המשפט המחוזי בירושלים לקבוצת ברוש? במאי האחרון בית המשפט אישר את הסדר החוב של קבוצת מפעלי י.ברוש של האחים שרגא ברוש, לשעבר נשיא התאחדות התעשיינים, ואחיו יריב ברוש. השופט קבע כי ההסדר מותנה בקבלת אישור הממונה על התחרות, לאור כוונת הרוכשת קרן טנא לרכוש מפעל נוסף בתחום שבו עוסקת החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שרגא ברוש בבית המשפט
שרגא ברוש בבית המשפט
שרגא ברוש בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
קבוצת י. ברוש מפרנסת עשרות עובדים ומפעילה שני מפעלים יצרניים, האחד בברקן והשני בנוף הגליל. המפעל בברקן מייצר ומשווק חוטים סינטטיים המשמשים את תעשיית השטיחים. המפעל בנוף הגליל מייצר אריזות גמישות.
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אביגדור דורות, ביקש היום (ראשון) מהממונה על רשות התחרות להגיש עד ל-11 באוגוסט הודעה מעדכנת בדבר הליך איסוף הנתונים ועיבודם קודם לגיבוש עמדה הסופית באשר למיזוג בין הרוכשת קרן טנא לבין קבוצת ברוש. "חזקה על הממונה כי תביא בחשבון את מצבו של המפעל בנוף הגליל הנמצא במצב של 'דימום', המנוצל, ככל הנראה, על ידי הגורמים המתחרים בו, ועשוי להגיע בקרוב למצב של סגירה, דבר שיגרום לפגיעה חמורה בפרנסתם של עובדי המפעל וייתכן אף בתחרות בתחום האריזות הגמישות", קבע השופט. עמדה סופית ביחס למיזוג החברות צפויה להתקבל מרשות התחרות עד 18 באוגוסט.
מהחלטת השופט עולה כי בדיקת הממונה על התחרות ממוקדת בהיבט האנכי של המיזוג שנובע מהתלות של החברות בתשומות חיוניות שמספקת להם חברת גדות מוספים לכימיקלים המצויה בשליטת קרן טנא. נטען כי מתעורר חשש כי לאחר המיזוג יהיה לגדות תמריץ לפגוע בתנאי ההספקה של התשומות למתחרים של החברה הממוזגת וכתוצאה מכך עלולה להיפגע באופן משמעותי התחרות בענף ייצור האריזות הגמישות.

"הניתוח יצליח והחולה מת"

מהחלטת בית המשפט עולה כי הממונה הגיבה לבית המשפט וציינה כי היא ערה למצבה הקשה של ברוש ועושה כמיטב יכולתה על מנת לקדם את הבדיקה במהירות. יחד עם זאת, צוין כי הממונה אינה נכונה להתפשר על איכות הבדיקה, במיוחד שעה שהמיזוגים מעוררים חששות כבדים לפגיעה משמעותית בתחרות. עו"ד אופיר רונן, בא כוח העובדים במפעל נוף הגליל, ציין בדיון כי "אנו חוששים שבסופו של דבר בגלל הסחבת, יכול להיות מקרה שהניתוח יצליח והחולה מת. אנחנו חושבים שאין סיבה שהמיזוג לא יאושר". בא כוח קבוצת ברוש, עו"ד גיל הירשמן ציין בדיון כי "אנחנו צריכים לקבל סיוע מהממונה, לקבל עדיפות, שעה שברור שאי מתן אישור ממונה ישלח את המפעלים האלה הביתה".
במאי האחרון בית המשפט אישר את הסדר החוב של קבוצת מפעלי י.ברוש של האחים שרגא ברוש, לשעבר נשיא התאחדות התעשיינים, ואחיו יריב ברוש, כאמור. השופט קבע כי ההסדר מותנה בקבלת אישור הממונה על התחרות הכלכלית, לאור כוונת הרוכשת קרן טנא לרכוש מפעל נוסף בתחום בו עוסקת החברה. על פי ההסדר קרן טנא המיוצגת על ידי עו"ד קרן רייכבך סגל תשלם כ-41 מיליון שקל עבור רכישת מניות החברה. בנוסף, יתקבלו כספים בסדר גודל של כ-66 מיליון שקל מהאחים ברוש, הכוללים את תמורת מימוש הדירות אשר שועבדו להבטחת אשראי שניתן לחברות או באמצעות הלוואות אישיות שנלקחו על ידי בעלי השליטה והוזרמו לחברות וכן על ידי מימוש מניות עושרד ששועבדו לטובת בנק לאומי (המוערכות בכ-30 מיליון שקל) ובתוספת תשלום של 5 מיליון שקל שתשולם על ידי בעלי השליטה.
קבוצת י.ברוש מפרנסת עשרות עובדים ומפעילה שני מפעלים יצרניים, האחד בברקן והשני בנוף הגליל. המפעל בברקן מייצר ומשווק חוטים סינטטיים המשמשים את תעשיית השטיחים. המפעל בנוף הגליל מייצר אריזות גמישות. הקבוצה פנתה לפני מספר חודשים לבית משפט לאחר שצברה חובות בסך של כ-248 מיליון שקל. הדיון היום התקיים לבקשת נאמן הקבוצה, עו"ד צוריאל לביא. זאת, לאור העובדה שהממונה על התחרות עדכנה כי היא בעיצומה של בדיקה מאומצת של החששות העולים לפגיעה בתחרות בין השאר ממיזוג בין קרן טנא וקבוצת מפעלי י.ברוש (בשיקום). את הנושים של בנק דיסקונט מייצג בהליך עו"ד מור נרדיה, את בנק הפועלים מייצג עו"ד גונן קסטנבאום ואת הבינלאומי עו"ד יניב אזרן.