1 צפייה בגלריה
דיכאון
דיכאון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב קבע לאחרונה שגבר שננטש בילדותו יקבל חלק מהרכוש שהותיר אביו שהלך לעולמו. השופטת תמר סנונית פורר קיבלה את בקשתו חרף התנגדות נכדיו של האב מנישואים מאוחרים.
המנוח נישא פעמיים בחייו, ועם אשתו הראשונה הוא הביא לעולם את התובע. לאחר שהתגרש ממנה והתחתן בשנית, סירבה אשתו החדשה לגדל את התובע כבנה, והוא למעשה נטש אותו. מהאישה השנייה נולדה בת שלימים הביאה לעולם שני ילדים – הנתבעים בהליך. בתו של המנוח נפטרה לפניו ובנסיבות אלה הוכרזו נכדיו כיורשים הבלעדיים אחרי מותו ב-2007. מאחר שלא הותיר צוואה, מי שביקש את צו הירושה היה אבי הנכדים, והוא לא טרח לציין בבקשה כי לחתנו יש בן נוסף.
עו"ד סימה אלטמןעו"ד סימה אלטמן
אבל רק במהלך 2018, יותר מעשור אחרי שניתן צו הירושה, הגיש הבן את התביעה לבית המשפט. לטענתו, על רקע הנתק בן 30 השנים הוא היה משוכנע שאביו ינשל אותו מהירושה באמצעות צוואה. לדבריו הוא הניח שאם אביו מסיבה כלשהי לא ישאיר צוואה, מישהו יעדכן אותו שמגיע לו נתח מהירושה שכן במשפחה ידעו על קיומו. הוא הסביר שמצוקה כלכלית שאליה נקלע הייתה המניע לחיפוש אחר ירושת אביו ולהגשת התביעה.
מנגד טענו אחייניו למחצה שהתביעה לוקה בשיהוי ובהתיישנות מאחר שהוגשה יותר מעשור אחרי הוצאת צו הירושה. בנוסף, הם הטילו ספק בעצם קשרי ההורות בין המנוח והתובע. אבל השופטת סנונית פורר קבעה שהטענה האחרונה אינה במקומה, שכן באוקטובר 2021 ניתן פסק דין שקובע ללא כחל ושרק שהתובע הוא בנו של המנוח. בהינתן זאת, ובהעדר צוואה המנשלת אותו – יש לו זכות לרשת אותו על פי חוק, ואין חשיבות לטיב הקשר המשפחתי. לגופו של עניין נקבע כי יש מקום לתקן את הצו בהתאם לסעיף 72 לחוק הירושה.
בתוך כך דחתה השופטת את טענת האחיינים לשיהוי בהגשת הבקשה. היא האמינה לגרסת הבן, שלפיה לא שיער בדעתו שלא יטרחו לעדכן שהוא זכאי לרשת את אביו. יתרה מכך, ברגע שגילה זאת – פעל במהירות והגיש את הבקשה תוך שלושה חודשים בלבד.
עוד נקבע שטענת ההתיישנות של הנתבעים לוקה בחוסר תום לב, בפרט לאחר שהוכח כי התובע הוא בנו של המנוח. השופטת שוכנעה כאמור שהבן לא ידע בזמן אמת על אודות היותו יורש ולכן התביעה לא התיישנה. לאור זאת היא הורתה על תיקון צו הירושה כמבוקש, ועל חיוב הנתבעים בהוצאות הבן בסך 45,630 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הבן: עו"ד מויס • ב"כ הנכדים ואביהם: עו"ד קראוס • עו"ד סימה אלטמן עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין