1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בבת ים קיבל לאחרונה בקשה של אישה שיצאה ממקלט לנפגעות אלימות לעבור עם ילדיה לדירה מרוחקת – חרף התנגדותו של הבעל. השופט אריאל ממן דחה את טענת הבעל שלפיה הקשר בינו לבין הילדים ייפגע.
האם שהתה במקלט לנשים נפגעות אלימות יחד עם הילדים מנובמבר 2022 ועד אוגוסט האחרון. לפני שיצאה ממנו היא ביקשה לשנות את מקום מגורי הילדים למושב ולרשום אותם למסגרות בעיר סמוכה, המרוחקת כ-25 דקות נסיעה מהעיר שבה היה בית המשפחה ובה נותר לגור האב.
האב ביקש למנוע את שינוי מקום מגורי הקטינים ודרש כי הם ימשיכו להתחנך במסגרות שבהן למדו בטרם המעבר למקלט. האב הוסיף כי הוא יפנה את דירת המשפחה כדי שהאם והילדים יוכלו לשוב אליה.
עובדת סוציאלית לסדרי דין תמכה בעתירת האם. היא פירטה את חוסר שיתוף הפעולה מצדו של האב, שבא לידי ביטול בביטול מפגש עם הקטינים ב"מרכז הקשר" ללא הודעה מוקדמת וכן בבעיות תקשורת מולו והיעדר זמינות בטלפון ובאימייל. לדבריה האב מערים קשיים ומחבל בקידום תהליכים בתחום החינוך והבריאות של ילדיו, כאשר בשל צורכיהם המורכבים, הם זקוקים לשילוב והשמה במסגרות חינוך מיוחדות.
יום לפני פתיחת שנת הלימודים הנוכחית קיים השופט אריאל ממן דיון במעמד הצדדים והאפוטרופא לדין שמונתה לייצג את הקטינים. הוא ניסה להביא אותם להסכמות כדי שהילדים יתחילו את שנת הלימודים כסדרה, אך לשווא.
האב הסביר כי הוא מתנגד לרישום הילדים למסגרות בעיר אחרת מסיבה ביטחונית, שכן העיר נמצאת בסכנה גבוהה יותר בתקופות של הסלמה. הוא הוסיף כי המרחק יפגע בקשר שלו עם הילדים. אבל השופט ממן לא מצא ממש בטענות: הוא קבע שהאב לא הניח כל אינדיקציה שתתמוך בטענתו שלפיה בעתות חירום קיים הבדל משמעותי (אם בכלל) בין שתי הערים. "סבורני כי מדובר בטענה שנטענה מן השפה ולחוץ", כתב.
הוא הוסיף שלא השתכנע כי המרחק עלול לפגוע בקשר שבין האב לקטינים, וכי לא מדובר בזמן נסיעה בלתי סביר. במקביל הוא קיבל את טענת האם שלפיה לא ניתן להשיב את הקטינים למסגרת החינוכית שבה התחנכו, כאשר האב פירט בפני הצוות החינוכי את כל טענותיו כלפי האם, תוך שהוא חושף פרטים אישיים על אודות המשפחה והילדים, באופן שפוגע בפרטיות האם והקטינים.
בפסק הדין הודגש שמעבר של אישה עם ילדים למקלט לנפגעות אלימות אינו עניין שבשגרה, וכי המעבר לא היה מניפולטיבי אלא נבע מחשש ממשי. "די בכך על מנת שלא לחייב האם והקטינים לשוב ולהתגורר באותה סביבת מגורים (ובוודאי שלא בדירה המשותפת, כפי דרישת האב)", סיכם השופט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד שולמית אלדן • ב"כ המשיב: עו"ד לימור אביטן • עו"ד שירלי גלילי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין