1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בבאר שבע דחה לאחרונה תביעה שהגישו רוכשי בית פרטי בנתיבות נגד המוכרים: הם טענו שרק לאחר הרכישה התברר להם שלמחסן אין היתר ושהעירייה הגדילה את חיוב הארנונה החודשי שלהם ב-17 שקל. אבל השופטת רחלי טיקטין עדולם קבעה שלא הוכח שיש צורך בהיתר, ולפיכך דחתה את התביעה.
המוכרים החזיקו בנכס החל מ-2010, ובמהלך השנים בנו בחצר מחסן פלסטיק שעלה להם כ-5,000 שקל. ביולי 2015 הם מכרו אותו לתובעים ובמסגרת הסכם המכר התחייבו לפצות אותם במידה שיתגלו בעתיד חריגות בנייה.
בתביעה שהגישו הקונים הם טענו כי לאחר רכישת הנכס קיבלו הודעה מהעירייה שלפיה המחסן נבנה ללא היתר. לטענתם, על המוכרים לפצות אותם בגין חריגת הבנייה.
המוכרים טענו להגנתם שהמחסן פטור מקבלת היתר בהתאם לחוק, והעירייה נתנה אישור לרישום הנכס על שם הקונים ללא שום הערה על חריגות בנייה. לדבריהם, כל הנושא עלה רק מפני שהעירייה ביקשה מהרוכשים תוספת זניחה של 17 שקל בארנונה עבור המחסן.
השופטת טיקטין עדולם קבעה כי התובעים לא הוכיחו בשום שלב שלעמדת העירייה נדרש היתר בנייה למחסן, ולא הביאו לעדות את פקחי העירייה שלטענתם ביקרו בנכס ואמרו שמדובר בחריגת בנייה. מנגד, המוכרים הוכיחו שהעירייה נוהגת לציין במפורש חריגות בנייה באישורים שהיא מנפיקה, בעוד שבמקרה זה היא הוציאה אישור זכויות נקי.
עו"ד עפר גמליאלעו"ד עפר גמליאל
התובעים אמנם הציגו שני מכתבים ממהנדס העיר שבהם נכתב ש"לא ניתן להכשיר את המחסן", אולם בבית המשפט המהנדס העיד שכלל לא ביקר בדירה, לא בדק שום דבר ואינו יודע שום דבר, ובשלב מסוים בעדותו אף אישר כי המחסן פטור מהיתר.
השופטת קבעה כי גם ממדיו של המחסן, החומר ממנו הוא עשוי והעובדה שהמוכרים לא חיברו אותו לתשתיות, מתיישבים עם תנאי החוק לקבלת פטור מהיתר.
בהקשר זה היא ציינה כי דווקא התובעים הם אלה שחיברו את המחסן למים ולחשמל, ומתחה ביקורת על כך שמצד אחד הם טוענים שמדובר בחריגת בנייה ומצד שני ממשיכים להשתמש בו בניגוד לחוק כביכול, ואפילו לא פנו לעירייה בניסיון לקבל היתר. בכך, קבעה, התובעים הפרו את חובתם להקטין את הנזק.
"מה שעולה מהתיק הינו שהטרוניה של התובעים הינה בעצם, שגובים מהם ארנונה בגין המחסן בסך 17 שקל בחודש", סיכמה השופטת. לנוכח מסקנה זו היא דחתה את התביעה ופסקה לנתבעים הוצאות בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הרוכשים: עו"ד ניב כהן ועו"ד עידית כהן • ב"כ המוכרים: עו"ד יורם שמילה • עו"ד עפר גמליאל עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין