ביום שלישי יתקיימו הבחירות הכלליות לכנסת ה-25, בסיוע עו"ד שני אשכנזי, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עמית, פולק, מטלון ושות', ועו"ד רעות שגיב-גרטלר, שותפה מייסדת בדרור גל רעות שגיב, עורכי דין המתמחים בדיני עבודה, בדקנו מה הזכויות של העובדים ביום הבחירות הנוכחי, ולמי מגיע תשלום ליום עבודה בבחירות.
האם כל עובד/ת זכאי ליום שבתון ביום הבחירות לכנסת? חוק יסוד הכנסת קובע כי יום הבחירות הוא יום שבתון לכל העובדים, למעט למי שמספק שירותי תחבורה ושירותים ציבוריים. אולם, חובה על המעסיק לאפשר לעובדים בעלי זכות בחירה לממש את הזכות לבחור. לדברי עו"ד שני אשכנזי, ועדת הבחירות המרכזית מפרסמת בסמוך למועד הבחירות את רשימת השירותים הציבוריים שיוסיפו לפעול כסדרם. בנוסף, עובדים זרים שמועסקים בענפי סיעוד, הסעדה, בניין, חקלאות ותעשייה לא יהיו זכאים להיעדר מעבודתם ביום השבתון, אלא בנסיבות מסוימות (כגון: חופשה, מחלה, חג, ימי אבל וכדומה).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מצביעים בתל אביב
מצביעים בתל אביב
קלפי
(צילום: EPA)
מי נכלל בהגדרה שירותים ציבוריים? עו"ד שגיב-גרטלר מסבירה כי ועדת הבחירות המרכזית לכנסת הגדירה מהם השירותים אשר ייחשבו ציבוריים, זאת בהתאם לחוק הבחירות לכנסת. בין השאר מדובר בעובדי ועדת הבחירות המרכזית, מי שמבצע בעבורה תפקיד או מי שנותן לה שירות, וכן, לצרכי יום הבחירות בלבד, עובדי המפלגות, מי שמבצע בעבורן תפקיד או נותן להן שירות, שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק. כמו כן, בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים, שירותי התקשורת, מפעלי מים וחשמל, תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים, עיתונות, רדיו וטלוויזיה, בתי חולים, חנויות לממכר מזון שירותי קבורה, כוחות ביטחון ושירותי הצלה ועוד.
האם המעסיק יכול להכריח לעבוד ביום הבחירות? לא ניתן לכפות על עובדים לעבוד ביום הבחירות, אלא אם הם נמנים על השירותים והענפים שמפורטים מעלה.
מהו השכר שזכאי לקבל עובד שעבד בפועל ביום השבתון? לא קיימת הוראה בחקיקה באשר לגובה התשלום שישולם לעובד שיעבוד ביום הבחירות, אולם הנוהג שהשתרש במשק הוא לשלם לעובדים שכר בגובה של 200% , או לזכותם ביום חופשה נוסף (בנוסף לתשלום שכר רגיל בגין עבודתם), זאת בתנאי שעבדו אצל המעסיק לפחות שבועיים רצופים.
האם יום השבתון יורד ממכסת ימי החופשה? המעסיק אינו רשאי לנכות לעובד יום חופשה, בגין יום השבתון.
האם "עובדי משמרות" זכאים ליום שבתון? כן, ובלבד שאינם נמנים על השירותים הציבוריים ושירותי התחבורה. לרוב עובדי משמרות הם עובדים שעתיים וחישוב השכר בגין יום השבתון לא נקבע במפורש בחוק או בפסיקה. עו"ד אשכנזי מציינת כי "לטעמי דרך המלך, לחישוב שכרם תהיה על פי ממוצע השכר של העובדים ב-12 החודשים שקדמו ליום הבחירות".
האם עבודה חד-פעמית ביום הבחירות משפיעה על קבלת דמי אבטלה? העבודה בקלפי ביום הבחירות מטעם ועדת הבחירות המרכזית לא תשפיע על דמי האבטלה לפי הבהרה שהוציא המוסד לביטוח לאומי.
2 צפייה בגלריה
עו"ד שני אשכנזי
עו"ד שני אשכנזי
עו"ד שני אשכנזי
(צילום: אייל טואג)
מי יכול לעבוד בקלפי? מי שמלאו לו 21 שנים רשאי לשמש מזכיר קלפי (הנושא באחריות כוללת לניהולה התקין של עבודת ועדת הקלפי), בתנאי שלא היה חבר במפלגה או ביצע פעילות מטעם מפלגה בשלוש השנים שקדמו ליום הבחירות, וכן השלים 12 שנות לימוד והסכים למסירת מידע אודותיו מהמרשם הפלילי. דרישות התפקיד ותנאי סף להגשת מועמדות מתעדכנים באתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת.
האם עובד שנמצא בחופשה או במחלה ביום השבתון זכאי לגמול מיוחד בשל יום השבתון? עו"ד שני אשכנזי מציינת כי חוק הבחירות לכנסת אינו מתייחס למצב בו יום השבתון "נופל" על תקופה בה העובד זכאי לדמי מחלה או אם שהה בחופשה. התכלית המונחת ביסודו של החוק היא תשלום שכר שהעובד היה משתכר, אם לא מדובר ביום שבת. מצד אחד, ניתן לטעון שלולא חל יום שבתון העובד לא יכול היה לעבוד ולכן הוא זכאי לדמי מחלה או חופשה בלבד. אולם מצד שני, יום השבתון חל על כל העובדים במשק (למעט האוכלוסיות המוחרגות ורק בנסיבות שהוחרגו), כך שגם עובד בחופשה או מחלה זכאי לשבות ולממש את זכותו הדמוקרטית. לכן, מציינת עו"ד אשכנזי, "לטעמי פרשנות נכונה היא לשלם לו שכר מלא מבלי לנכות יום המחלה או חופשה, אחרת הוא עלול להיות מקופח".
אם התחלתי לעבוד במקום עבודה חדש ממש בסמוך ליום הבחירות - האם אני זכאי לשכר עבור יום השבתון? על פי חוק הבחירות לכנסת, עובדים שלא התייצבו לעבודה ביום הבחירות יהיו זכאים לתשלום שכרם הרגיל אם עבדו אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים, סמוך ליום הבחירות.