זוכה מחיר למשתכן בפרויקט המגורים "אור היין" באשקלון טוען כי נדרש לשלם ליזם ריבית פיגורים בגין איחור תשלום עבור הדירה שרכש, זאת בזמן שהסיבה לאיחור התשלום הייתה השתתפותו כחייל מילואים בחזית מלחמת "חרבות ברזל". בעקבות פניית ynet בחברה הבהירו כי מדובר בטעות אנוש שתוקנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"זכינו בהגרלת המשך של תוכנית מחיר למשתכן לפני כשנה וחצי בפרויקט של חברת ג.ג.א.ב יזום נכסים והשקעות", מספר ל-ynet נריה מהיישוב אזור שבמרכז הארץ, שרכש דירת 4 חדרים בקומה העשירית בבניין מגורים בפרויקט תמורת סכום של כ-1.014 מיליון שקל. מדובר בקרקע שבה זכה היזם במכרז מחיר למשתכן שפרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) במאי 2018, ובה הוא מקים פרויקט עירוב שימושים הכולל דירות המשווקות לזכאי מחיר למשתכן וכן דירות המשווקות בשוק החופשי לצד שטחי מסחר, לפי תוכנית תמל/1006 אשקלון, המתווה מסגרת תכנונית למתחם עיר היין בעיר.
3 צפייה בגלריה
עיר היין אשקלון
עיר היין אשקלון
מתחם "עיר היין" באשקלון
(צילום: עמי לאור)
לדברי נריה, "חתמנו על החוזה בספטמבר 2022 וחלק מהתשלומים כבר הועברו. ב-21.10 הייתי אמור להעביר שובר תשלום נוסף בסך של כ-160 אלף שקל. אני גויסתי למילואים ב-7.10 בעקבות מתקפת הפתע של חמאס, והייתי בלי טלפון במשך שלושה שבועות כי הייתי בחזית. כשהתפניתי לעסוק בזה, גיליתי שבנוסף להצמדה יש ריבית פיגורים בגובה של כ-670 שקל כולל מע"מ".
"הייתי בהלם", ממשיך נריה, "בקושי ראיתי את אשתי ואת הילדים, ואז הייתי צריך להתעסק עם הקנס הזה? שילמנו כבר קרוב ל-400 אלף שקל. נכון שלא מדובר בסכום גדול, אבל למה לא יכולים לוותר על הריבית? לפי חוק דחיית מועדים הוראת שעה חרבות ברזל, חיילי מילואים שגויסו אמורים לקבל דחייה. נציגת החברה ענתה לי שזאת ההנחיה כרגע ויגיעו להחלטה בנושא רק בגמר החשבון, בעוד כשנתיים".
נריה מציין כי הוא אינו לבד. לדבריו, בקבוצת ווטסאפ של זוכי ההגרלה התכתבו רוכשים נוספים על כך שהם משרתים כעת במילואים, ונדרשו לשלם ריבית בעקבות העיכוב בתשלום. "לכל מי שעוד לא הצליח לשלם מעלים כל יום את מחיר התשלום בגלל הריבית? ממש חוצפה שהם לא מתחשבים במלחמה", כתב אחד הרוכשים בקבוצה; "אני אובד עצות לגבי זה. מישהו יודע מה אחוז הריבית או הקנס על כל יום איחור בתשלום השוברים?", השיב רוכש אחר; "גם אותנו חייבו בריבית, העדפנו לשלם עם הריבית ולהתווכח איתם בהמשך", כתב רוכש נוסף.
3 צפייה בגלריה
ההתכתבות בין הזוכים בהגרלה סביב הריבית על הפיגור בתשלום למילואימניק
ההתכתבות בין הזוכים בהגרלה סביב הריבית על הפיגור בתשלום למילואימניק
ההתכתבות בין הזוכים בהגרלה סביב הריבית על הפיגור בתשלום למילואימניק
באתר החברה, הנקראת גם גלובוס השקעה בנייה ופיתוח, מתואר פרויקט עיר היין באשקלון כמתחם מגורים הממוקם בכניסה לעיר ומכיל "תמהיל דירות רחב, החל מדירות 3 חדרים ועד דירות 6 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים, מאות יחידות דיור שיתפרסו על פני 4 מגרשים". עוד נכתב כי המתחם כולל 3 בנייני יוקרה המתנשאים לגובה של 14 קומות שיכילו 164 יחידות דיור, לצד 3 בנייני בוטיק בני 6 קומות עם 126 יחידות דיור ו-5 בניינים המתנשאים לגובה של 15 קומות "בסטנדרט בנייה חלומי הקרוב לפארק הייטק ותחנת רכבת חדשה".
בדף ההנחיות לרוכשי מחיר למשתכן בפרויקט אור היין נכתב כי "לתשומת ליבכם, מעקב אחר התשלומים וביצועם כולל ההצמדות בהתאם להסכם הינו באחריותכם הבלעדית בלבד. איחור בתשלום יגרור אחריו ריביות פיגורים והצמדות נוספות בהתאם להסכם".
לדברי עו"ד שמואל שוב, שותף מנהל במשרד עוה"ד שוב ושות', "חוק דחיית המועדים חל גם על חוזים בין גורמים פרטיים, ומכאן גם בין רוכשי דירות ויזמים. מבלי להיכנס למקרה הספציפי, במידה שרוכש דירה גויס למילואים בצו 8, הוא זכאי לדחיית המועדים של התשלומים לקבלן, כל עוד שהוא או מישהו מטעמו הצהיר בפני הצד השני שהוא זכאי לדחיית מועד, וכל עוד מדובר על התקופה הקובעת בין 7 באוקטובר ועד ל-7 בדצמבר 2023. אולם יש לקחת בחשבון שעל דחיית התשלום כן תחול הצמדה. מניסיוננו, חברות הנדל"ן נוטות להתחשב בתקופה זאת ברוכשי הדירות שגויסו למילואים".
מחברת ג.ג.א.ב יזום נכסים והשקעות נמסר בתגובה: "לאור פנייתכם, החברה בדקה את הנושא. מדובר בטעות אנוש של פקידה שעובדת מביתה ולא עודכנה בהנחיות החברה. לאור אי הבהירות, החברה תשלח הודעה לכל דיירי הפרויקט על דיווח משרתי מילואים לצורך ביטול גביית ריביות פיגורים. החברה מבקשת להבהיר כי בעקבות המלחמה, פועלת החברה לצורך עמידה במועד אכלוסן של מאות משפחות בפרויקט שכיום מתגוררים בדירות ללא ממ"ד. לאור העובדה כי הפרויקטים של החברה ממוקמים בעיר אשקלון, העיר המטווחת ביותר במדינה, נרתמו עובדיה ומנהליה לצורך השלמת הפרויקטים. החברה תרמה ותורמת בתמיכה וסיוע לחיילי צה"ל, אנשי מילואים וכוחות הביטחון".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "ראשית נציין כי נושא ויתור הגבייה של הריבית נתון להחלטת הקבלן. זאת מאחר שמדובר בחוזה שבין היזם והרוכשים, אשר המשרד אינו צד לו. לאור הנסיבות המיוחדות, המשרד מאמין כי ראוי שבתקופה בה אנו נמצאים ועל פי תיאור המקרה מהפנייה, יגלה הקבלן הבנה, המשרד יבצע פנייה לקבלן בנושא".