למרות התנגדותו של איש העסקים לב לבייב, בית המשפט אישר אתמול כי הווילה היוקרתית בסביון של בנו המצוי בהליך פשיטת רגל, שלום לבייב, תימכר כדי לשלם כסף לנושי הבן. הווילה נרכשה מכספו של לב לבייב. חובות הבן הם בסך כ-700 אלף שקל בלבד לעומת שווי הנכס שעומד על מעל ל-10.5 מיליון שקל - כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הזכויות בווילה נתונות לבן שלום לבייב ולפרודתו אורלי לבייב. מדובר בבית רחב ידיים בסביון, בן ארבעה מפלסים ובריכת שחייה, הבנוי על מגרש בשטח של 2,000 מ"ר. אין מחלוקת כי הנכס נרכש בכספי אביו של החייב שהעניק לבנו ואז לבת זוגו מתנה כספית בגובה מלוא התמורה החוזית (10.5 מיליון שקל). הבן ופרודתו תומכים בבקשת הנאמן למכור הווילה, לעומת האב לב לבייב שמתנגד.
1 צפייה בגלריה
מימין: לב ושלום לבייב
מימין: לב ושלום לבייב
מימין: לב ושלום לבייב
(צילום: יוני טובלי, אוראל כהן)
השופטת קבעה בהחלטתה כי "גם אם האב מבקש להגן על הנכדים, וגם אם האב הוא ששילם מכספו שלו עבור רכישת הנכס, מדובר בנכס של החייב (שלום לבייב - ל.ד.) והמשיבה (פרודתו של שלום - ל.ד.). קשה לקבל תוצאה שלפיה חייב המצוי בהליך פשיטת רגל יהא בעלים של נכס יקר ערך, ובה בעת לא ייפרע חובותיו לנושיו, בטענה כי אביו מסרב לממשו".
הליך פשיטת הרגל ננקט נגד שלום לבייב בשנת 2018 על ידי הנושה בנק לאומי. בשנת 2019 הוכרז שלום לבייב כפושט רגל. הבקשה למכירת הנכס הוגשה על ידי הנאמן לנכסי שלום לבייב, עו"ד ערן קאופמן, לאחר שכול ניסיונות הנאמן לקדם את ההליך לא צלחו וגם ניסיונותיו לגבש הסכמות מאחר וברור ששווי הנכס עולה משמעותית על גובה החוב.

הבן: "לב לבייב דואג לעצמו בלבד"

מהחלטת בית המשפט עולה כי נרשמה לטובת לב לבייב הערת אזהרה שמהותה הינה כי הבן ורעייתו התחייבו לא לבצע בנכס כל פעולה ללא קבלת הסכמת האב מראש. הערת האזהרה שנרשמה לטובת לב לבייב היא העומדת ביסוד המחלוקת בין הצדדיים. בבקשת המימוש טוען הנאמן שהערת האזהרה בטלה כלפיו, יש להורות על מימוש הנכס לטובת הנושים. יש לציין כי הבן שלום לבייב ואורלי לבייב מתנהלים הליכי גירושין, והם אינם מתגוררים בנכס.
הנאמן טען כי מדובר בנכס של הבן ופרודתו וניתן למכור אותו לשם תשלום חובות הבן מחלקו בנכס (מחצית). עוד טען, כי אין בכך שלב לבייב הוא ששילם עבור הנכס כדי לשנות דבר. הבן תומך בנאמן למכור הווילה וטוען כפי שמצוין בהחלטת בית משפט כי "האב (לב לבייב - ל.ד.) אינו דואג לנכדים כפי שהוא מציג עצמו, אלא לעצמו בלבד, והוא מונע משיקולים אחרים. כל בני המשפחה נטשו את החייב והוא מבקש לממש את הנכס". מנגד, לב לבייב מתנגד לבקשת המכירה וטען כי הוגשה במטרה זרה כדי ללחוץ עליו לפרוע את חובות בנו.
השופטת יסכה רוטנברג מבית המשפט המחוזי מרכז קבעה כי "הגעתי למסקנה כי יש להיעתר לבקשת המימוש, ולהורות לנאמן לממש את הנכס לשם תשלום מלוא חובות החייב במסגרת הליך זה. ואולם, יתרת הכספים שיוותרו לאחר תשלום החובות והוצאות ההליך, תיוותר בידיו הנאמנות של הנאמן, שינהג בכספים כפי שיורה לו בית המשפט המוסמך (שאינו בית משפט זה).
"הטעם לכך הוא שיש להבחין בין תוקפה של הערת האזהרה ומשמעות ההתחייבות שביסודה כלפי הנאמן, ובין תוקפן ומשמעותן של ההתחייבות וההערה ביחסים שבין האב, החייב והמשיבה. בכל הקשור לנאמן, זה אינו כפוף להערה ולהתחייבות, על כן אין בהם כדי למנוע את מימוש הנכס. ואולם, בכל הקשור לאב, לחייב ולמשיבה, יש לבחון את הדברים על רקע היותם צדדים קרובים להתקשרות, לשם כך יש לנקוט בהליך מתאים ובפני הערכאה המוסמכת".
לבסוף, קבעה השופטת כי נוכח הפער הניכר בין שווי הווילה וגובה החובות של הבן יבוא הנאמן בדברים עם החייב ועם אביו ויבחן אם ניתן לגבש הסכמות. עוד נקבע כי לב לבייב ישלם הוצאות משפט בסך כולל של 15 אלף שקל.
מטעמו של מר לב לבייב נמסר כי "מר לבייב עושה כל שלאל ידו להגן על זכויות נכדיו הנרמסות על ידי גורמים כאלה ואחרים ובכוונתו לפעול בכל דרך משפטית העומדת לרשותו על מנת לתקן את הטעות המשפטית בהחלטת בית המשפט הנכבד ולבטלה. בימים הקרובים יוגש ערעור מתאים לבית המשפט העליון אשר יבחן את ההחלטה דנן באופן מקצועי והוא מניח כי יביא לביטולה".