מחירי החלב הגולמי האמירו ב-24% מ-2019 - וכעת הם גובים קורבן נוסף: מחלבת רמת הגולן, המחלבה החמישית בגודלה בישראל אחרי תנובה, יטבתה, טרה וגד, נקלעה לקשיים תזרימיים.
המחלבה, שמעסיקה 100 עובדים ושייכת לקיבוצים סאסא, אורטל ועין זיוון, מייצרת בין היתר חלב עמיד וכן את החלב של המותג הפרטי של שופרסל - מוצר בפיקוח מחירים שהמדינה התמהמהה באישור ההתייקרות שלו, מה שהביא להפסדים במחלבות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
4 צפייה בגלריה
בולגרית מחלבות רמת הגולן
בולגרית מחלבות רמת הגולן
בולגרית של מחלבות רמת הגולן למותג הפרטי של שופרסל
(צילום: מירב קריסטל)
התייקרות החלב הגולמי הואצה מאוד בעיקר בעקבות המלחמה באוקראינה אבל מוצרי החלב המפוקחים התייקרו באיחור ובשיעור נמוך מהמובטח, וללא פיצוי רטרואקטיבי.

רמת הגולן גם מייצרת לשופרסל גבינות בולגרית וצפתית וכמובן מחויבת לעמוד בלחצי שופרסל למכור בזול תחת המותג הפרטי. כך - היא הפכה תלויה בשופרסל שבלעדיה ייתכן שאין לה קיום - אבל מתקשה לעמוד ברף המחירים הנמוך המצופה ממנה כספקית מותג פרטי.

שופרסל תתקשה להוציא את מוצרי תנובה ממדפי החלב

עבור שופרסל, מצבה של המחלבה יוצר תסבוכת נוספת: שופרסל סירבה בנובמבר לעליית המחירים של מחלבת טרה ועקב כך רוב מוצרי טרה הלא מפוקחים לא נמכרים יותר בשופרסל.
הרשת נשארה עם תנובה, יטבתה, מחלבות קטנות, יבוא ומותג פרטי מתוצרת רמת הגולן ויעקבס. כן היא מוכרת גבינות קשות וחצי קשות מייבוא תחת המותג הפרטי שלה (עם סוג אחד או שניים זולים במיוחד מתוצרת פולין).
כעת, כשרמת הגולן מצויה בקשיים פיננסיים, שופרסל תתקשה לוותר על מוצרי תנובה שמתייקרים, למרות שהודיעה שתתנגד להתייקרות.

הישועה תגיע מייבוא מוצרי חלב? לרוב - הייבוא יקר

האם הייבוא יציל את מדף החלב מהתייקרות? לא נראה כך. רוב גבינות הייבוא יקרות ולמרות ששופרסל מייבאת גאודה זולה שיש לה נתח שוק יפה בשופרסל, תנובה שולטת ב-70% מסגמנט הגבינות הארוזות והשליטה שלה במעדניית הגבינות גדולה עוד יותר. לעיתים הגבינה הזולה מוחבאת במעדניות של שופרסל.
שופרסל גם מוכרת יוגורט תחת המותג הפרטי ממש כמו רמי לוי שמחירו נע סביב 5.90 שקלים ל-150 גרם. לא זול.
4 צפייה בגלריה
יוגורט יקר
יוגורט יקר
יוגורט ויליפוד מיבוא. המחיר - יקר
(צילום: מירב קריסטל)
גם וילי פוד מוכרת יוגורט יבוא והוא לא מספיק זול. בתחילה מחירו עמד על 2.90 שקלים ל-125 גרם - 2.32 שקלים ל-100 גרם ו-3.48 שקל או 4.64 שקל בהשוואה ליוגורטים ישראלים שנמכרים ב-200-150 גרם בדרך כלל.
אבל המחיר כמובן עלה. רשתות רבות מוכרות כעת את היוגורט של ויליפוד (לבן ועם פרי) ב-3.90 שקלים ל-125 גרם (לא כולל מבצעים). כלומר: 3.12 שקלים ל-100 גרם ו-6.24-4.68 שקל ל-150 או 200 גרם, המשקל בו נמכר בדרך כלל יוגורט ישראלי.
זה מחיר נמוך ליוגורט עם פרי, אבל מחיר גבוה ליוגורט לבן, עד כדי כך שרוב מותגי היוגורט הלבן שמיוצרים בארץ זולים מיוגורט הייבוא שאמור היה להתחרות בהם ולהוריד מחירים. כך למשל יוגורט תנובה נמכר ב-4-2.5 שקלים ל-200 מ"ל וכך גם יוגורט שטראוס. יש להן גם מארזים שמורידים את המחיר עוד יותר ולוילי פוד אין.
4 צפייה בגלריה
יוגורט
יוגורט
יוגורטים ישראלים. זולים יותר ביחס ליבוא
(צילום: מירב קריסטל)

רבים ממוצרי החלב הפופלריים לא משתלם לייבא

בנוסף, רבים ממוצרי תנובה בלתי ניתנים לייבוא: חלב טרי קשה לייבא מאירופה (שם מחירו מסובסד על ידי האיחוד האירופי) וחלב יווני וקפריסאי לא בהכרח זולים יותר מחלב ישראלי.
גבינת קוטג' היא בעלת תוקף קצר מדי ולרוב לא הטעם של המוצר המיובא לא קולע לזה של הישראלים. מעדני חלב עוד לא הצליחו לייבא ארצה וכך גם כל המוצרים שנמצאים תחת פיקוח מחירים: גבינה לבנה למשל, זה מוצר שכמעט לא קיים בעולם. שמנת מתוקה לא משתלם לייבא. שוקו הוא מוצר עם טריות מוגבלת ויהיה קשה להתאימו לחיך הישראלי ולכללי המדבקות האדומות. יבואנים גם יתקשו לייבא גיל, שמנת חמוצה ואשל במחירים שיתחרו במחירי ישראל הנמוכים מאוד.
מה שיש כאמור כעת, הוא יבוא של יוגורט במחירים לא מאוד תחרותיים. יוגורטים זאת לא קטגוריה חזקה בארץ, אבל גם בה היבואנים מתקשים לכבוש נתחי שוק ולרוב לא מביאים חדשנות כמו מוצרים עתירי חלבון או עם תוספות מעניינות. כמו כן יש יבוא ניכר של גבינות שמנת - אבל המחיר שלהם דומה או גבוה ממחירי נפוליאון של תנובה. לא נראה שיש יבוא משמעותי של גבינות מלוחות וגבינות קשות וחצי קשות - היבואנים מעדיפים לייבא ביוקר.
גם תחליפי החלב שמיובאים לארץ לרוב יקרים: מחירי אלפרו ואוטלי גבוהים ממחירי תנובה.

מחירי החמאה ממשיכים לעלות

במקביל, החמאה ממשיכה במגמת התייקרות. יש כרגע מחסור בחמאת תנובה שמייצרת 30% פחות. תנובה היא כמעט היחידה ששמרה על מחיר הפיקוח של 3.94 שקלים ל-100 גרם. היא מוכרת ב-7.88 שקלים חפיסות של 200 גרם (הפסיקה לייצר אריזות של 100 גרם). טרה כמעט נעלמה ומעדיפה למכור חמאת מולר יקרה. שופרסל הפסיקה לייבא מותג פרטי בחמאה במחיר נמוך.
4 צפייה בגלריה
חמאה יקרה
חמאה יקרה
חמאות היוקרה שהחלו לצוץ במקררים אחרי הסרת הפיקוח והמכס
(צילום: מירב קריסטל)
באחד מסניפי שופרסל מצאנו חמאת פרזידנט של נטו ב-16.90 שקל ל-200 גרם וחמאה חדשה של ויליפוד ב-17.90 שקל ל-225 גרם (15.90 שקל ל-200 גרם). השוק נפתח לייבוא אך המחירים רק עולים ועולים, בין היתר בשל רצון של יבואנים למכור ביוקר ונסיקת מחירי החמאה בעולם.
לפי נתוני סטורנקסט, המחיר האפקטיבי של חמאה עלה השנה ב-4.2% בכלל השוק. נטו הפסיקה לייבא חמאה בפיקוח ומחיריה עלו ב-27% ומחירי טרה עלו ב-15%. מחירי ויליפוד שייבאה את יורו באטר ומייבאת את חמאת ואליו עלו ב-5%.