1 צפייה בגלריה
זירת התאונה ליד היישוב שקד, 2017
זירת התאונה ליד היישוב שקד, 2017
זירת התאונה ליד היישוב שקד, 2017
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל לאחרונה ערעור שהגיש נהג משאית שנידון ל-32 חודשי מאסר בשל גרימת מותם של חמישה בני אדם, והורה על זיכויו מחמת הספק. השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום קבעו כי שורת מחדלים ראייתיים מותירה ספק סביר ביחס לאחריות הנהג לתאונה.
התאונה הקטלנית התרחשה לפני כשש שנים בסמוך ליישוב שקד שבצפון השומרון. המערער (55) נהג בשעת ערב מוקדמת במשאיתו שעליה הותקנה עגלה ללא מטען. מדובר בכביש דו-סטרי עם נתיב נסיעה אחד לכל כיוון.
בשלב מסוים של הנסיעה, כשהגיעה המשאית לעקומה ימינה, היא בלמה בפתאומיות מסיבה שאינה ברורה. באותו רגע חלף מולה בנתיב הנגדי רכב הסעות מלא באנשים. כתוצאה מהבלימה הפתאומית סטתה המשאית לנתיב הנגדי והנגשה ברכב ההסעות בעוצמה. כתוצאה מכך נהרגו חמישה מנוסעי רכב ההסעות, והיתר נפצעו.
נהג המשאית הורשע בגרם מוות ברשלנות ובית המשפט לתעבורה בחיפה גזר עליו 32 חודשי מאסר. בין היתר שוכנע השופט כי הנהג לחץ על דוושת הבלמים והביא במו רגליו להתנגשות הקטלנית.
בדצמבר שעבר הגיש נהג לא המשאית ערעור למחוזי באמצעות עוה"ד ערן בר-אור, תומר גונן ויוסי יעקובי. הוא טען שהמשאית בלמה בגלל תקלה טכנית בלתי צפויה שגרמה לנעילת הגלגלים האחוריים. הוא האשים את המשטרה בכך שלא שמרה כראוי על המשאית בתקופה שלאחר התאונה, מה שגרם לבזיזתה ולקושי בהוכחת חפותו.
השופט יחיאל ליפשיץ, שכתב את פסק הדין העיקרי, קבע שלא ניתן לשלול את גרסת ההגנה שלפיה תקלה טכנית במשאית – ולא טעות אנוש – היא שהביאה לקרות התאונה. הוא קבע שמדובר בספק סביר הפועל לטובת הנהג ומצדיק את זיכויו מחמת הספק.
נקבע שהמשטרה אכן התרשלה בשמירה על המשאית, מה שאילץ את הנהג להתאמץ כדי להוכיח את חפותו. "המשיבה הייתה אחראית על שמירת המשאית, שהיא ה-ראיה בתיק, וכשלה בכך", כתב השופט והוסיף: "מדובר במחדל העומד כולו לפתח המשיבה".
בהחלטה צוין כי המדינה אפילו לא טרחה להציג שרטוט טכני של המשאית לאחר שנגנבה, ולהפריך באמצעותו את טענתה המרכזית של ההגנה לכשל טכני באחד מצינורות המשאית שהוביל לתאונה. בעוד הנהג יצא מגדרו כדי להוכיח את צדקתו, נקטה המדינה עמדה פאסיבית למדי ולא טרחה להתמודד עם הסוגיות שעלו – זאת, כשנטל ההרשעה מוטל עליה.
לדברי השופט, גם טרם נבזזה המשאית היא לא נבדקה כראוי והדבר פועל לחובת המדינה. בין היתר צוין כי הסרן הקדמי של המשאית הוא שנבדק במוסך בסמוך תאונה, כאשר אין מחלוקת כי הגורם לתאונה נעוץ דווקא בנעילת גלגלים המצויים בסרן האחורי. לאור זאת הורה הרכב השופטים על זיכויו של הנהג.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הנהג (המערער): עו"ד ערן בר-אור, עו"ד יוסי יעקובי ועו"ד תומר גונן • ב"כ המדינה (המשיבה): לא צוין • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין