1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בראשון לציון נתן לאחרונה צו שיקום כלכלי לחייב תוך מתן הפטר לאלתר מחובות בסך 726,427 שקל לאדם המתמודד עם סכיזופרניה. השופטת דר להב קבעה שאין תוחלת בהליכי הגבייה והדבר מצדיק את מתן ההפטר.
החייב (57) הוא אב לשני ילדים בגירים משתי נשים שונות שמהן התגרש. באוגוסט 2018 בוטל הליך פשיטת רגל בעניינו, בין היתר משום שצבר חוב מזונות כה גבוה ובית המשפט התרשם אז שכל מטרתו היא לחמוק מתשלום בחוסר תום לב. כחצי שנה לאחר מכן הוכר החייב על ידי המוסד לביטוח לאומי כנעדר כושר עבודה בשיעור 100% לאחר שאובחן עם סכיזופרניה פרנואידית.
באפריל 2020 פתח החייב בהליכי חדלות פירעון שבמסגרתם הוגשו נגדו חמש תביעות חוב בסכום כולל של 726,427 שקל, מתוכם 699,046 שקל בגין אי-תשלום מזונות. הממונה על חדלות פירעון המליץ על ביטול הצו לפתיחת ההליכים משום שמדובר בחובות נכבדים שאינם בני הפטר ואין לחייב נכסים כלשהם שמימושם יביא ערך כלכלי לנושים. עוד הוסיף הממונה כי הוא מתנגד למתן הפטר מחוב המזונות מאחר שלדבריו לדבריו באי תשלום מזונות יש כשל מוסרי-חברתי.
אחת מגרושותיו – שלה הוא חייב כ-580 אלף שקל – ביקשה לבטל את הצו לפתיחת הליכים שלדבריה פוגע בה אנושות. לטענתה, בעלה לשעבר משטה בכולם, עובד "בשחור", והצליח במשך שנים להתחמק מצווי מעצר ומהליכי גבייה, כשכל מטרתו היא לא לשלם את המזונות. היא הוסיפה כי לאורך שנים הוא התנכר לבתו ומעולם לא שילם לה מזונות, וכי למשפחתו נכסי מקרקעין בעלי ערך רב שהוא צפוי לקבל.
עו"ד אסף בן חור עו"ד אסף בן חור צילום: עדי שמאי
עורכת הדין של החייב הדגישה כי הוא סובל מסכיזופרניה, מחלת נפש קשה ביותר שממנה אין החלמה ושיקום, וכי הוא מתגורר בהוסטל השייך למדינה ואין לו נכסים משלו. לטענתה, אי תשלום המזונות נבע ממחלתו. לשיטתה, לגרושה שביקשה את ביטול ההליך לא תצמח מכך תועלת, למעט השבעת תחושת הנקם.
"ענייננו מעורר דילמה לא פשוטה", ציינה השופטת דר להב, והוסיפה שמדובר בחייב שסובל כבר שנים מבעיות נפשיות חמורות. כיום הוא מתקיים מקצבת ביטוח לאומי ומשכר של כמה מאות שקלים ומתגורר בדיור מוגן. השופטת הוסיפה כי בדו"ח פסיכוסוציאלי צוין כי החייב מביע חרדה שמא הליך חדלות הפירעון יבוטל וקיים חשש שיבצע מעשה אובדני.
מנגד, ציינה, אין חולק שמדובר במי שהשתמט זמן ממושך מתשלום מזונות ולא עשה כל מאמץ לפרוע החוב. עם זאת, לבסוף הגיעה השופטת למסקנה כי מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם ראוי לתת לחייב הפטר לאלתר, גם מחוב המזונות. זאת, מפני שאין מרפא לסכיזופרניה ממנה סובל החייב, ולפי הנתונים שהוצגו, גם לו יימשכו הליכי הגבייה נגדו לא תהיה בכך תוחלת, כפי שגרושתו לא ראתה מההליכים נגדו תוצאה כלשהי לאורך השנים.
"אין לראות בכך משום 'פרס' על התחמקותו רבת השנים של היחיד מתשלום מזונות לילדיו, שאין כל ספק כי יש לגנותה, אלא אך הכרה במציאות הנוכחית העגומה של מצבו הנפשי והכלכלי, שבעקבותיה מן הראוי ליתן לו הפטר, גם בגין חוב המזונות", סיכמה השופטת.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הממונה: עו"ד גיל בר • ב"כ החייב: עו"ד שוש חן נחום • ב"כ הנושה (הגרושה): עו"ד ניר ניראל • עו"ד אסף בן חור עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין