אחרי שלוש שנים: התוכנית שתכפיל את היישוב בית דגן הממוקם ליד נמל התעופה בן גוריון – אושרה סופית. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, בראשות עו"ד מיכה גדרון, החליטה היום (א') לאשר למתן תוקף תוכנית של משרד הבינוי והשיכון להקמת שכונת מגורים חדשה עם כ-2,500 דירות על עתודת הקרקע האחרונה שנותרה לפיתוח היישוב שבמרכז הארץ. המשמעות היא שכעת ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה מכוח התוכנית לצורך הקמת מבני המגורים המתוכננים.
השכונה, שתכונה "האתרוג", כוללת 2,265 יחידות דיור למגורים, לצד שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה וכ-50 דונם של שטחים פתוחים. היא משתרעת על שטח כולל של כ-614 דונם וממוקמת מדרום-מזרח לבית דגן, באופן שמהווה המשך רציף לבינוי הקיים והמאושר ביישוב. כמו כן, מהוועדה נמסר כי התוכנית מייצרת רצף שטחים פתוחים המתחברים לשטחים החקלאיים שממזרח לבית דגן. תוספת הדירות החדשות אמורה לספק מענה ליעד היקף האוכלוסייה ביישוב מ-7,100 תושבים כיום לכ-20 אלף.
1 צפייה בגלריה
שכונת האתרוג בבית דגן
שכונת האתרוג בבית דגן
שכונת האתרוג בבית דגן
(הדמיה: קורין אדריכלים)
במסגרת התוכנית, שהוצגה על ידי אדריכל מחוז מרכז במשרד הבינוי והשיכון, טימור מגרלי, ונערכה על ידי משרד קורין אדריכלים, אלפי הדירות החדשות יוקמו בבנייה מדורגת. חלקה הדרומי של השכונה יאופיין בבנייה רוויה, בהתאם למגבלות הרעש של נתב"ג, כך שצפויים להיבנות 9 מגדלי מגורים שיכללו 7-14 קומות עם כ-600 דירות בצירים המרכזיים של השכונה. מכיוון שמדובר ביישוב עם אופי קהילתי, הבנייה המתוכננת בחלקה הצפוני צפויה להיות נמוכה יותר ולכלול כ-30 בנייני מגורים בני 3-4 קומות עם 300 דירות וכ-40 בניינים יכללו עד 10 קומות ו-1,400 דירות.
מתוך כלל הדירות המתוכננות, 453 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות עבור משפחות צעירות בתחילת דרכם ויחידים. בנוסף, עוד 270 יחידות דיור יוקמו עבור שימוש של דיור מוגן. בנוסף, יוקצו 18,171 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 10,487 מ"ר עבור שטחי מסחר וכן 76 דונם יוקצו עבור שטחי ציבור, כולל שטח לטובת הקמת בית ספר יסודי חדש ופארק עירוני בשטח של כ-50 דונם שישרת את כלל תושבי היישוב.

"דגש על הבנייה המרקמית"

נזכיר כי בפברואר 2021 אישרה הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית בתנאים, אחד מהם היה שינוי גבולות שיפוט על ידי הוועדות הגיאוגרפיות במשרד הפנים. ועדות אלה אחראיות על סימון מחדש של הגבולות בין רשויות מקומיות וחלוקה מחדש של הכנסות הארנונה. התוכנית הציעה להרחיב את היישוב על ידי הקצאה של כ-450 דונם שהם שטחי פיתוח חדשים הנמצאים כיום בתחום המועצה האזורית שדות דן (עמק לוד). הוועדה נמסר כי הרחבת היישוב בחלקו על שטחי שדות דן אושרה במסגרת שינוי תוכנית מתאר מחוזית.
יצוין כי התוכנית הוגשה תחילה כתוכנית מפורטת ללא איחוד וחלוקה, אולם בשלב התנגדויות שהוגשו לה התברר שבחלק מהקרקע הזכויות הן של בעלים פרטיים, ולכן נקבע שהיא תחולק לשני מתחמים, האחד מהם יכלול איחוד וחלוקה.
מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, טלילה הראל, מסרה: "מדובר בתוכנית משמעותית ליישוב בית דגן, מאחר שהיא מצויה מחוץ למגבלות הרעש של נתב"ג, ולמעשה מהווה את עתודת הקרקע האחרונה לפיתוח בתחום היישוב. התוכנית מציעה תוספת של יחידות דיור, שטחי תעסוקה ושטחי ציבור הנדרשים לפיתוח היישוב ולצמיחתו כיישוב משמעותי במרכז הארץ".
האדריכלית הראשית במשרד הבינוי והשיכון, ורד סולומון ממן, הוסיפה: "תוכנית האתרוג היא אחת התוכניות הראשונות שבהן שמנו דגש מיוחד על עיצוב הבנייה המרקמית ויצירת רציפות של דופן הרחוב. בתוכנית ניתנה תשומת לב לפינות הרחובות, חשבנו על הילדים שצריכים לעבור כבישים ולהגיע אל מוסדות החינוך והשטחים הציבוריים הפתוחים. הבאנו משהו חדש שהוטמע גם בשאר התוכניות שלנו במשך ארבע השנים האחרונות, ומהווה צעד משמעותי בשדרוג חיי קהילה בשכונה. אני שמחה על האישור שניתן לתוכנית ומחכה לראותה נבנית ועוברת מהנייר אל השטח".