שבוע סוער עבר על אירופה שהולכת ושוקעת במשבר אנרגיה חריף ומקבלי ההחלטות מתקשים לפעול. חרב הפיפיות, שהיא הזינוק במחירי האנרגיה, שמה את מקבלי ההחלטות במצב בלתי אפשרי, שכן במחירי האנרגיה הנוכחיים לא מעט מהפעילות הכלכלית תאלץ להיעצר, אם בגלל עלויות ייצור לא אפשריות במגזר התעשייתי או בגלל הידוק החגורה של הצרכן שנאלץ לשלם הרבה יותר על מנת שלא לקפוא מקור.
מצד שני, עליית האינפלציה באירופה מקדמת את ציפיות האינפלציה לרמות שמהוות כבר סיכון לאובדן אמון בבנקים המרכזיים. במילים אחרות, המצב די גרוע. על מה שקורה באירופה שוחחנו בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio (קישור להאזנה בראש הכתבה) וכן עם אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
גרמניה כסף שטרות אירו יורו
גרמניה כסף שטרות אירו יורו
האם גוש האירו בדרך למיתון?
(צילום: shutterstock)
החורף מתקרב, המחירים קופצים והריבית מזנקת. האם יבשת אירופה שרויה בבהלה בתחום הכלכלי, בנוסף לדאגות מהמלחמה המתחוללת באוקראינה? "בהחלט מודאגים ביבשת, בתחומים אחדים, אך ראשית באנרגיה", אומר גרינפלד. "בחודשים האחרונים המדינות באירופה ניסו לבנות כמה שיותר רזרבות של גז טבעי, אבל לפי ההערכות על מנת שאלה יספיקו לחורף הקרוב אין ברירה אלא לקצץ את הצריכה של הגז לפחות ב-15% וזה הרבה".
זה אומר שיהיה קיצוץ בייצור במפעלים ביבשת? "המשמעות היא שמפעלים יצטרכו להיסגר או לפחות להיכנס להשבתה מלאה או חלקית. הצרכן ייאלץ להצטמצם והמשמעות היא האטה חדה בפעילות הכלכלית. לכן הצמיחה באירופה בשנת 20923 תהיה אפסית, לעומת צמיחה של כ-3% עכשיו".
2 צפייה בגלריה
אורי גרינפלד
אורי גרינפלד
אורי גרינפלד
(צילום: עמית שעל)
למה תגרום העלאת הריבית הגבוהה האחרונה באירופה בשיעור של 0.75%? "העלאת הריבית לא עוזרת בשום מקרה למחירי האנרגיה. פשוט אין די גז ונפט. מדובר בלתת תרופת אקמול לריסון האינפלציה, מה שלא פועל במקום הנכון אלא יגרום להאטה חריפה עוד יותר בפעילות הכלכלית באירופה".
האם צפוי ממש מיתון באירופה? "ההערכה שלנו היא שצפוי מיתון עמוק ביבשת וזאת כבר במחצית הראשונה של 2023".
פירושו גם עלייה חדה באבטלה בגרמניה, צרפת, איטליה ומדינות מפתח אחרות? "נראה שהאבטלה במדינות אירופה תעלה באופן משמעותי. ברגע שמפעלים לא יעבדו או יעבדו פחות באופן משמעותי הם לא יזדקקו עוד לחלק מהעובדים שלהם ואלה יישלחו הביתה".
ומה יקרה לצריכה באירופה, שנחשבה עד כה ליבשת השפע? "העלאת הריבית תפגע באופן כללי בצרכנים, שגם כך נאלצים כבר להתמודד עם חשבונות חשמל שקפצו ב-50% בממוצע ובחלק מהמדינות מחירי האנרגיה קפצו אפילו בשיעורים גבוהים עוד יותר, הרבה יותר מאשר רק ב-8.6% בישראל".
איך מה שקורה כעת וצפוי לקרות ביבשת באירופה ישפיע על המשק הישראלי? "לשמחתנו ההשפעה צפויה להיות לא משמעותית. קודם כל מבחינת מחירי האנרגיה ישראל היום עצמאית ולכן אנחנו לא מושפעים מרמת המחירים שם. כמו כן חלק גדול מהיצא שלנו לאירופה הוא יצוא של שירותי טכנולוגיה, שיחסית הם חסינים למיתון. למשל, חברות שמייצאות שירותי סייבר לא ייפגעו כלל ממיתון. עם זאת, תהיה כנראה השפעה מסוימת בתנאי הסחר על ישראל, כיוון שאירופה היא לקוחה גדולה שלנו, אולם ההשפעה צפויה להיות מתונה".
ואיך העלאות הריבית הגדולות בארה"ב ובאירופה צפויות להשפיע על החלטות הריבית העתידיות של הוועדה המוניטארית של בנק ישראל? "בנק ישראל פועל קודם כל לפי התנאים שהוא רואה כאן. כרגע התנאים מצדיקים את המשך העלאות הריבית, למרות שצפוי מדד שלילי קטן ביום חמישי בישראל. האינפלציה עדיין גבוהה ועלולה לגדול כאן עוד, כיוון שיש התייקרויות נוספות בדרך. אנו נראה בהמשך את האינפלציה בישראל עוד עולה ולכן בנק ישראל צריך להעלות את הריבית בעוד שיעור גבוה של שלושת רבעי האחוז גם ב-3 באוקטובר, ל-2.75%".
האם גם ישראל עלולה לגלוש למיתון? "סביר להניח שזה לא המצב. הריבית פה אמנם עולה, אבל לא ברמה גבוהה כמו בארה"ב וזאת שתמשיך לעלות בקצב גבוה בעתיד הקרוב גם באירופה. אנחנו נראה בישראל האטה, אולם לא עד כדי מיתון. עם זאת כבר מרגישים גם בישראל האטה מסוימת".
עלייה באבטלה צפויה בארץ? "אולי נראה עלייה קלה בשיעור האבטלה, אבל לשמחתנו אנחנו מצויים כיום בשיעורי אבטלה מהנמוכים בעולם".
ומה לגבי ארה"ב? האם שם צפוי מיתון, אם הריבית תמשיך לזנק? "נראה שגם בארה"ב יש סכנת מיתון, כמו באירופה. האינפלציה בארה"ב כל כך גבוהה, שהיא פוגעת בצורה משמעותית ביכולת הקנייה של הצרכנים וניתן כבר היום לראות נתונים שמלמדים על צמצום משמעותי בהוצאות בארה"ב".