משבר האנרגיה ממשיך להכביד על אירופה: שר הכלכלה האיטלקי, דניאל פרנקו, אמר בסוף השבוע כי ההוצאה של מדינת המגף על יבוא אנרגיה צפויה לזנק בלמעלה מפי שניים השנה ולהסתכם בכ-100 מיליארד אירו לעומת 43 מיליארד אירו אשתקד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השר הזהיר כי המדינה, אשר נמצאת בגירעון תקציבי משמעותי וש-75% מצריכת החשמל והגז שלה מתבססת על יבוא, לא תוכל לרכך את המכה הקשה שנחתה על הכלכלה האיטלקית לאורך זמן.
2 צפייה בגלריה
כיריים גז
כיריים גז
כיריים גז
(צילום: shutterstock)
יחד עם זאת, פרנקו אמר כי בשבוע הבא הממשלה צפויה לאשר הקלות נוספות על צרכנים ועל עסקים בצל משבר האנרגיה, לאחר שזו כבר הכריזה על שש חבילות סיוע דומות עד כה, בעלות של 52 מיליארד אירו. "המאמצים למתן על עליות המחירים, לפחות בחלקן, באמצעים תקציביים היא פעולה מאוד יקרה ואנחנו אף פעם לא יכולים לעשות מספיק", טען פרנקו.

על אף המשבר, מתקני האיחסון בגרמניה הגיעו ליעד

בתוך כך, על אף ההפסקה הממושכת של פעילות צינור הגז הראשי מרוסיה, מתקני אחסון הגז של גרמניה הגיעו ליעד שהציבו לחודש אוקטובר של 85%, מה שמצביע על כך שהחברות והאזרחים בכלכלה הגדולה באירופה נענים לבקשת החיסכון של הממשלה.
2 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 1
צינור גז נורד סטרים 1
האספקה נעצרה לצורך "תחזוקה". צינור גז נורד סטרים 1
(צילום: AFP)
הודעת גרמניה מגיעה לאחר שבסוף השבוע האחרון, בהסלמה נוספת ב"מלחמת האנרגיה" מול המערב, עצרה חברת הגז הרוסית הממשלתית "גזפרום" את הזרמת הגז למדינה דרך הצינור "נורד סטרים 1", לכאורה לצורך "תחזוקה" ולמשך שלושה ימים בלבד.
בשבוע שעבר אמר שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, כי התעשייה המקומית עבדה קשה כדי להפחית את צריכת הגז שלה בחודשים האחרונים, בין השאר על ידי מעבר לדלקים חלופיים כמו נפט וייעול תהליכים כדי להפחית את הצריכה. "אולם", אמר האבק, "חברות מסוימות גם הפסיקו את הייצור לחלוטין - התפתחות מדאיגה".
"לא מדובר בחדשות טובות", הסביר האבק, "כי זה יכול להעיד שתעשיות מסוימות לא רק מתייעלות בהתאם למצב, אלא חוות משבר מבני של ממש".
במקביל, בכירים בתעשייה הגרמנית טוענים כי העלייה במחירי האנרגיה פוגעת בהם במיוחד על רקע העלאות הריבית האחרונות בארה"ב וההאטה בצמיחה בסין, אחד משווקי היצוא הגדולים של גרמניה.
בשבוע שעבר הייתה ציפייה שהקנצלר אולף שולץ יחשוף מספר צעדים חדשים להתמודדות עם המצב, אולם שולץ אמר במסיבת העיתונאים האחרונה שהחבילה עדיין לא מוכנה.
יחד עם זאת, שר האוצר כריסטיאן לינדנר, התעקש שחבילת הצעדים הבאה תהיה "מאסיבית" ותסתכם ב"מיליארדים חד-ספרתיים" לשנה זו ו"מיליארדים דו-ספרתיים" לשנת 2023. שוויין של שתי חבילות הסיוע הקודמות שהוצגו בעקבות המלחמה של רוסיה ואוקראינה הגיע ל-30 מיליארד אירו.