שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, זימן היום (ב') את הממונה על התחרות, מיכל כהן, ודרש ממנה להתפטר. זאת, "לאור חוסר האמון העמוק שנוצר בין השניים וחוסר היכולת להמשיך לעבוד בצורה כזו, כשהפערים המקצועיים הם רבים וראש הרשות מסרבת לאמץ ולממש את מדיניות השר", כך לפי משרד הכלכלה. עם זאת, יש לציין כי רשות התחרות היא גוף עצמאי שלא נמצא תחת סמכות השר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
אמש, בצעד נוסף שנוי מאוד במחלוקת, דרש שר הכלכלה מ-15 חברות, שחלקן ציבוריות ושהנתונים שלהן כבר גלויים, להעביר למשרדו נתונים על עלויות ייצור ותמחור. לאחרונה דרש ברקת מכהן לפתוח בחקירה בחשד לתאום בין הספקים לעליות מחירים לנוכח העליות התכופות, בעוד הממונה סברה כי אין מקום לחקירה, ככל הנראה בגלל הקושי להוכיח תיאום בין הספקים ולהביא הוכחות לכדי כתבי אישום.
1 צפייה בגלריה
הממונה על התחרות, מיכל כהן, ושר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת
הממונה על התחרות, מיכל כהן, ושר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת
הממונה על התחרות, מיכל כהן, ושר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת
(צילום: נמרוד גליקמן, נחום סגל)
עוד טענו במשרדו של ברקת, כי "מהלך זה מגיע לאחר כחמישה חודשים בהם בחן השר ברקת את תיפקודה של הרשות. העובדה שחברות המזון, המונופולים ושווקים ריכוזיים רבים איבדו את הרסן בכל הנוגע להעלאות מחירים, נובעת בראש ובראשונה מחולשתה של הרשות כגורם מרסן והיעדר אימוץ של מדיניות אקטיבית ונחרצת לטיפול בסוגיות הליבה של הרשות ובעיקר הגברת התחרות.
"למרות שבבדיקות מקדימות לקראת כניסתו לתפקיד של שר הכלכלה ניר ברקת, עלתה ההבנה כי רשות התחרות הינה חוליה חלשה בכל הקשור במאבק להגברת התחרות, למלחמה במונופולים, כשלי שוק, קארטליזם וריכוזיות, השר נתן הזדמנות כנה ואמיתית לעבודה משותפת עם ראש הרשות מיכל כהן. לצערנו, נוכח היעדר שיפור בביצועי הרשות, סביב המדיניות הרצויה והיעדר אימוץ של מדיניות השר הממונה, נוכח השר ברקת כי אכן הרשות סובלת מתת תיפקוד חמור.
לאור זאת, ולאור חוסר האמון העמוק שנוצר בין השניים וחוסר היכולת להמשיך לעבוד בצורה כזו כשהפערים המקצועיים הם רבים וראש הרשות מסרבת לאמץ ולממש את מדיניות השר ולנוכח הכשלים בתפקוד, ביקש השר ברקת מהממונה על התחרות מיכל כהן לסיים את תפקידה", נכתב בהודעת משרד הכלכלה.

הממונה על התחרות: "ממשיכה כרגיל"

במכתב פנימי לעובדי הרשות הגיבה כהן לדברים, וכתבה: "אני מניחה שכולם קראו את הדיווחים בתקשורת. כולנו שותפים למאמץ להגן על התחרות ולהגביר את התחרות במשק. רשות תחרות עצמאית שאינה כפופה לשיקולים פוליטיים וללחצים של בעלי הון חיונית לשם שמירה על התחרות החופשית בישראל.
"יש לנו משימה קשה ומורכבת לפעול לטובת הציבור בישראל. לא כל החוכמה נמצאת אצלנו, ואנחנו תמיד שמחים לשמוע דעות סותרות וביקורת בונה. יחד עם זאת, לא נתפשר על עצמאות רשות התחרות. אני יודעת שאתם באים כל יום לעבודה מתוך תחושת שליחות ואמונה בדרך. אני ממשיכה כרגיל ואני מבקשת גם מכם להמשיך לבצע את תפקידכם נאמנה על הצד הטוב ביותר, כפי שאתם עושים כל העת", כתבה כהן.
כמו כן, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, צפויה להתערב בפיטוריה של כהן כיון שעל פניו מדובר בהליך שנעשה שלא על פי החוק. מקור משפטי בכיר הבהיר כי את ראשת רשות התחרות מינתה הממשלה, ולפיכך מי שיכול לפטר אותה היא רק הממשלה וגם זאת על פי הליך מסודר הכולל שימוע. עוד ציין המקור כי תפקידה של ראשת רשות התחרות הוא תפקיד הכולל סמכויות חקירה וסמכויות שיפוטיות, ולכן בדומה לתפקידי אכיפת חוק שר אינו יכול לפטרה בהינף יד.
גורם משפטי המקורב לתחום אמר ל-ynet כי "זה תקדים מסוכן. האיום בפיטורים נותן לדרג הפוליטי דריסת רגל משמעותית בהחלטת הרשות שנודעה כמקום עצמאי, והחשש הוא שתהפוך לחלק מהמגרש הפוליטי של השרים. מדובר ברשות שיש לה תפקיד כמעט שיפוטי המחליט מי מונופול ומי לא. בנוסף, להאשים את הרשות כאחראית על יוקר החיה זה מוגזם לחלוטין. לפטר את הממונה לא יפתור את יוקר המחיה".
תגובת הממונה על התחרות טרם נמסרה.
פורסם לראשונה: 19:07, 22.05.23