בעקבות הביקורת הקשה של הציבור על כך שהממשלה אינה עוסקת במאבק ביוקר המחייה, יצאו היום (א') גם שר האוצר וגם שר הכלכלה במהלכים שנועדו לכאורה לטפל במחירים הגבוהים שמציעים המונופולים והחברות הגדולות. עם זאת, בשלב זה מדובר במהלכים ראשונים בלבד של בחינת הנושא, כשכל האשמה מופנת כלפי החברות עצמן, ללא בחינה של השתתפות הממשלה בהפחתת עלויות או מיסוי של הליכי הייצור בארץ.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דיווח כי הממשלה אישרה היום החלטה שהגיש שעניינה מלחמה במונופולים וענקיות המזון והטואלטיקה במטרה לפרק את הריכוזיות ולהגדיל את התחרות. במסגרת ההחלטה שאושרה, תוקם ועדה ציבורית בראשות נציג ציבור שימונה על ידי שר האוצר ושר הכלכלה. הוועדה תידרש להמליץ בתוך שלושה חודשים על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים וענקיות המזון שמהוות היום רכיב משמעותי ביוקר המחיה. במקביל, יוקם צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר ובו יהיו חברים מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה, הממונה על התקציבים באוצר והממונה על התחרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
(צילום: רפי קוץ, נחום סגל)
במקביל, המפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה שיגר היום מכתבים ליצרנים ויבואנים מהגדולים במשק בהם דרישה לקבלת נתונים מקיפים על עלויות הייצור שלהם לרבות דרישה להצגת דוחות כספיים ותמחור. בין החברות שדווח כי הדרישה נשלחה אליהן - דיפלומט, יוניליוור, אסם, שסטוביץ, סוגת, חוגלה קימברלי, החברה המרכזית למשקאות (שהפנייה אליה בוצעה כבר לפני חודש), שטראוס, וילי פוד, סנו, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי, נטו סחר, אבוט וחברת גורי.
יש לציין כי חלק גדול מהחברות כמו דיפלומט, שטראוס, ויליפוד, סנו, יפאורה ונטו סחר, הו חברות ציבוריות שנסחרות בבורסה וכל נתוניהן שקופים לציבור ומייתרים את הבקשה, שרלוונטית לאותן שאר החברות שהינן בבעלות פרטית.
השר השתמש לצורך הדרישה בחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים שבסמכותו של המפקח על המחירים במשרד הכלכלה - ד"ר יונתן בצאלאל, ומיועד למוצרים שבפיקוח מחירים ממשלתי. הסעיף בחוק שמותיר לדרוש את הנתונים מהחברות הפרטיות קובע כי לצורך בחינת הכנסת מוצריהם לפיקוח, בסמכות המפקח לדרוש את הנתונים הכספיים של החברות כדי להכריע האם ייכנסו לפיקוח או לא. עד כה לא נעשה שימוש בסעיף זה על ידי מפקחים לשעבר לחברות שלא בפיקוח מחירים, כחלק מתפיסה של שוק חופשי.
יש לציין כי יעילותו של המהלך כלל אינה מובטחת משום שהאוצר מתנגד לשיטת פיקוח המחירים משום שלטענתו היא אינה יעילה ואינה מתמרצת את החברות לתחרות וחדשנות, ויהיה קשה לשכנע את האוצר להכניס לפיקוח חלק מהמוצרים כמו קוקה קולה, שאינו מוצר יסוד. כמו כן, המפקח לא רשאי לחשוף את נתוני החברות, בהנחה שיעבירו לו אותן, ולא ימצאו עילות משפטיות להתנגד לדרישה.
חשיפת הרווחיות או התמחור של החברות לציבור הצרכנים, בהנחה שאלה מופרזות או חזיריות, כפי שמציין השר - היא השוט האמיתי על החברות, אבל כאמור היא אינה יכולה להתבצע באופן אוטומטי לפי החוק. יחד עם זאת, השר מקווה כי הלחץ הפומבי שמופעל על החברות ירתיע אותן בבואן לעלות שוב מחירים.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "זה יהיה מאבק עיקש ולא פשוט, אבל אנחנו ננצח. יוקר המחיה הוא לא גזירת גורל ומגיע לאזרחי ישראל לקבל יותר ולשלם פחות. מיום כניסתי לתפקיד הגדרתי את המלחמה ביוקר המחיה כאחת מהמשימות המרכזיות הנדרשות לטיפול יסודי ומעמיק. את הטיפול במונופולים ובענקיות המזון התחלנו בחוק ההסדרים, בו הוצגה רפורמת הייבוא. הרפורמה אמנם הוסרה מחוק ההסדרים בשל הצורך לטייב את נוסח החוק, אך אנו ממשיכים לפעול לקידומה בכל הכח. הוועדה הציבורית שהקמנו תרכז את הטיפול ברפורמה ותאפשר לנו להיכנס חזק מאד במונופולים, להביא לפירוקם ולייצר תחרות משמעותית בשוק הייבוא. בלתי מתקבל על הדעת שמספר חברות מצומצם יחזיקו בצורה כמעט בלעדית בשוק המזון הישראלי. המהלך הזה צפוי לשנות דרמטית את סל הקניות של כולנו במוצרי הטואלטיקה ובמזון. זו תהיה מלחמה קשה מול השחקנים החזקים ביותר אבל מול עיני עומדים אך ורק אזרחי ישראל ובמלחמה הזו בעזרת השם אנחנו ננצח".
שר הכלכלה ניר ברקת: ״אנו נילחם מלחמת חורמה במונופולים ובקרטלים שעושקים את הציבור שלא בצדק. חברות הענק התרגלו להתייחס לציבור הישראלי כאל פרה חולבת. ההנחייה שלי היא לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו, חמורים ככל שיהיו, כדי להלחם בכשלים העמוקים בשוק המזון בישראל. אנו רואים בבירור כי היצרנים והיבואנים מנצלים את הריכוזיות הגבוהה ואת חוסר התחרות בשווקים כדי להעלות מחירים. לא נהסס להפעיל מנגנונים מהסוג הזה כדי להלחם בגופים שמתעלמים מהציבור ומעלים מחירים בגסות. בזמן שאזרחי ישראל נאנקים, המונופולים מעלים מחירים בניתוק מזעזע, וזה בעת שמחירי התשומות ומחירי השינוע הימי בירידה מתמדת. החגיגה נגמרה״.
בתגובה להחלטת משרד הכלכלה והתעשייה לדרוש מ-15 חברות בשוק המזון לחשוף את דוחותיהם הכספיים, מהתאחדות התעשיינים נמסר: ״המונופול הדורסני ביותר בישראל היא ממשלת ישראל שגורמת ליוקר מחיה ויוקר עשיית עסקים יוצא דופן בהשוואה לכל מדינה בעולם. הממשלה היא זו שמייקרת וממשיכה ליקר את מחירי הדירות, המכוניות, הדלק, החשמל, המים, הארנונה ועוד שגם פוגעים בהכנסה הפנויה של תושבי המדינה וגם גורמים לייקור המוצרים והשירותים בישראל. המונופול הממשלתי גם קבע שיעורי מע"מ למזון מהגבוהים בעולם ובכך מעלה את מחירי המזון באופן מלאכותי בכדי לגבות מס. צר לנו ששר הכלכלה והתעשייה מנסה, כמו רבים מקודמיו, להסיט את תשומת הלב של הציבור מהסיבות האמיתיות שגורמות לעושק הציבור, כפי שהוא מכנה זאת. הציבור בישראל שבע הבטחות ויודע היטב שמי שעושקת אותו היא ממשלת ישראל, עם המיסים המופרכים על רכבים, דלק, קרקעות, דירות, ארנונה ומזון ומנגד מנהלת את תקציב המדינה בצורה בזבזנית- כסף שיוצא מהכיס של כל אזרח בישראל. בימים הקרובים נפרסם סדרת השוואות בינלאומיות של העלויות הממשלתיות בישראל בהשוואה לעולם ונעזור לציבור בישראל להבין מי בדיוק עושק אותו ואיך. פגיעה במגזר העסקי לא תהיה יותר הדרך הקלה לברוח מאש מחאת יוקר המחיה. החגיגה של הממשלה על האזרחים נגמרה".