מכשיר חלופי לא נחשב חלקי חילוף: לפי הסכם פשרה שהוגש לאישור ביהמ"ש, רשת איידיגיטל תפצה לקוחות ב-2.4 מיליון שקל על כך שלא סיפקה חלקי חילוף לאייפד ואייפוד שהתקלקלו או נפגמו, אלא נהגה להציע ללקוחות לקנות מכשיר חלופי מוזל, שכונה בתעודת האחריות "ערכת חלקי חילוף שלמה". למרות שמחירו עמד על 75% ממחיר מכשיר רגיל ברשת, מדובר לכאורה במחיר יקר יותר לעומת אספקת חלקי חילוף עבור תיקון המכשיר.
הרשת עשתה זאת למרות שלפי תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה) חובה עליה לספק חלקי חילוף למכשיר עד כשנה מתום תקופת האחריות. נטען כי בכך שכינתה מכשיר חלופי בשם "ערכת חילוף שלמה", ניסתה לחמוק מעמידה בחוק ולגלגל על לקוחותיה עלות גבוהה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
איידיגיטל
איידיגיטל
איידיגיטל
(צילום: שוקה כהן)
בהסכם פשרה בתובענה ייצוגית שהגישה ב-2014 המועצה הישראלית לצרכנות נגד אייקון גרופ יבואנית מוצרי אפל, ונגד רשת חנויות איי דיגיטל שהיא מפעילה, נטען כי בין 2013 ל-2017 התקבלו במועצה תלונות נגד החברות לפיהן במקרה של תקלה באייפד ואייפוד הם אולצו לקנות מכשיר חדש בעלות של עד 75% ממחיר המוצר המקורי, במקום לתקן את התקלה. הבקשה לייצוגית אושרה ב-2020, וביהמ"ש קבע כי מכשיר חלופי לא מהווה ערכת חלקי חילוף כחוק.
המועצה טענה כי החברות הפרו חובתן לספק חלקי חילוף לתיקון המוצרים לדרישת הצרכן, וכן כי תעודת האחריות שסיפקו החברות מטעה את הצרכנים לחשוב שבמקרה של תקלה יסופקו להם חלקי חילוף. הן הפרו את החוק משום שלא הסבירו לצרכנים אם תיקון התקלה יעשה בחלק מקורי, חליפי, משומש או משופץ וכן לא פירטו את מחירו. צרכנים שתיקנו את המכשיר אצל טכנאי פרטי איבדו את האחריות בניגוד לחוק.
עקב כל הטענות המועצה טענה כי לצרכנים עומדת הזכות לבטל את העסקה עם החברות.
איידיגיטל ואייקון גרופ טענו לעומת זאת כי המדיניות העולמית של חברת אפל הכתיבה את מדיניותן בכל הנוגע לטיפול מקצועי בתקלות במוצרי אפל, וכי חלקי חילוף למכשירי אפל פוגמים במוצר.
2 צפייה בגלריה
אייפד אייר דור חמש
אייפד אייר דור חמש
אייפד אייר דור חמש
(צילום: shutterstock)
בהסכם הפשרה בין הצדדים נקבע כי חברי קבוצה שמכשירם, שנרכש עד 1 בנובמבר 2013, התקלקל תוך שנתיים ממועד רכישת המכשיר המקורי יפוצו על ידי החברות ב-1,050 שקל, אם מדובר באייפד, וב-210 שקל עבור אייפוד. מי שרכש מכשיר מ-1 בנובמבר 2013 עד מועד אישור הסדר הפשרה יזכה בפיצוי של 350 שקל עבור אייפד ו-70 שקל עבור אייפוד.
חברי קבוצה שלא רכשו מכשיר חלופי יפוצו בסכום הפשרה בניכוי סכום הפיצוי ששולם לחברי קבוצה שקנו מכשיר חלופי (המחיר המקורי של אייפד היה 2,660 שקל ו-1,990 שקל לאייפד חלופי. המחיר המקורי של אייפוד היה 399 שקל וכ-299 שקל לאייפוד חלופי). בחלוקת הפיצוי יובא בחשבון סוג המכשיר ומועד רכישתו לפי המפתח שנקבע בהסדר. ביחס למכשירים שנקנו לפני 1 בנובמבר 2013 סכום הפיצוי מושפע גם מהשאלה אם חבר הקבוצה תיקן את המכשיר שהתקלקל.
מי שזכאי לפיצוי ימלא טופס מקוון עם פרטיו בכתובת idigital.co.il/compensation
עוד הוסכם כי במסגרת הסכם הפשרה אם איידיגיטל תציע ללקוחות לרכוש מכשיר חלופי במקרה של תקלה, הוא לא יכונה בשם המטעה "ערכת חלקי חילוף". באישור הייצוגית בית המשפט קבע שמכשיר חלופי בהנחה, אינו "חלקי חילוף".
במסגרת הסכם הפשרה, שעוד מחכה לאישור, המועצה לצרכנות תקבל 100 אלף שקל ועורכי דינה שניהלו את התיק כחצי מיליון שקל.
מאיידיגיטל נמסר בתגובה: "פעלנו ע"פ מדיניות אפל בעולם על מנת לאפשר לצרכנים את המוצר באיכות הגבוהה ביותר שניתן. כחברה הקשובה בכל עת לציבור לקוחותיה, החלטנו להגיע להסכם פשרה עם המועצה הישראלית לצרכנות כדי להמשיך ולשרת את ציבור משתמשי אפל בישראל על הצד הטוב ביותר".
מהמועצה לצרכנות נמסר: "אין משקל למדיניות אפל בעולם משום שהחוק מחייב לספק חלקי חילוף עד שנתיים ממועד רכישת המוצר, כך נקבע בהחלטת בית המשפט המאשרת את הבקשה לאישור תובענה יצוגית. כעת הגענו לפשרה שתואמת את הוראות החוק לעניין אספקת חלקי חילוף".