חברת אסם נסטלה מצטרפת לגל העלאות המחירים בעיצומה של המלחמה: אסם הודיעה היום (ד') לקמעונאים שתייקר ב-1 במרץ את סלטי צבר ומוצרי טבעול ב-4% עד 9%, מאפי בונז'ור ב-3% עד 9% וכן קטשופ אסם, אטריות למרק, רטבים, עוגיות ומוצרים מבוססי שוקולד כמו אפרופו מצופה וקיטקט ב-8%-5%.
מאסם נמסר כי "מוצרים אלה מהווים כ-14% מסך מוצרי החברה בלבד שרובם מיוצרים במפעלי התעשייה בדרום (קריית גת ושדרות מ.ק). מדובר ב-1% ממחירון החברה שיעודכן בטווח של כ-9%-3%".
בחברה מסבירים ש"בעקבות התייקרויות מצטברות משמעותיות מאוד, אנו נאלצים לעדכן את המחירון לקמעונאים של חלק קטן ממוצרי החברה שמושפעים בצורה המשמעותית ביותר מהתייקרויות אלו.
"במהלך השנה האחרונה החברה השלימה מהלכי התייעלות עמוקים ביחידות החברה, לצד השקעה של 150 מיליון שקל בבניית מפעל טבעול חדש בצמידות למפעל צבר, לטובת ייעול תהליכי הייצור. יחד עם זאת, ההתייקרויות המצטברות הניכרות מחייבות אותנו לבצע התאמה חלקית ומתונה של המחירון, המפצה באופן חלקי בלבד על ההתייקרויות, כאשר את רובן אנו ממשיכים לספוג".
1 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אסם)
מדובר בהתייקרות שלישית של אסם בטווח של שנה וחצי. החברה כבר העלתה מחירים בפברואר ובמאי 2023. היא ייקרה פעמיים באותה שעה את פסטה אסם, הרטבים ומרקי התיבול ב-4.5% בממוצע. בנוסף ייקרה בפעימה השנייה ב-2023 את מטרנה, קפה טייסטרס צ'ויס, דגני בוקר נסטלה, גרבר ומוצרי פורינה.
אסם עושה זאת אחרי שגם יוניליוור הודיעה היום לקמעונאים שהיא מייקרת את מוצרי השוקולד והגלידה שלה, החל מ-1 במרץ, בעד 15%. בין היתר יתייקרו כל מוצרי גלידת שטראוס: מגנום, קרמבו, שוקובו, קורנטו, טעמקור, גודיז, חטיף גלידה פסק זמן, בומבה ומצופה בננה/שוקו. כמו כן יתייקרו שוקולד ורד הגליל וחטיפי קליק. לפי החברה, טווח ההתייקרות נע בין 4.7% ל-15%.
יוניליוור ואסם עושות זאת ביום בו נכנסות לתוקף התייקרויות של חברות מזון ומוצרי צריכה רבות, בין היתר של שטראוס ושסטוביץ. רשתות השיווק עדיין מחזיקות מלאי במחירים הקודמים אך הן שותקות לגבי עליות המחירים כך שנראה שיספגו אותן ויגלגלו אותן לצרכנים.
גם אצל יוניליוור חלק מהמוצרים שמתייקרים כעת, כבר התייקרו לפני כשנה וחצי: יוניליוור הודיעה בספטמבר 2022 שתייקר קרמבו ב-15% ואז הודיעה שתייקר בנובמבר גלידות ב-13%-7%, קורנפלקס תלמה ב-10%, מיונז תלמה והלמנ'ס ב-12%, שוקולד ב-14%, מוצרי דאב ב-10%, מוצרי כביסה של בדין ב-12% ומוצרי פינוק ב-15%. חלק מרשתות השיווק סירבו להעלאה אז אך לבסוף הן נכנעו. במאי יוניליוור ייקרה מוצרים לשוק המוסדי והחברה ביקשה לייקר מוצרים גם ביולי האחרון. 
מיוניליוור נמסר היום כי "החברה עשתה מאמצים כדי לצמצם את עליית המחירים ככל שניתן, אך העלייה של עשרות אחוזים במחירי הקקאו והסוכר בתקופה האחרונה לא מאפשרת לנו להמשיך ולספוג את הגידול בעלויות הייצור, ואנחנו נאלצים לעדכן את מחירון המוצרים בקטגוריות השוקולד והגלידה. שיעור ההתייקרות הממוצע הוא 9.7%".
ואכן מחיר טונה קקאו בעולם עומד כיום על 4,785 דולר, לעומת 2,300 דולר בסוף 2022 וכ-2,500 דולר בתחילת 2023. ההתייקרות בקקאו אירעה במהלך כל 2023 וכעת מחיר הקקאו נסק לשיא והוא משלים התייקרות של קרוב ל-115%. המחיר שלו כעת הוא גם הגבוה ביותר ב-46 השנים האחרונות. הסיבה לכך היא מחסור בקקאו בשל פגעי מזג האוויר, שהוביל לירידה ביבול של למעלה מ-30% אצל היצרנית המובילה: חוף השנהב, ואצל יצרניות נוספות במערב אפריקה כמו גאנה וקמרון.
גם מחירי הסוכר בעולם בחצי השנה האחרונה הם הגבוהים ביותר מאז 2011, עם עלייה של 55% במחיר תוך חצי שנה, אם כי כעת הם במגמת ירידה קלה. גם כאן הסיבה היא פגעי מזג האוויר - אך הפעם באסיה.