יוניליוור עולה על גל ההתייקרויות: החברה הודיעה לקמעונאים שהיא מייקרת את מוצרי השוקולד והגלידה שלה, החל מ-1 במרץ, בעד 15%. בין היתר יתייקרו כל מוצרי גלידת שטראוס: מגנום, קרמבו, שוקובו, קורנטו, טעמקור, גודיז, חטיף גלידה פסק זמן, בומבה ומצופה בננה/שוקו. כמו כן, יתייקרו שוקולד ורד הגליל וחטיפי קליק. לפי החברה, טווח ההתייקרות נע בין 4.7% ל-15%.
יוניליוור עושה זאת ביום בו נכנסות לתוקף התייקרויות של חברות מזון ומוצרי צריכה רבות, בין היתר שטראוס ושסטוביץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סדרת הפיינטים של מגנום
סדרת הפיינטים של מגנום
סדרת הפיינטים של מגנום
(צילום: סטודיו 0304)
חלק מהמוצרים שמתייקרים כעת כבר התייקרו לפני כשנה וחצי: יוניליוור הודיעה בספטמבר 2022 שתייקר קרמבו ב-15%, אז הודיעה גם שתייקר בנובמבר גלידות ב-13%-7%, קורנפלקס תלמה ב-10%, מיונז תלמה והלמנ'ס ב-12%, שוקולד ב-14%, מוצרי דאב ב-10%, מוצרי כביסה של בדין ב-12% ומוצרי פינוק ב-15%. חלק מרשתות השיווק סירבו להעלאה אז, אך לבסוף הן נכנעו. במאי יוניליוור ייקרה מוצרים לשוק המוסדי והחברה ביקשה לייקר מוצרים גם ביולי האחרון.
מיוניליוור נמסר כי "החברה עשתה מאמצים כדי לצמצם את עליית המחירים ככל שניתן, אך העלייה של עשרות אחוזים במחירי הקקאו והסוכר בתקופה האחרונה לא מאפשרת לנו להמשיך ולספוג את הגידול בעלויות הייצור, ואנחנו נאלצים לעדכן את מחירון המוצרים בקטגוריות השוקולד והגלידה. שיעור ההתייקרות הממוצע הוא 9.7%".
ואכן, מחיר טונה קקאו עומד כיום על 4,785 דולר, לעומת 2,300 דולר בסוף 2022, וכ-2,500 דולר בתחילת 2023. ההתייקרות בקקאו אירעה במהלך כל 2023 - וכעת מחיר הקקאו נסק לשיא והוא משלים התייקרות של קרוב ל-115%. המחיר שלו כעת הוא גם הגבוה ביותר ב-46 השנים האחרונות. הסיבה לכך היא מחסור בקקאו בשל פגעי מזג האוויר, שהובילו לירידה ביבול של למעלה מ-30% אצל היצרנית המובילה, חוף השנהב, ואצל יצרניות נוספות במערב אפריקה כמו גאנה וקמרון.
גם מחירי הסוכר בעולם בחצי השנה האחרונה הם הגבוהים ביותר מאז 2011, עם עלייה של 55% במחיר תוך חצי שנה, אם כי כעת הם במגמת ירידה קלה. גם כאן הסיבה היא פגעי מזג האוויר, הפעם באסיה.