מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית הצעת חוק שלפיה יינתן ייצוג לחרדים במוסדות התכנון והבנייה. בעד הצביעו 50 ח"כים ונגד 38 ח"כים. הממשלה תומכת בהצעת החוק, והיא תועבר להמשך דיון בוועדת הפנים בראשותו של ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה שהגיש אותה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי הצעת החוק, בהרכב מוסד תכנון, למעט בהרכב ועדה מקומית, יינתן ביטוי הולם לייצוגה של האוכלוסיה החרדית. מוצע גם כי עד להשגת ביטוי הולם כאמור חברים במוסדות התכנון שהם נציגי השרים או מתמנים על ידם יהיו ככל הניתן מקרב האוכלוסיה החרדית.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה בבני ברק
אתר בנייה בבני ברק
אתר בנייה בבני ברק
(צילום: מוטי קמחי)
מדובר בין היתר בוועדה מחוזית לתכנון ובנייה, ותמ"ל (הועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור) ועוד. בחלק מהמוסדות הללו יש נציגים חרדים ועל כן במקרה כזה לא יתווספו נציגים חרדים נוספים. הממשלה התנתה את תמיכתה בהצעת החוק בתיאום המשך הליכי החקיקה.
הצעת החוק לא מפרטת מספרים, אולם הכוונה היא להוסיף נציג חרדי אחד בכל ועדת תכנון, למעט ועדה מקומית, על חשבון נציגי השרים - על מנת שיוכל להציג את צרכיה התכנוניים של האוכלוסיה החרדית. בוועדת תכנון שבה למשל יושב ראש עיר שהוא חרדי לא יוסיפו נציג חרדי. במהלך המשך החקיקה מתכוון אשר לצרף גם נציג ערבי בגופי תכנון שאין להם ייצוג.
אשר הסביר בהצעת החוק כי "מוסדות התכנון הם גופים ציבוריים בעלי עוצמה וחשיבות ייחודיים בכל הקשור לתכנון ולבנייה ולהקצאת משאבי קרקע יקרי ערך. במוסדות התכנון השונים קיים חוסר ולעתים אף תת ייצוג של אזרחים מהמגזר החרדי. מעבר לעובדה שמדובר באפליה של ציבור שלם שכמעט ואינו מיוצג, יש חשיבות מקצועית ואזרחית לייצוגם במוסדות התכנון, שכן לדיור החרדי אופי תכנוני שונה וצרכים שונים, ואף פרוגרמות תכנוניות מותאמות. ייצוג הולם יסייע לדאוג לצרכי אוכלוסיה זו עוד בשלב התכנוני. על כן, מוצע לקבוע חובת ייצוג הולם בכל מוסדות התכנון, שתחול רק לגבי חברים במוסדות שהם נציגי שרים או מתמנים על ידיהם. עד להשגת ייצוג הולם, יחויבו השרים הממנים להעדיף מינוי נציג חרדי במוסדות התכנון, ככל שהדבר ניתן. שר הפנים יהיה אחראי על יישום סעיף זה ויהיה רשאי לקבוע הוראות ליישום הייצוג ההולם.
"החוק בא לגרום שבמוסדות התכנון שהם משמעותיים תהיה נוכחות של איש מקצוע מהמגזר החרדי כדי לתת את המבט הנתון על בנייה שיש לה איפיונים שונים. הדבר חשוב כי יושבים בוועדות התכנון מקבלי החלטות שלא מכירים את אופי האוכלוסיה וחשיבות תכנון שכונות לחרדים, או שכונה מעורבת. ההצעה מבקשת לייעל את התכנון ולקבוע חובת יצוג הולם". מ"מ שר הפנים מיכאל מלכיאלי (ש"ס) הביע תמיכה ואמר כי "זו הצעת חוק מצוינת ומקצועית מאוד".