1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה קבע לאחרונה שגבר יוכל להיפגש עם שלושת ילדיו ללא פיקוח של הרווחה, וזאת חרף טענות רבות לאלימות מצדו, כולל כתב אישום שהוגש נגדו עקב תקיפת זוגתו לשעבר, אימם של הילדים. השופט חננאל שרעבי, שדחה ערעור שהגישה האם בעניין, ציין שהסכמה לבקשתה עלולה להביא את האב לשלוח יד בנפשו.
בני הזוג ניהלו קשר משנת 2014 עד שבשלב מסוים עלו יחסיהם על שרטון וביוני 2022 עזב הגבר את הבית. כמה חודשים לאחר מכן, על רקע טענות האישה לאלימות מצידו, הוגש נגדו כתב אישום בגין תקיפה. על רקע זה קבע בית המשפט למשפחה שזמני השהות של האב עם ילדיו יהיו מצומצמים, ללא לינה ובנוכחות אדם נוסף.
בספטמבר 2022 עתרה האם לבית המשפט בבקשה להעביר את המפגשים בין האב לילדים למרכז הקשר. לטענתה, הוא נוהג באופן אלים ותוקפני כמעט בכל פעם שהוא מגיע לאסוף או להחזיר את הילדים, ובשלב מסוים היא אף נאלצה להיכנס עימם למקלט לנשים מוכות.
המחלקה לשירותים חברתיים תמכה בבקשה. בתסקיר שהוגש מטעמה נכתב שהאב נמצא במצב נפשי מעורער ושקיים חשש מתגובותיו כלפי הילדים במפגש שיתקיים מחוץ למרכז הקשר. עם זאת, לתסקיר צורף מכתב מפסיכולוג המטפל בו מאז הפרידה, ובו נכתב שהעברת המפגשים למרכז הקשר עלולה לגרור אותו להתאבדות. "במרכז הקשר המשיב יחוש מושפל ויחוש כי ייגזל ממנו זמן עם ילדיו, שגם ככה מרגיש לו מעט מדי", כתב.
עו"ד מירב אלקלעיעו"ד מירב אלקלעימיקה גורביץ
על רקע זה החליט בית המשפט למשפחה שהמפגשים יימשכו מחוץ למרכז הקשר. השופטת רויטל באום כתבה ששינוי מתכונת המפגשים יעביר מסר מדאיג לילדים שלפיו אביהם מסוכן, שעה שמהמסמכים עולה שהוא בעיקר מסוכן לעצמו.
האם הגישה בקשת רשות ערעור בטענה שההחלטה מסכנת את הילדים ועומדת בניגוד מוחלט להמלצות אנשי המקצוע. לשיטתה, יש לקבוע שהמפגשים יועברו למרכז הקשר. מנגד טען האב כי מפגשיו עם הילדים מתקיימים מזה יותר מעשרה חודשים וכי הילדים אוהבים אותו ורוצים לשהות במחיצתו. הוא התכחש להיותו מסוכן להם וביקש לדחות את הבקשה.
שופט המחוזי שרעבי הכריע שהמפגשים יימשכו כסדרם מחוץ לעיניהם הפקוחות של גורמי הרווחה. הוא ציין שבתסקיר אמנם הומלץ על העברת המפגשים למרכז הקשר, אולם לדבריו ההמלצה אינה מחייבת את בית המשפט.
לדבריו, גורמי המקצוע בתחום הנפש שללו מסוכנות כלשהי מצד המשיב כלפי ילדיו, כאשר בהיבט זה החלטת בית המשפט למשפחה להתיר את המפגשים מחוץ למרכז הקשר הינה שקולה והוא לא רואה לנכון להתערב בה. בקשת רשות הערעור של האם נדחתה והיא חויבה לשלם לבן זוגה לשעבר הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 3,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד מאיה ויסמן • ב"כ המשיב: עו"ד רונן דליה • עו"ד מירב אלקלעי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין