בית הדין לעבודה בחיפה קבע לאחרונה שעובדת רשות מקומית שחוותה מסכת הטרדות מיניות מצד האחראי עליה תפוצה ב-287 אלף שקל. השופטת דניה דרורי קבעה שהפיצוי ישולם על ידי העירייה ומהעיזבון של המנהל, שבינתיים הלך לעולמו.
התובעת, חולת אפילפסיה, התקבלה לעבודה במסגרת תוכנית עידוד לאנשים עם מוגבלויות. היא החלה לעבוד בינואר 2008 כמנהלת אדמיניסטרטיבית באגף שמשרדיו מרוחקים מבניין העירייה, מה שאפשר לטענתה למנהל שלה להטריד אותה מינית לאורך השנים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתביעה שהגישה בנובמבר 2018 היא פירטה שלל הטרדות. לדבריה הוא נהג לגעת בניגוד לרצונה בצווארה, בישבן ובחזה תוך ששאל אותה מדוע היא לא מגיעה עם לעבודה עם שמלה, מה שיקל עליו לגעת בגופה. כמו כן, סיפרה, הוא נהג להיכנס לשירותים כשהייתה בפנים, לומר לה "את הזונה שלי", ולבקש ממנה להגיע לעבודה עם מכנסי טייץ. במקרה אחר הראה לה דף עם ציורים של תנוחות מין ושאל אותה איזו מהן היא אוהבת.
עוד נטען שהמנהל נהג לצפות יחד עם עובדים אחרים בסרטים פורנוגרפיים במהלך העבודה, וחרף בקשתה שיפסיק או שלפחות ינמיך – הוא המשיך בכך. לדבריה, כתוצאה מהמעשים היא פיתחה פוסט טראומה ונזקקה לטיפול זוגי ותרופתי.
אלמנת המנהל הכחישה את המיוחס לבעלה. לטענתה הוא פעל באופן תקין ומקצועי לאורך שנות עבודתו. גם העירייה טענה שעמדה בדרישות החוק כשפרסמה תקנון למניעת הטרדה מינית בקרב עובדיה ומינתה ממונה למניעת הטרדה מינית.
עו"ד מאירה צדוקעו"ד מאירה צדוקדגנית דורון
אבל השופטת דרורי ציינה שטרם פטירתו הודה הבוס בעצמו בחלק מהמעשים. כך למשל, הוא הודה שבאגף שניהל שררה אווירה מטרידה הכוללת צפייה בפורנו. בנוסף, הוא הודה שניגש לשירותים בזמן שהתובעת הייתה בפנים, תוך שתירץ זאת בדאגה לשלומה עקב החשש שהיא חווה שם התקף אפילפסיה.
בפסק הדין צוין שהוא הודה גם שהציג בפני התובעת ציור של איבר מין זכרי ואף נתן לה ספל עם הכיתוב א.א.א – "אני אוהב אותך". בהקשר לכך נקבע שאחד מעובדי האגף העיד שראה מהחלון את המנהל נוגע בתובעת, וזמן קצר אחר כך תלה וילון החוסם את שדה הראייה, עובדה התומכת לכאורה במסקנה שהטריד אותה מינית.
"אין ספק בעינינו שעלה בידי התובעת להוכיח שהייתה חשופה לסביבת עבודה מטרידה ורוויה באווירה מינית", כתבה השופטת. היא לא חסכה ביקורת גם מהעירייה כשקבעה שהיא לא עמדה בדרישות החוק, ובפרט לא הוכיחה שאכן פרסמה תקנון למניעת הטרדה מינית או סיפקה מספיק הדרכות בנושא לעובדיה.
בנסיבות אלה חויבו אלמנת המנהל והעירייה, ביחד ולחוד, לפצות את העובדת בכ-259 אלף שקל עבור הכאב והסבל שחוותה, הפסדי שכר ופנסיה וכן החזרי הוצאות רפואיות. בנוסף הם חויבו לשלם לה הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 27,600 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד אריה בנאסולי ועו"ד אריה ברוך • ב"כ הנתבעת 1: עו"ד אלי סבן • ב"כ הנתבעת 2: עו"ד יוחאי אלרון • עו"ד מאירה צדוק עוסקת בדיני עבודה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין