שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר היום (ג') בכנס התאחדות יועצי המשכנתאות שנערך באילת כי "בנק ישראל, לפני למעלה משנה, העריך שלא הולכים להעלאת ריבית והגדיל מאוד את מרכיב הפריים בהלוואות במינוף גבוה שבהן ההון העצמי נמוך מאוד - וטעה בהערכת המצב. הייתה לכך תרומה להאצה בביקושים. כי כשבנק ישראל אומר שאין בעיה הריבית לא הולכת לעלות, יש כסף זול - כולם רצים לקנות דירות".
סמוטריץ' הוסיף כי "ברור שבנק ישראל טעה בהערכה וזה בסדר, זה לא מדע מדויק וזו לא נבואה. הוא טעה בהגדלת רכיב הפריים מתוך ההלוואה, כיוון שהמצוקה הגדולה של רוכשים רבים היום היא תוצר של זה". ליועצי המשכנתאות אמר: "אני מניח שגם אתם התפתיתם לומר ללקוחות שהריבית נמוכה, ואם נמנעתם לתת עצות אחיתופל כאלה אז מגיעות לכם מחיאות כפיים. בכל מקרה התקופה האחרונה מחייבת אותנו לחשבון נפש, וזה נכון ביחס למדינה, למשרד האוצר, לבנק ישראל, ולכם כיועצי משכנתאות".
בתחילת שנת 2021 נכנס לתוקף ביטול הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתא, לפיו לפחות שליש מסך המשכנתא יינתן בריבית קבועה, ושני השלישים הנותרים ייבחרו ע"י הלווים ללא כל הגבלה. המשמעות הייתה שמאז ניתן ליטול שני שליש מהלוואת המשכנתא צמודה לריבית הפריים. בזמנו ההערכות דיברו על חיסכון של מאות שקלים בחודש למשק בית בתשלומי המשכנתא, מה שהתברר כטעות עקב העלאות הריבית, אך מנגד גם היה ידוע כי מדובר בסיכון גבוה יותר ללווים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
"המציאות הייתה שהיה פיתוי גדול להגדיל את רכיב הפריים שהיה נמוך מאוד, אבל מדובר ברכיב בסיכון גבוה - והנה לפעמים סיכונים מתממשים. לנו כמדינה יש מה להפיק לקחים מזה", אמר סמוטריץ'.
הוא הוסיף כי "אנחנו מנסים למצוא פתרונות להקל על הרוכשים, חלקן נוגעים להקלות רגולטריות, חלקן בתחומים אחרים. אנו מבינים את המצוקה של הציבור והצורך לתת מענה. חלק גדול מהמצוקה היה יכול להימנע לו מראש היינו מנהלים סיכונים קצת יותר טוב. המדינה כמדינה חייבת לנהל ניהול סיכונים גמיש. אני תמיד אומר לנהל סיכונים בצורה שמרנית, אבל כן גמיש ומאפשר, אבל אם היו נזהרים יותר בעולם המשכנתאות ובונים תיק קצת פחות מסוכן גם אם יותר יקר במבט ראשון, אנשים רבים היו חוסכים קושי אמיתי. אנשים שההחזר החודשי עלה ב-1,500 שקל בחודש לא מסוגלים לעמוד בזה. אם רק שליש מהמשכנתא חשוף אז רק שליש עולה. מתמטיקה פשוטה".

"מחירי הדיור יירדו משמעותית בקרוב"

בצד החיובי אמר סמוטריץ': "אתחיל מזה שלהערכתי, ונדמה לי שלא תחלקו עלי - מחירי הדיור יירדו בצורה משמעותית בתקופה הקרובה, שזו מגמה חיובית מאוד. גם אם כדרכן של מגמות חיוביות בכלכלה הן באות בדרכים קשות. אנחנו רואים קבלנים שמייצרים יותר מבצעים. זו דרך להוריד מחירים בלי להוריד את המחיר הרשמי ולשמור על רף גבוה. אנו מוציאים מכרזים בערי הפריפריה במחירי אפס, הוצאנו מכרזים ב-200 אלף שקל ליח"ד, ואני רואה בזה דבר חיובי כיוון שאנו צריכים לאפשר לאזרחי מדינת ישראל קורת גג מסודרת, בין אם ברכישה ובין אם בשכירות. יש קורלציה בין שני התחומים הללו. אנו מביאים שורה שלמה של רפורמות בתחום הדיור, מנסים לגעת בכל המקטעים. יש את המקטעים שכולנו מכירים ועסוקים בהם וכל פעם מתקדמים בהם עוד קצת - לפשט יחסים של תכנון, רישוי, לקצר את לוחות הזמנים.
"נפל לי האסימון שהסיפור של תשומות בנייה הוא אחד האחראים הגדולים ביותר לעיוותים שיש בתהליכי התכנון והבנייה לדיור בישראל. אף אחד לא הבין מה אני רוצה, הקבלנים התווכחו איתי ורמ"י התווכחו איתי. ייאמר לזכותם של זאב אלקין ואביעד פרידמן שהבינו את העיקרון וזרמו איתי.
"כל תהליכי הבנייה והדיור בישראל - הפוכים, עקומים לחלוטין. תהלכי התכנון מאוד מסורבלים ולוקחים המון זמן. רמ"י מוצאיה מכרזים לא בשלים. יש את עניין האירוע מול הרשויות, הוצאת היתרים ומעבר בין שלל גופים רגולטוריים. יוצא שאנשים מקבלים דירה אחרי 5–7 שנים. וכל זה מתאפשר רק בגלל עובדה אחת - שבקצה יש כרית שספגה את ההפסדים - הזוג הצעיר.
"זה קורה בגלל שלאף אחד אין אינטרס להיכנס לעימות, ללכלכך את הידיים ולפתור את הבעיות האלה, כי בסוף מישהו סופג את כל ההפסדים - הזוג הצעיר בקצה, שיש לו הכי פחות השפעה על התהליך, או בכלל לא. שאלתי את הקבלנים - למה אתם לא תובעים את חברת החשמל כשהיא מתעכבת. הם אומרים - 'שאני אריב? יש לי עוד פרויקטים איתם'. למה לא תובעים את ראש העיר? כי הוא יחכה להם בסיבוב בפרויקט הבא. לאף אחד אין אינטרס להיכנס לעימות.
"אמרתי לכל הגורמים בדיונים בוועדת כספים ומחוצה לה - אין יותר כרית, נגמר הסיפור. תריבו, תצעקו, ותפתרו את הבעיות הביורוקרטיות האלה כדי שהתהליך יהיה יותר יעיל. לא חשבתי שאהיה שר אוצר אבל אמרתי להם שאני מתחייב להיות שותף בכל פתרון, אבל קודם כל שהם צריכים לרצות לפתור את הבעיה. במובן הזה אני חושב שהצלחנו בינתיים".