מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מותח ביקורת חריפה על הממשלה הקודמת, שנמנעה מלמנות במשך שנה וחצי יו"ר חדש למועצה הלאומית לכלכלה, לאחר פרישתו של היו"ר הנוכחי, ששב ומונה בממשלה הנוכחית, פרופ' אבי שמחון. בדוח נוקב מצוין כי נגרם נזק משמעותי לעבודת המועצה בשל אי מינויו של יו"ר חדש תקופה כה ארוכה בעת ממשלות נפתלי בנט ויאיר לפיד.
המבקר מציין כי במשך שנה וחצי, מאז פרישתו של ראש המועצה האחרון ועד למינויו מחדש, המועצה הייתה כפופה במישרין למנכ"ל משרד רה"מ, לצד יחידה כלכלית אחרת של המשרד - אגף שעוסק בנושאים כלכליים במטה מנכ"ל המשרד. "אי-איוש תפקיד ראש המועצה במשך כשנה וחצי הקשה על המועצה למלא את ייעודה על פי החלטת הממשלה - הגשת תוצרי פעילותה לראש הממשלה והטמעתם בקרב החוגים הרלוונטיים של מקבלי ההחלטות", קובע המבקר.
בנוסף, מעמד המועצה נקבע בהחלטות הממשלה. בהחלטות האלה לא נקבע כי המועצה מוסמכת לקבל מידע, לרבות ממשרד האוצר, ואף לא נקבע כי בסמכותה לזמן בעלי תפקידים בגופי הממשלה או בזרועותיה לצורך קיום דיונים ולא נקבעו כללים למינוי ראש המועצה.
בביקורת נמצא כי אף שבשנת 2013 הוכנה במשרד רה"מ טיוטת הצעת חוק להסדרת מעמד המועצה, סמכויותיה ותפקידיה, עד דצמבר 2022, לאחר סיום ביקורת זו, משרד רה"מ לא קידם כלל את הצעת החוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
פרופ' שמחון, מתניהו אנגלמן
פרופ' שמחון, מתניהו אנגלמן
פרופ' שמחון, מתניהו אנגלמן
(צילומים: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
המועצה הלאומית לכלכלה החלה לפעול במשרד ראש הממשלה בשנת 2006, ובראשה עמד תמיד היועץ הכלכלי לראש הממשלה. המועצה נועדה לשמש גוף מטה בנושאים כלכליים, המסייע בקבלת החלטות בהתבסס על נתונים עדכניים, על ניתוחים מקצועיים ועל תכנון שיטתי ארוך טווח.
לא תמיד התייחסו הממשלות לדוחות של המועצה. ביוני 2015 היה המועד האחרון שבו נידונה בממשלה הערכת מצב אסטרטגית. עוד מציין המבקר כי 3 משרות מתוך 11 של כלכלני המועצה לא היו כלל מאוישות. 70% עד 92% היה שיעור הפרויקטים שהמועצה ביצעה באופן מלא בשנים 2014 עד 2021.
המבקר מדגיש כי נרשמה ירידה של 47% בשיעור הפרויקטים שהמועצה הייתה גורם מרכזי בגיבוש תוצריהם בשנים 2018 עד 2021. קדמה לכך דווקא תחת אותו ראש ממשלה, בנימין נתניהו, עליה של 36% בשיעור הפרויקטים בשנים שהמועצה הייתה מעורבת בהם 2014 עד 2018. עוד ציין המבקר כי שלוש הצעות תקציב מדינה בשנים 2015-16, 2017-18 ובשנים 2021-22 עברו מבלי שהמועצה חיוותה כלל את דעתה עליהן כנדרש.
בסך הכל נרשמה ירידה של 22% במספר הפרויקטים שהמועצה עסקה בהם משנת 2014 ועד לשנת 2021 - מ-46 פרויקטים ל-36.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
לפיד ובנט. התמהמהו או שחשבו שאין צורך במועצה?
(צילום: יואב דודקביץ')

עוד קבע המבקר כי "על המועצה להקפיד לגבש חוות דעת מקיפה בנוגע להצעת התקציב לפני הגשתה לממשלה, בנוגע למסגרת התקציב ובנוגע לנושאים המרכזיים הכלולים בו, ולהציע חלופות בנושאים אלו לפי הצורך".
מומלץ כי משרד רה"מ יגבש את תוכניות העבודה של המועצה הלאומית לכלכלה גם על סמך התפוקות הנדרשות ממנה לנוכח תפקידיה, סמכויותיה והיקף המשאבים שלרשותה, וכי הוא יוודא שהתוכניות מאפשרות למצות את פוטנציאל הפעילות של המועצה.
עוד מומלץ כי המועצה הלאומית לכלכלה תשלים את הכנת התוצרים של כלל הפרויקטים שבהם עסקה, ותרחיב את עיסוקה בנושאים הנוגעים להתפרצות האינפלציה בישראל ולסוגיית מחירי האנרגיה.