צמרת מקבלי ההחלטות בישראל משתנה. ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, הודיע הערב (ב') לראש הממשלה, נפתלי בנט, על כוונתו לסיים את תפקידו לאחר חמש שנים וחצי. המועמד להחליפו הוא הכלכלן הראשי לשעבר במשרד האוצר, מיכאל שראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מינויו של ראש מועצה כלכלית חדש ישלים את שינוי כל פסיפס מקבלי ההחלטות העיקריות בתחום הכלכלי, שהיה מורכב משר העל הכלכלי וראש הממשלה בנימין נתניהו, יועצו הכלכלי אבי שמחון, שר האוצר ישראל כץ, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. לקראת גיבוש התקציב החדש יכהנו כעת ארבעה אישים שמדיניותם שונה מקודמיהם באופן משמעותי.
1 צפייה בגלריה
אבי שמחון
אבי שמחון
אבי שמחון
(צילום: עמית שאבי)
אבי שמחון (62) שימש מ-2010 כיועצו הכלכלי של שר האוצר יובל שטייניץ והחל בדצמבר 2015 כראש המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה נתניהו. הוא היה חבר בוועדת טרכטנברג ונודע באמירות בעייתיות מדי פעם, כמו הצעתו שהורים לא יביאו לעולם שמונה ילדים, אלא הרבה פחות.
ראש הממשלה נפתלי בנט הודה הערב לשמחון על שירותו המסור ואיחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו. השניים סיכמו כי פרופ' שמחון יסיים את תפקידו בשבועות הקרובים.
מיכאל שראל (59) היה בעבר הכלכלן הראשי של קבוצת הראל ושל משרד האוצר והוא משמש כיו"ר פורום קהלת לכלכלה. הוא התפטר מתפקידו ככלכלן הראשי באוצר בתקופת השר יאיר לפיד כאשר התנגד בתוקף לתכניתו להפחית את מס ערך מוסף על רכישת דירות חדשות לאפס אחוזים (מע"מ אפס). שראל מפרסם מאמרים והרבה להתראיין בכלי התקשורת ולהביע ביקורת על מהלכיה הכלכליים של הממשלה היוצאת.

כיועצו הכלכלי של ראש הממשלה לשעבר נתניהו, שמחון לקח חלק גדול בכל הטיפול במשבר הקורונה הכלכלי בשנה החולפת. בנוגע לטענות שנשמעו נגד התוכניות הכלכליות שהציעה הממשלה, כמו דמי אבטלה מובטחים עד יוני 2021, אמר שמחון לאולפן ynet לפני כשמונה חודשים כי "בתור מאקרו כלכלן שמסתכל על המשק מלמעלה, אני בטוח שכשהמשבר יחלוף, וזה יקרה בעוד לא הרבה זמן, המשק יחזור לצמיחה המאוד טובה וחיובית שאפיינה אותו ולשיעורי אבטלה מאוד נמוכים. היינו לפני המשבר בשיעור האבטלה הכי נמוך שהיינו במדינת ישראל ואחד הנמוכים שהיו בעולם כולו".
על הסיוע לעסקים אמר באותה עת כי "אני חושב שנתנו הרבה מאוד. לא יודע אם מספיק, אבל אנחנו בודקים את עצמנו כל הזמן. המועצה הלאומית לכלכלה לקחה משרד רואי חשבון גדול על מנת שיבדוק את הדברים, והוא בודק מאות חברות כדי לראות אם נתנו מספיק או לא. אני חושב שבסך הכל עשינו עבודה לא רעה בלעזור לעסקים, אבל יש מאות אלפי עסקים שנפגעו והמספרים עצומים, אז ברור שאני לא יכול להגיד שכל עסק בישראל קיבל מספיק, בשום פנים ואופן לא".
בריאיון שנתן ל-ynet בסוף חודש אפריל השנה אמר שמחון, בניגוד להצהרות של שר האוצר דאז ישראל כץ, כי בהתאם לחוק - בעוד חודש יקוזזו דמי האבטלה של כל השוהים בחל"ת ב-10%. "אלה הכללים שקבענו. אנשים לא ייפלו", אמר אז באולפן. אלא שעצירת דמי האבטלה לא קרתה בינתיים, ועדכון תוכנית החל"ת לפי הצרכים המשתנים - עברה לממשלה הבאה.