משרד הבריאות הביע את התנגדותו לביטול המדבקות האדומות על מוצרי מזון לנוכח מגיפת הסוכרת בישראל, במסגרת דיון שערכה ועדת השרים לענייני יוקר המחיה בסוף השבוע בהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הכלכלה, אמנון מרחב, וראש הממשלה בנימין נתניהו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
כזכור, לפני שלוש שנים נכנסה לתוקפה מהפכת המדבקות האדומות שיזם שר הבריאות דאז יעקב ליצמן, לסימון מוצרים המכילים כמות עודפת של סוכר, שומן ונתרן, מטעמים של שמירה על בריאות הציבור - והיא עומדת כעת בסיכון לנוכח רפורמת היבוא של שר הכלכלה ניר ברקת, שהודיע כי בכל הנוגע לרגולציה ותקינה "מה שטוב לאירופה טוב לנו".
1 צפייה בגלריה
מתוקים בתחנת דלק
מתוקים בתחנת דלק
המדבקות האדומות יוסרו?
(צילום: איתן גליקמן)
המשמעות היא שהיבוא לישראל יעשה לפי התקינה באירופה, שאינה מחייבת סימון מדבקות. היות והיצרנים המקומיים בישראל מחויבים על פי חוק לפרסם על האריזות את המדבקות האדומות - כדי לא ליצור אפליה לרעה של יצרני המזון הישראלים מול היבואנים שפטורים, צריכה כעת הממשלה לבטל את המדבקות או לחילופין להכניס תיקון בהצעת החוק של ברקת ולחייב גם את היבואנים.
יצוין כי החוק לרפורמת היבוא שיזם ברקת צפוי להגיע ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לחקיקה וגם לממשלה מתוך מטרה להעבירו בקריאה ראשונה בימים הקרובים.
בשלב זה משרד הבריאות לא הסכים להסיר את הדרישה למדבקות האדומות, בעוד שמשרד הכלכלה טוען כי החוק שהוא מוביל "ייגבר" משפטית על החוק הקיים של המדבקות, בכך שתינתן בחוק אפשרות ליצרנים המקומיים לבחור בין הדרישה הישראלית למדבקות לבין השיטה האירופאית שמעניקה ציון ממוצע של שכלול הערכים התזונתיים של המוצר על האריזה מאחור, ללא מדבקה.
לטענת מנכ"ל משרד הכלכלה, אמנון מרחב, הטיעון של "התגברות" החוק החדש נבדק משפטית וישים, אם כי היצרנים המקומיים חולקים על כך משפטית. כמו כן יש לציין כי לא כל המוצרים המיובאים מאירופה מסומנים בשיטת הממוצעים היות ובאירופה שיטה זאת היא וולנטרית בלבד.
בישיבה אמר בר סימן טוב לראש הממשלה כי אסור לבטל את רפורמת המדבקות והצדיק את התנגדותו בכך שישראל סובלת ממגיפת הסוכרת גם בקרב ילדים. לדבריו, ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בקטיעת גפיים בגלל מחלת הסוכרת וציין לרעה את המשקאות המתוקים. הוא הוסיף כי יש לאסור בכלל את שתיית המשקאות עתירי הסוכר וגם משקאות הדיאט.
לדבריו, בעוד שבעבר סוכרת סוג 2 (החמורה פחות) נמדדה בקרב גילי 50-60, כיום גם ילדים בגילי העשרה מסתבכים עם מחלות חמורות של סוכרת.
נתניהו הופתע מחומרת הנתונים וביקש מהנוכחים שתובא לוועדה תוכנית לטיפול בנגע וכי הוא מעוניין שהממשלה תאשר בהקדם הצעת מחליטים לגבי ההתמודדות עם מגפת הסוכרת וההשמנה.
בנוסף, הציג מנכ"ל משרד הבריאות את הרפורמה שיוזם המשרד לגבי יבוא תמרוקים ומזון שבתחום אחריותו - במטרה להקל על היבוא, לפיה עמדתו היא שהתקן הישראלי יאמץ "על מלא" את התקן האירופאי. לפי הערכה, משרד הבריאות יתעקש על הגדרת התקן כישראלי, למרות שבפועל יתאפשר יבוא לפי התקן האירופאי בלבד – מהסיבה שהשליטה על התקנים תישאר בינתיים בידי הרגולטור המקומי - משרד הבריאות. משרדי האוצר והכלכלה התנגדו לעמדתו. לדברי משרד הכלכלה, היבואנים בראשם קרפור טענו כי יש קושי לספק זר להצהיר (הרפורמה החדשה דורשת הצהרה בלבד של היבואן) שהוא עומד בתקן הישראלי.