בית המשפט המחוזי בנוף הגליל-נצרת דחה לאחרונה בקשה שהגישה פושטת רגל לפסול את צוואת אביה המנוח, שהוריש את דירתו לאחיה למחצה. היא טענה שאביה לא היה כשיר לחתום על הצוואה ולכן מגיעה לה מחצית מהנכס, אך השופט אסף זגורי קבע אחרת.
מדובר באח ואחות שנולדו לאותו אב אך לא מאותה האם. בצוואה מ-2015 קבע האב כי דירתו שבאזור השרון תוענק אחרי פטירתו לבנו. ארבעה חודשים לאחר מכן הלך האב לעולמו. מאוחר יותר ניתן לבקשת הבן צו לקיום הצוואה, בעוד הבת, שנכנסה בינתיים להליכי פשיטת רגל, הגישה התנגדות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה: חשבונות
אילוסטרציה: חשבונות
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לטענתה הצוואה "בושלה" על ידי אמו של אחיה, שהיה אז קטין, זמן קצר לאחר שהאב שוחרר מאשפוז, בזמן שהיא (החייבת) שהתה לצד מיטת אמה חולת הסרטן. לדבריה, מצבו הבריאותי של אביה באותה תקופה היה ירוד כך שלא יכול היה להבחין בטיבה של הצוואה, לכן שיש לקבוע כי היא פסולה.
מנגד טען האח כי בזמן כתיבת הצוואה היה אביו כשיר ולא היה נתון ללחצים כלשהם. לדבריו הבחירה להוריש לו את הדירה במלואה הגיונית, שכן אחותו למחצה – שעזבה את הארץ לשנים רבות – פגעה באביו כמה פעמים ואף הפנתה אליו מכתב איומים, תוך שהוציאה ממנו כספים במרמה. מכאן, לטענתו, הצוואה תקפה ודין ההתנגדות להידחות.
כחלק מההליך מונה מומחה רפואי שמצא כי קיימת סבירות גבוהה מאוד – אך לא ודאית – שהאב לא היה כשיר בתקופה הרלוונטית. לדבריו בתחילת 2015 החלה אצלו ירידה קוגניטיבית משמעותית שהובילה לבלבול, הזיות ומחשבות שווא של רדיפה. בנוסף, הוא סבל מדמנציה ומבעיות זיכרון.
עו"ד מיכאל בן לולועו"ד מיכאל בן לולו
המומחה סיכם כי המנוח לא היה צלול בעת עריכת הצוואה וכי דעתו לא הייתה משוחררת מלחצי נפש חולניים ומחשבות שווא. אלא שבשל העובדה כי הדמנציה לא הייתה יציבה – ייתכן שחווה רגעים של כשירות ולכן מסקנתו אינה מוחלטת.
השופט זגורי בחן את יתר הראיות ובחר על פיהן שלא לאמץ את מסקנת המומחה. בין הראיות: סרטון שצילמה אחת העדות לצוואה, שבו תועד המנוח מקריא את צוואתו במשך שלוש דקות תמימות ומגלה סממנים של כשירות. הוא הישיר מבט למצלמה, שאל שאלות, הביע עייפות וכיוצא באלה.
אותה עדה אף סיפרה כי המנוח ביקש שהיא תערוך עבורו צוואה מפני שבתו "לקחה אותי לבית חולים בכוח והפכה אותי למטורלל כדי שאתן לה כסף", כך שקיים על פניו היגיון בכך שהעדיף להוריש את דירתו דווקא לבנו.
השופט כתב כי מהתמונה הכוללת ניתן ללמוד כי "הסבירות שאכן היה שיפור במצבו באופן שאפשר לו לקבל החלטה אודות רכושו, עולה על הסבירות כי היה שרוי במצב פסיכוטי באותה נקודת זמן". הוא הדגיש כי גם המומחה לא פסל אפשרות שתיתכן הבלחה של שיפור בתנודתיות אצל המנוח, אשר תאפשר לו לכתוב צוואה המבטאת את רצונו. לפיכך ההתנגדות לצוואה נדחתה והשופט פסק לטובת הבן הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הבת: עו"ד עדי רוזנשטיין • ב"כ הבן: עו"ד יפית אשכנזי • עו"ד מיכאל בן לולו עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין