חג הפסח עבר ושורת התייקרויות בתחומים רבים צפויה לגרום לעלייה משמעותית בהוצאות של כל משק בית בישראל. כבר מחר (רביעי) יזנק מחיר הדלק ויעמוד על 7.90 שקל לליטר, מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו בעד 5% ושורה ארוכה של מוצרים נוספים, ביניהם מילקה, אוראו, גומיגם, קראנץ', טמפקס, היינץ, קלוגס, פיירי, סוד, אריאל, ופרסיל - צפויים להתייקר גם הם - אם הרשתות והצרכנים יאפשרו זאת.
חלק מההתייקרויות ייכנסו לתוקף באופן מיידי – למשל במוצרי חלב מפוקחים - שכן מדובר במוצרים טריים. לכן, הצרכנים יראו שכבר מחר המחירים עלו. מוצרים אחרים יתייקרו בהמשך, אחרי שייגמר המלאי הקיים. ההתייקרויות האלה ייכנסו לתוקף אם רשתות השיווק יקבלו את ההתייקרויות ללא קרב ואם צרכני המותגים שיתייקרו ימשיכו לקנות אותם - על אף ההתייקרויות. עד כה הרשתות קיבלו, יישמו ומימשו התייקרויות של אסם, שטראוס, שסטוביץ, סוגת יכין וחברות נוספות שייקרו מוצרים בחצי הראשון של השנה. גם חלק ממוצרי המותג הפרטי שמוכרות קארפור, שופרסל ורמי לוי התייקרו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
(צילום: יריב כץ)

התייקרות מוצרי החלב המפוקחים

מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו החל ממחר בבוקר על אף שהחלב הגולמי התייקר בשיעור מינורי ברבעון הנוכחי והתייקרות חומרי הגלם האחרונה לא מצדיקה עליית מחירים. לפי משרד החקלאות, ההתייקרות היא בשל דחיית החובות של המדינה למשק החלב. מדובר בהתייקרויות של 4.2%-5.4%, ו-32-7 אג' למוצר (בגבינות קשות: ל-100 גרם), כשהמחירים לצרכן הם מחירי מקסימום שחל איסור למכור מעבר להם, אך יש רשתות שמוכרות את המוצרים במחירים נמוכים ממחירי הפיקוח.
משקה החלב המפוקח הזול ביותר, חלב 1% בשקית, מתייקר ב-27 אגורות מ-5.51 שקלים ל-5.76 שקלים לליטר - התייקרות של 4.53%. מוצר החלב (משקה) היקר ביותר - חלב בקרטון 3% שומן התייקר ב-30 אגורות מ-6.81 שקלים ל-7.11 שקלים לליטר - התייקרות של 4.4%. שיעור ההתייקרות הגבוה ביותר חל בגביע אשל שמתייקר ב-10 אגורות, מ-1.85 שקלים ל-1.95 שקלים לגביע של 200 מ"ל - עליית מחיר של 5.4%.
שמנת מתוקה באריזת 250 מ"ל מתייקרת ב-32 אג', מ-7.07 שקלים ל-7.39 שקלים - עליית מחיר של 4.52%. גבינה לבנה בגביע 250 גרם התייקרה ב-25 אגורות, מ-5.43 שקלים ל-5.68 שקלים - עליית מחיר של 4.6%. גבינות עמק וגלבוע התייקרו בכשני שקלים לק"ג, אך רוב הצרכנים קונים אותן לפי חישוב ל-100 גרם: לדוגמה, גבינת עמק במעדנייה תתייקר ב-4.6%, מ-4.895 שקלים ל-5.114 שקלים ל-100 גרם - התייקרות של 22 אג'. מוצר החלב הזול ביותר, גביע גיל 3% 200 מ"ל, התייקר ב-7 אגורות מ-1.65 שקלים לגביע ל-1.72 שקלים - התייקרות של 4.2%.
למרות הכל, זוהי התייקרות מינורית לעומת התייקרות החמאה. חמאה הוצאה מפיקוח ב-2020 בעקבות פתיחת השוק ליבוא חופשי. ערב ההוצאה מפיקוח מחיר 100 גרם חמאה עמד על 3.94 שקלים ל-100 גרם, ו-7.88 שקלים ל-200 גרם. כיום מחירי רוב חמאות הייבוא בשוק הם 13.90 שקל ומעלה.

דיפלומט מייקרת אוריאו, פיירי וטמפקס

עוד לפני הבשורה על התייקרות מוצרי החלב בפיקוח הודיעה חברת הייבוא וההפצה דיפלומט, שתייקר את מוצריה ב-3%-4% בממוצע ועד 15% החל מחודש מאי. זו התייקרות שהחברה דחתה מ-2023. איומי משרד הכלכלה לא הועילו כדי לרסן את דיפלומט וגם ההקלות העתידיות בייבוא שהממשלה כה מתגאה בהן - לא מסייעות לדיפלומט להתאפק.
בין מוצרי המזון שיתייקרו: מרגרינה מזולה, ויולייף ובלו בנד, קטשופ היינץ, קפה ג'ייקובס ואילי, רטבי קיקומן, לחם מסטמאכר, חטיפי פרינגלס ודגני בוקר קלוגס. בין מוצרי הנון פוד שמתייקרים: סוללות דורסל, אבקות כביסה טייד ואריאל, מוצרי היגיינה נשית טמפקס ואולווייז, נוזל כלים פיירי, מברשות שיניים חשמליות אורל בי ומסירי שיער של בראון.
בגל הזה אין בכוונת דיפלומיט לייקר את טונה סטארקיסט, מוצרי ג'ילט, משחות שיניים אורל בי, מוצרי צבעי שיער וולה ופנטן, חיתולי פמפרס ותחליפי הבשר של ביונד מיט.
3 צפייה בגלריה
אוריאו, פיירי וטמפקס
אוריאו, פיירי וטמפקס
אוריאו, פיירי וטמפקס
(צילומים: סטודיו אסם, טרי גליק)
לפי דיפלומט, "במוצרי טואלטיקה, ההתייקרות תחול על קטגוריות סוללות, צבעי שיער, אבקות כביסה, היגיינה נשית ונוזל כלים. במוצרי המזון, העלייה תחול על קטגוריות מרגרינה, מיונז, קפה, רטבים, עוגיות, שוקולד, חטיפים, דגני בוקר ותחליפי גבינה. דיפלומט פועלת כל העת ותמשיך לפעול למניעת עליות מחירי הקנייה מספקיה, לטובת לקוחותיה בישראל".
למרות המספר המרשים של המותגים שבפורטפוליו של דיפלומט - אין מוצר שם שאין לו תחליף על המדף, והחברה למעשה לא שולטת באף קטגוריה שהיא מתחרה בה. לכן, ההמלצה לצרכנים היא להשוות מחירים ולנסות מותגים מתחרים במקרה של מחירים גבוהים מדי.

גם גלידות נסטלה ויחיעם מעלות מחירים

גם גלידות נסטלה (פרונרי) מייקרת את מוצריה בשיעור של עד 7.55%. בין המוצרים שיתייקרו: שלגוני ומאגדת גומיגם, שלגון אבטיח, שלגוני קראנץ', מאגדת מיני קראנץ', פיינט אוריאו ומילקה, טילון אקסטרים ענק ורגיל, טילון אוריאו, סנדוויץ' אוריאו, קוקילידה, שלגוני מילקה וסופר רולר.
כלומר, החברה שיצרה בהלה לקראנץ' פיסטוק וקראנץ' קורנפלקס, לא מסתפקת בעלייה במכירות ומעלה מחירים. הסיבה? "עקב עליות משמעותיות במחירי חלק מחומרי הגלם והתשומות, עם דגש על עלייה קיצוניתבמחירי הקקאו, אנו נאלצים להעלות את מחירם של כרבע ממוצרינו, בשיעור ממוצע של 6.3%. המחירון החדש לקמעונאים יכנס לתוקף לאחר חג הפסח ב-1 במאי. חשוב לצין כי עדכון זה מפצה באופן חלקי בלבד על העלייה במחירי חומרי הגלם והתשומות כאשר אנו ממשיכים לספוג חלק ניכר מהעלויות".
שימו לב שלמרות העלייה הדרמטית במחירי הקקאו בעולם - חלק מהמוצרים שגלידות נסטלה מייקרת כלל לא מכילים קקאו. לכל מוצריה יש תחליפים במחירים נמוכים יותר (כמו גלידות פלדמן ומותג פרטי) ובמחירים דומים (בן אנד ג'ריס, גלידת שטראוס).
לחגיגת ההתייקרויות מצטרפת חברת יחיעם, הזולה מבין חברות הנקניקים והפסטרמות, שגם מייצרת למותג הפרטי של שופרסל. היא הודיעה לקמעונאים שבכוונתה לייקר לקמעונאים את כל מוצריה ב-9%. ההתייקרות הזאת נכנסת לתוקף היום כי "מאז נובמבר 2023 חלה עלייה חדה של מעל ל-30% במחירי הגלם שאנו רוכשים – בקר והודו. לצערנו, המחירים ממשיכים לעלות בחדות ללא התמתנות באופק. אם אנחנו רוצים להוסיף לשמר ולפתח את מעדני יחיעם כעסק חי, תוסס, משקיע, מחדש ומפרנס על גבול הצפון - אין מנוס מהעלאת מחיר. גם עדכון זה אין בו כדי לפצות על עליות המחיר החדות של חומרי הגלם לצד המשך עליית מחירי התשומות השונות (אנרגיה, שכר המינימום, רגולציה ופיקוח וכו')".
3 צפייה בגלריה
קראנץ' קורנפלקס
קראנץ' קורנפלקס
קראנץ' קורנפלקס
(צילום: יח"צ)
נוסף לכל התייקרויות אלה, סביר להניח שאחרי פסח - מחיר הסל יהיה גבוה יותר גם במוצרים שלא התייקרו או שעוד לא התייקרו - בשל סיום מבצעי החג. זאת לא עליית מחירים מוצהרת אבל המבצעים לפסח עמוקים והמבצעים אחרי החג חוזרים ל"שגרה". כמו כן חלק ממועדוני הלקוחות משתנים, בין היתר המועדון של שופרסל שמסיים את תוכנית הצבירה הנוכחית שלו.
בנוסף יש לציין כי מחירי ירקות ופירות, עוף ובשר לא היו נמוכים במיוחד בחג הזה. גם אמנון קפוא שמיובא מסין התייקר לאחרונה. לפי היבואנים והחקלאים - בתוצרת טרייה יש עליות וירידות במחירים לפי תנאי סחר ומזג האוויר - אבל כרגע נראה שהמחירים גבוהים.

האינפלציה מרימה ראש?

לצד כל ההתייקרויות שנתחיל לראות בקרוב על המדפים, הלילה בחצות ייתיקר הדלק זה החודש החמישי ברציפות, בעוד 18 אגורות לליטר בנזין והמחיר יעמוד על 7.90 שקל לליטר.
גם העלייה בשערי המטבעות הזרים כבר גורמת לייקור של חומרי גלם ומוצרים מיובאים. בחודשים הבאים צפויות התייקרויות נוספות של המים וכנראה גם החשמל ובנוסף הממשלה עשויה לאשר העלאה נוספת של מיסי הארנונה, עוד השנה. אם לא די בכך, הרי שבמשרד האוצר פועלים להקדים את העלאת המע"מ שאמורה להיכנס לתוקף בעוד 8 חודשים, מה שיזניק עוד יותר את ההוצאה על מזון.
עליות המחירים עלולות להביא לעלייה מחודשת באינפלציה בחודשים הקרובים ולהפחתת הסיכויים שבנק ישראל יוריד את הריבית בקרוב. על פי תחזיות כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות גל ההתייקרויות יגרום לעלייה ניכרת של מדד המחירים לצרכן בחודש המסתיים היום, אפריל, ובחודשים מאי ויוני בשיעורים של 0.5% עד 0.7% בכל אחד משלושה החודשים האלה. למדד אפריל תתרום, מעבר להתייקרות הדלק ושורה של מוצרי מזון ערב הפסח, גם העלייה בשכר המינימום ב-308 שקל - לפחות בשורה טובה אחת למשקי הבית בעשירונים התחתונים.