בית הדין הרבני בנתניה קבע לאחרונה בדעת רוב שאין לחייב בגט גבר שבמשך שנים התנפל על אשתו בהתפרצויות זעם ואלימות מילולית. הדייניים הרב אוריאל אליהו והרב צבי בוקשפן קבעו שאין עילה מוצדקת להתגרש מאחר שהבעל כמה לשלום בית והלך לטיפול בכעסים. הרב יצחק רפפורט, שהיה בדעת מיעוט, סבר מנגד שהתנהגות הבעל הייתה מחפירה.
בני הזוג, הורים לשישה, נמצאים על סף פרידה כבר שש שנים. את תביעת הגירושים הראשונה הגיש הבעל ב-2015, אבל בהמשך ביקש שלום בית. התביעה נמחקה, אבל כעבור חודשים ספורים הגישה האישה תביעה לגירושים משך עצמה. גם התביעה הזו נסגרה, וכעבור שנה היא הגישה תביעה חדשה שכללה טענות לתקיפה ואיומים. תוך כדי הדיונים היא שהתה למשך תקופה במקלט לנפגעות אלימות במשפחה.
הבעל ביקש שלום בית והצהיר שהוא מאוד אוהב את אשתו ושיטפל בעצמו. הוא טען שהיא הגישה את התביעה בהשפעת אביה, שביקש שיתגרשו פיקטיבית כדי לזכות בקצבאות גבוהות מביטוח לאומי. הוא הכחיש שנהג באלימות אבל הודה שהוא סובל מכעסים והתפרצויות זעם, במיוחד בשבתות, כשהוא לא מעשן.
1 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
(צילום: משה גלנץ)
בפסק הדין שהכריע בתביעה נקבע בדעת רוב שהבעל לא חייב לתת לאשתו גט אם כי מומלץ שיתגרשו בשל הפירוד הממושך ועמדתה של אשתו. "הבעל מכחיש מכל וכל טענת אלימות פיזית כלפי האישה... מנגד הוא מתחנן לחזור לאשתו ומוכן לעשות הכל בשביל זה", כתב הדיין בוקשפן.
עו"ד שלמה אסרףעו"ד שלמה אסרףצילום: 13 הפקות
"לדבריו אף עבר טיפול בשליטה בכעסים שהביאו אותו להרים את הקול ולקללה לפעמים בעיקר בסופי שבוע שבהם אינו מעשן, ומתחנן שביה"ד יעזור לו להחזיר את אשתו האהובה אליו, בדבריו ניכרים דברי אמת וכנות לכל אורך ההליך".
הדיין הוסיף כי האישה לא העלתה תלונה על אלימות פיזית וכל החשש שלה הוא מדיבור בלבד. לעומתה, הבעל חזר וביקש שלום בית ומוכן לטפל בעצמו. בפסק הדין צוין שבסיכום הייעוץ הזוגי שאליו פנו בני הזוג יש תמיכה לטענת הבעל כי התביעה מושפעת מאביה של האישה ומטרתה לקבל הטבות כספיות מהמדינה.
הדיין קבע כי בנסיבות אלה, גם אם כל טענותיה של האישה לגבי האלימות נכונות, אין לה עילה מוצדקת לגירושים והיא גם לא זכאית לכתובה ומזונות.
לעומת זאת, אב בית הדין הרב יצחק רפפורט סבר שיש לחייב את הבעל בגט: "לפני בית הדין מקרה של התנהגות מחפירה של הבעל כלפי אשתו, כאשר לדברי הבעל עצמו הוא סובל מהתפרצויות זעם בלתי נשלטות שבמהלכן כל הבית רועד מצעקות עד שהשכנים הוכרחו להזמין משטרה".
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד ליאת שוורץ-חבר • הבעל לא היה מיוצג • עו"ד שלמה אסרף עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין