בשיתוף "המקצוענים"
גביית תוספת מחיר מופקעת עבור אביזרים נלווים, מכירת דוד מחודש במחיר של חדש והתקנה שלא בהתאם לדרישות התקן הישראלי. רגע לפני שאתם מזמינים דוד שמש חדש, הנה כל מה שחשוב לסגור בכתב בהצעת המחיר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutyterstock)

"זה תוספת מחיר": אלו ההפתעות שיכולות לחכות לכם ביום ההתקנה

בכדי למנוע מצב לא נעים שבו המחיר שסגרתם עם המתקין בטלפון, מוכפל ביום ההתקנה, דאגו להצעת מחיר מפורטת בכתב מראש.
המחיר אמור לכלול את עלות הדוד, עלות כל הרכיבים הנוספים שיכולים להיות מוצעים לכם ביום ההתקנה, האם המחיר כולל מע"מ או לא והאם המחיר כולל את ההובלה. בעניין ההרכבה, דאגו שיצוין במפורש שהמחיר כולל פירוק של הדוד הישן והרכבה שלו. התקנת דוד שמש עלולה לכלול גם פירוק ופינוי של הדוד הישן שלכם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutyterstock)
שימו לב, שלא סביר לגבות תוספת מחיר על אביזרי ההתקנה הבסיסיים, על הצנרת ועל החיבור לקולטי השמש. ישנם אביזרי חובה, שלא כדאי לוותר עליהם: שסתום אל-חזור, שסתום פורק לחץ ומעמד לדוד השמש (עדיף מעמד מגלוון שיחזיק לאורך זמן ויהיה הרבה יותר בטיחותי וימנע נפילות של הדוד).
כמו כן, ישנם אביזרי רשות: מאיץ חום ומסנן אבנית, למשל. דאגו לתמחר אותם מראש בכתב, בכדי שתהיה לכם יכולת מיקוח. אם המחיר הכולל יהיה גבוה מדי, תמיד תוכלו לבקש הצעת מחיר נוספת ממתקין דודי שמש אחר. כך, תמנעו מצב שהצעת המחיר הראשונית תהיה רק לצורך סגירת העסקה, בעוד שבפועל, המחיר יכול לזנק ביום ההתקנה.
כמה אמורה לעלות התקנה בתחום דודי השמש? לפניכם המחירון המלא הנהוג בשוק
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutyterstock)

חדש או מחודש? כך תבדקו שהדוד מקורי

מציעים לכם דוד חדש? אל תסתפקו במראה של החלק החיצוני שלו. בקשו מהמתקין לפתוח את הפלאנג' ולהראות לכם אותו מקרוב. עשו זאת, גם אם הדוד נראה לכם חדש ועטוף בניילונים.
מה אמור לעורר חשד? מחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק, למשל. דרשו חשבונית והוכחת קנייה של הדוד בתקופה האחרונה.
אל תתרשמו ממראה חיצוני, שכן חאפרים בשוק יכולים בקלות לצבוע את החלק החיצוני של הדוד, ואף את שכבת האמייל הפנימית. אם אתם מבחינים בגוון חום-אדמדם, זה אמור להדליק לכם נוראה אדומה. ייתכן שמדובר בדוד מחודש שנצבע, אך מתחת לשכבת הצבע יש חלודה.
איך תדעו שהדוד מקורי ושל אותו היצרן שהובטח לכם? על כל דוד מקורי יש את שם החברה, תאריך הייצור ומדבקה עם ברקוד שהוא מעין תעודת הזהות של הדוד. במקרה של תקלה, הוא מה שיאפשר לכם לממש את האחריות שמגיעה לכם מהיצרן. טלפון אחד פשוט לחברה היצרנית, יאפשר לכם לגלות אם הברקוד בתוקף. אל תתפשרו על קניית דוד ללא תעודת אחריות, חשבונית מס ופרטים מלאים של המתקין.

ודאו שההתקנה היא בהתאם לתקן הישראלי

תקן מספר 579 קובע כי בעת התקנת דוד שמש, חובה להחליף את כל המערכת, ולא רק את הדוד עצמו. כלומר, גם את מערכת החשמל, את צנרת הנחושת המבודדת ואת השסתומים (שסתום הביטחון ושסתום אל-חוזר).
מתקין דודים שלא עושה זאת, גורם לכך שהדוד שלכם יחזיק מעמד למשך תקופה הרבה יותר קצרה.
עוד כתבות בנושא:
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutyterstock)

איך להקטין את הסיכוי להיפגע בבחירת המתקין?

ראשית, הקפידו לרכוש דוד ממפיץ מורשה של החברה היצרנית. תוכלו לוודא זאת בשיחת טלפון קצרה לחברת היצרן, לוודא שהוא אכן מפיץ מורשה מטעמה.
שנית, ודאו שעל הדוד יש אישור לתו תקן 579. כך, תדעו שהדוד עבר בקרת איכות ופיקוח שוטף על-ידי מכון התקנים. מדובר לא רק בעניין צרכני, אלא בטיחותי ממעלה ראשונה. דוד לא תקני יכול לגרום להתחשמלות, לפיצוץ של הדוד או לזיהום המים שמגיעים אל צנרת הבית שלכם. בדקו את הרשימה של החברות בעלות תו התקן, וכי הוא אכן מקורי.
לגבי האחריות על הדוד, דאגו לקבל את תעודת האחריות ושמרו אותה. מרבית היצרנים יעניקו לכם 5 שנות אחריות, ויש כאלה שגם 8 שנות אחריות. בדקו מה כוללת האחריות (כיסוי מלא או חלקי) והאם תידרשו לדמי השתתפות ובאיזה מקרים.
פורסם לראשונה: 17:32, 30.11.21