סימון ארץ מוצא לתוצרת חקלאית טרייה יהפוך לחובה החל מ-24 בפברואר - גם באונליין. רשתות ומוכרים יצטרכו ליידע את הצרכנים באתרי האינטרנט המכירתיים שלהם מהי ארץ המוצא של פירות, ירקות, בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב וביצים שנמכרים בתפזורת.
הדבר קורה כחודשיים אחרי שהחובה לסמן ארץ מוצא לתוצרת חקלאית נכנסה לתוקף בסניפים עצמם, בדצמבר 2023, במסגרת תיקון 65 לחוק הגנת הצרכן. מאז המוכרים מחויבים להציג את ארץ הייצור בשילוט לצד הפריט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עגבניות ומלפפונים ברשתות
עגבניות ומלפפונים ברשתות
עגבניות ומלפפונים ברשתות
(צילום: מירב קריסטל)
רשתות השיווק התנגדו להרחבת המהלך לאונליין וביקשו לבטלו משום שטענו שהן עלולות להטעות כך צרכנים. לדוגמה, צרכן יבחר בעגבניות, תפוחים ואגסים מישראל בעת ההזמנה, אך ייתכן שבעת הכנת המשלוח אלה יאזלו והוא יקבל עגבניות מטורקיה, תפוחים מאיטליה ואגסים מיוון, בניגוד לבחירתו.
ברשות להגנת הצרכן החליטו שלא לבטל את החובה הזאת בחוק למרות הפצרות הרשתות. הרשות קבעה שבעת הרכישה בשיווק מקוון יוצגו לצרכן כל המדינות האפשריות מהן יכולה להגיע התוצרת, והצרכן יבחר את המדינות המקובלות עליו. יש לאפשר מתן אפשרות נוחה וברורה לצרכן לבחור את ארץ או ארצות הייצור שמהן הוא מעוניין, או מסכים לקבל את התוצרת החקלאית.
עקב כך, לדוגמה, אם רשת משווקת עגבניות מישראל, ירדן וטורקיה, והצרכן בחר עגבניות מישראל - על הרשת להתקשר ללקוח אם אזלו עגבניות אלה והיא מתכוונת לשלוח לו עגבניות מארץ ייצור שונה. עליה לקבל הסכמתו לכך או לקבל בקשת ביטול מצידו.
היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד אריאל דיאמנט, כתב בגילוי דעת בנושא, כי: "בשל הייחודיות בשיווק מקוון של תוצרת חקלאית, כפי שהובהר בפניות אל הרשות, כאשר לתוצרת חקלאית מסוימת קיימות מספר ארצות ייצור (מספר ארצות ייבוא או תוצרת המיוצרת בישראל), העוסק לעיתים אינו יכול לדעת בוודאות מאיזו ארץ ייצור תסופק התוצרת החקלאית בסופו של דבר לצרכן. הדבר נובע מכך שלעיתים קיים פער זמנים בין מועד ההזמנה באתר האינטרנט לבין מועד האספקה לצרכן (המבוקש או האפשרי), או כי העוסק לא יכול לדעת בוודאות מאיזה סניף או מרכז לוגיסטי תיאסף התוצרת החקלאית, העדר ברקודים לכל תוצרת לפי ארץ הייצור וכן קיומה של תחלופה גבוהה בתוצרת החקלאית.
"במקרה בו קיימת אפשרות ממשית שתוצרת חקלאית מסוימת שתסופק לצרכן תהיה ממספר ארצות ייצור ובמקרה בו לא ניתן בעת השיווק לדעת מהי ארץ הייצור של התוצרת החקלאית שתסופק, יתאפשר לעוסק להציג בשיווק מקוון את ארצות הייצור האפשריות של התוצרת החקלאית המסוימת. זאת, ובלבד שתינתן אפשרות נוחה וברורה לצרכן לבחור את ארץ או ארצות הייצור שמהן הוא מעוניין או מסכים לקבל את התוצרת החקלאית. אפשרות זו יכולה להינתן במגוון דרכים, באמצעות הצגה באתר, שיחה וכיו"ב, כל עוד מתאפשר לצרכן לבחור בעת השיווק את ארץ או ארצות הייצור של התוצרת החקלאית בטרם זו תסופק".