1 צפייה בגלריה
נמל חיפה
נמל חיפה
ארכיון. נמל חיפה
(צילום: רויטרס)
בית הדין לעבודה בחיפה קיבל לאחרונה תביעה שהגיש עובד הנמל בעיר נגד ביטוח לאומי להכיר בפגיעה בצווארו כתאונת עבודה. השופט טל גולן קבע שתנאי עבודתו כמנופאי, הכוללים רטט קבוע בתא הנהג, גרמו לפגיעה בצוואר.
מאז שנת 2000 הועסק התובע כמפעיל מנוף שער, חוף וגשר בנמל חיפה. בשלב מסוים של עבודתו הוא החל להרגיש כאבים לאורך עמוד השדרה עד לצוואר ובשל כך פנה לביטוח הלאומי כדי להכיר בו כנפגע עבודה. המוסד הכיר בפגיעה בעמוד השדרה כתאונת עבודה, אך ביחס לזו שבצוואר – סירב להכרה, בהסתמך על עמדה רפואית מטעמו.
ביולי 2021 הגיש המנופאי את התביעה וטען שיש להכיר גם בפגיעה בצווארו כתאונת עבודה, ולשלם לו דמי פגיעה בהתאם. השופט גולן מינה מומחה מטעם בית המשפט בתחום הכירורגיה האורתופדית. זה הביע דעתו כי העבודה, הכוללת רטט קבוע בתא הנהג וכן רטט מוגבר בפרקי זמן במהלך העבודה, קשורים לפגיעה בצווארו. חיזוק לעמדתו הוא דווקא בעמדת הביטוח הלאומי, שכן הלה הכיר בפגיעה בעמוד השדרה ומכאן שגם לשיטתו תנאי העבודה מהווים גורם אינטגרלי במחלת התובע.
חוות דעת המומחה לא שכנעה את הביטוח הלאומי, שנותר בהתנגדותו. בין היתר טען המוסד שבוצעו בנמל חיפה מדידות רטט שהעלו כי רמת הרטט הממוצעת שאליה נחשפים עובדים כדוגמת התובע נמוכה מהרמה המרבית המותרת על פי התקן, ומכאן שלא מתקיים קשר סיבתי בין הפגיעה בצוואר לבין תנאי העבודה.
עו"ד ענת אשכנזיעו"ד ענת אשכנזיצילום: תומר יעקובסון
אבל השופט גולן קבע שחוות דעת המומחה מפורטת ומנומקת, ונסמכת על מחקרים רפואיים אמינים. הוא הזכיר כי המומחה נהנה ממעמד מיוחד בשל היותו "ידו הארוכה" של בית הדין בכל הקשור לעניין הרפואי, וכי הוא מהווה "אורים ותומים" בכל הקשור להכרעה במישור זה.
לזאת הוסיף שבפסקי דין קודמים הוכרו פגיעות אורתופדיות של מפעילי מנוף בנמל חיפה כדוגמת התובע כתאונות עבודה, באופן המאפשר לגזור גזרה שווה בינם לבין המקרה הנוכחי. לדברי השופט מדובר בעמדה רפואית-מקצועית לגיטימית, מבוססת היטב, מנומקת ומפורטת שאין להתערב בה.
אשר לממצאי הרטט בנמל חיפה הוא דחה את ניסיון הביטוח הלאומי להיבנות מהם כאמצעי לדחיית התביעה: "גם אם עוצמות הרטט שנמדדו בדו"ח הינן נמוכות מערכי הרמה המרבית המותרת בתקן, עדיין אין משמעות הדבר כי חשיפה מתחת לתקן לעולם לא תוכר ככזאת שהיא בעלת השפעה במקרה ספציפי".
לפיכך נקבע, על סמך עמדת המומחה, כי מתקיים קשר סיבתי בין עבודת התובע לבין הפגימה הצווארית שממנה הוא סובל. ביטוח לאומי חויב בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 4,500 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד רמי אסחאק • ב"כ ביטוח לאומי: עו"ד הדס אהרוני • עו"ד ענת אשכנזי עוסקת בביטוח לאומי • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין