בית המשפט המחוזי בלוד הורה לאחרונה על ביטול זכייתה של חברת "כימיכלור" במכרז לאספקת כימיקלים ותחזוקת מתקני אחסון ומינון כימיקלים לתהליכי טיהור שפכים במכון טיהור השפכים כפר סבא הוד השרון. השופט אורן שוורץ הדגיש ששינוי תנאי המכרז שהוביל לזכייתה נעשה שלא באופן הוגן, ומחייב דיון מחדש בוועדת המכרזים על זהות הזוכה.
המכרז פורסם במאי האחרון ונוהל באמצעות חברת "פלגי שרון מיסודן של עיריית כפר סבא והמועצה המקומית כוכב יאיר צור יגאל" ("פלגי השרון"). אחד מתנאי הסף היה ניסיון של המציע הפוטנציאלי בביצוע אספקת כימיקלים הנדרשים לתהליכי טיהור שפכים ואחזקת מערכות מינון כימיקלים ללפחות מכון טיהור שפכים אחד. בסך הכול הוגשו ארבע הצעות כשרות כאשר חברת "כימיכלור" זכתה, בהיותה הזולה ביותר.
1 צפייה בגלריה
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתביעה שהוגשה בנובמבר האחרון טענה ספקית השירותים הנוכחית, "דיפוכם-עמגל", כי חברת "כימיכלור" אינה עונה לתנאי הסף ולכן יש לבטל את זכייתה ולקיים דיון מחודש בוועדת המכרזים על מנת להכריז על זוכה חדשה. היא נימקה שלפי המידע המצוי בידיה, הזוכה לא סיפקה שירותי אחזקה לאף אחד ממתקני הטיהור שציינה, וממילא אינה עונה לדרישות הסף של המכרז.
עורכת המכרז, "פלגי השרון", והזוכה, טענו מנגד שיש להותיר את התוצאה על כנה. לעמדתן, תנאי הסף שחייב ניסיון קודם בוטל הלכה למעשה, והדבר נמסר לכלל המציעים לפני המועד האחרון להגשת ההצעות. משהצעתה של "כימיכלור" היא הזולה ביותר, ציינו, הרי שלא נפל פגם בהחלטת ועדת המכרזים לקבוע כי היא הזוכה. לשיטת "כימיכלור" התביעה היא חלק ממהלך טקטי של "דיפוכם-עמגל" לשמר את מעמדה כספק של מכון טיהור השפכים שמפעילה "פלגי השרון".
עו"ד אורן אוזןעו"ד אורן אוזןנתי חדד
השופט שוורץ קיבל את טענת ההגנה שלפיה תנאי המכרז שונו דה-פקטו במהלך עריכתו. כך, במסגרת תשובתה לשאלת הבהרה של אחת המציעות הודיעה עורכת המכרז ביוני האחרון כי "למען הסר ספק, יובהר, כי בכל הקשור לתחזוקת מתקני אחסון ומינון כימיקלים, הרי שהמציע הזוכה יוכל להיעזר בשירותי קבלני משנה מטעמו".
התובעת גרסה כי מדובר בהבהרה "למען הסר ספק" ולא בשינוי תנאי המכרז. "פלגי השרון" לעומת זאת טענה כי תשובתה מהווה שינוי בתנאי המכרז, אותו עשתה בשל פניות רבות שהתקבלו ממציעים אשר לא עמדו בניסיון הנדרש בתחום תחזוקת מתקני טיהור שפכים.
השופט שוורץ קיבל את פרשנות עורכת המכרז. הוא כתב שכל המציעות למעט התובעת הבינו את התשובה באופן דומה כשראו בה ריכוך או ביטול של תנאי הסף בעניין הניסיון בתחזוקת מתקני אחסון ומינון כימיקלים. "נסיבות אלה לצד עקרון הפרשנות המקיימת מוליכים לתוצאה לפיה התשובה לשאלת ההבהרה שינתה את תנאי הסף בעניין הניסיון התחזוקתי", כתב.
עם זאת, השופט קבע שנפלו כמה פגמים בדרך שבה שונו תנאי המכרז, המצדיקים לבטל את תוצאתו ולקיים דיון מחודש בוועדה. כך למשל, עורכת המכרז לא הבהירה במפורש במסגרת התשובה כי היא מחליפה את הסעיף במכרז שעוסק בניסיון התחזוקתי. בנוסף, לא הוכח שביטול דרישת הניסיון הינו פרי החלטה מושכלת. לפיכך הוא הורה על ביטול זכייתה של "כימיכלור" ועל השבת העניין לדיון מחדש לפני ועדת המכרזים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד בני שפר, עו"ד מיטל מלכיאל ועו"ד ארז עודד • ב"כ עורכת המכרז: עו"ד משה זוהרי • ב"כ הזוכה במכרז: עו"ד ערן וילנר • ב"כ הנתבעת 4: עו"ד יגאל דורון ועו"ד דרור בן אבי • ב"כ הנתבעת 5: עו"ד שי מרקוס ועו"ד אהוד כהן • עו"ד אורן אוזן עוסק במשפט מסחרי • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין