1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בבאר שבע קיבל לאחרונה בקשה של גבר למנות את אשתו כתומכת החלטות עבורו, חרף התנגדות אמו ואחיו שטענו שהיא מנצלת אותו כלכלית. עם זאת, השופט בן שלו קבע שיש לפקח על ההתנהלות הכלכלית של הזוג, שבין היתר יידרש לקבל אישור מבית המשפט על כל משיכה של יותר מ-15 אלף שקל.
הבעל (59) עבר ב-2017 אירוע מוחי שבעקבותיו הפסיק לעבוד והחל בהליך שיקומי שעדיין נמשך. הוא נותר בעיקר עם פגיעה מוטורית ושפתית, מתקשה בביטוי רצונותיו כראוי בדיבור ובכתיבה. במאי 2018 הוא התחתן ועבר לגור עם אשתו וששת ילדיה (מתוך שבעה ילדים). השניים סיפרו כי הקשר הזוגי ביניהם החל כשלוש שנים קודם לאירוע המוחי. בשלהי שנת 2020 עברו בני הזוג לגור בדירה שכורה ומרווחת יותר במושב והחלו בהליכים למכירת דירותיהם.
בתסקיר רווחה שהוגש בתיק נכתב כי על רקע נישואיו של הגבר ארע נתק משפחתי בינו לבין אחיו ואימו. אלה האשימו את האישה בכך שהיא מונעת קשר שלו עימם ומתכוונת לנצל אותו כלכלית. הם העלו השגות על הטיפול שלה בו, שלטענתם לא הוביל להטבה במצבו המוטורי והתקשורתי. האישה טענה מנגד כי דווקא מניעי משפחתו כספיים והיא לא מונעת קשר ביניהם.
בתסקיר צוין כי לבעל דירה בבעלותו ושכר הדירה בגינה מועבר לחשבונה הפרטי של האישה. בנוסף, האישה ביקשה להעביר אותו למסגרת חוץ ביתית אך לאחר מכן חזרה בה. עוד דווח בתסקיר כי אל מול הכנסות גבוהות של הבעל נמצאו משיכות כספים בסכומים חריגים של מאות אלפי שקלים מחשבונו.
אחותו של הבעל הביעה התנגדות נחרצת של משפחת המקור למינוי האישה כתומכת בקבלת החלטותיו. היא עתרה למנות מי מבני משפחתו המקורית וכן למנות אפוטורפוס חיצוני. היועמ"ש סבר שיש למנות לבעל אפוטרופוס חיצוני לענייני הרכוש בשל קושי להבין או לנהל סכומי כסף גבוהים.
עו"ד אריה חגאגעו"ד אריה חגאגצילום: תומר שלום
השופט בן שלו אישר באופן עקרוני את בקשת הבעל למנות את אשתו כתומכת בקבלת החלטות עבורו, בלא צורך במינוי אפוטורפוס על ענייניו. לצד זאת, בשל מורכבות ההתנהלות הכלכלית של בני הזוג, הוא הטיל מגבלות מסוימות על יכולתו של הבעל להתנהל באופן עצמאי.
"בכך יימצא האיזון הראוי לטעמי בין הרצון שלא להתערב ככל שניתן באוטונומיה – הן של הפרט להתנהל כהבנתו והן של התא המשפחתי הגרעיני – ובין הדאגה לכך שהתנהלות כלכלית בלתי אחראית תותיר את המבקש בעתיד למול שוקת שבורה", כתב.
בתוך כך ציין השופט כי לא הוצגו ראיות שיוכיחו כי מארג יחסי בני הזוג הוא פועל יוצא של מזימת האישה לנצל את האיש כלכלית. הוא התרשם כי התנהלות בני הזוג ביחס לכספים הייתה נהנתנית ולא אחראית, וניתן לתת מענה לכך במערך תמיכה מתאים.
לפיכך מונתה האישה כתומכת החלטות. לצד זאת נקבע כי בני הזוג יגישו דיווחים עתיים לעו"ס לסדרי דין ולמשרדי האפוטרופוס הכלכלי ביחס לנתוני הכנסות והוצאות בכל ארבעה חודשים, למשך חמש השנים הבאות. עוד נקבע כי בני הזוג ישולבו בתוכנית להכוונה להתנהלות כלכלית נכונה ויקבלו אישור מבית המשפט על כל משיכת כספים של מעל 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקש: עו"ד עוזי פרץ ועו"ד חן קדוש • ב"כ היועמ"ש ומשרד הרווחה: עו"ד שגיא לצ'א • ב"כ האחות: עו"ד יוסף גביזון • עו"ד אריה חגאג עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין