בצל ניסיון ההשתלטות של המיליארדר אילון מאסק על טוויטר, שעוד לא לגמרי ברור מה עומד מאחוריו ולאן הוא עשוי להתפתח, מאסק ממשיך לספק כותרות גם בהסתבכויות אחרות שלו: מתצהירים לבית משפט שהוגשו במסגרת תביעה של משקיעים נגדו, עולה כי שופט פדרלי קבע כי הציוצים של מאסק ב-2018 בנוגע להעברת טסלה לבעלות פרטית היו שקריים ומטעים. זאת לאחר שמאסק טען אחרת בוועידת TED שנערכה ביום חמישי בוונקובר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתקרית הזאת של מאסק מ-2018, המיליארדר צייץ כי הוא שוקל להעביר את הבעלות על טסלה לידיים פרטיות, ומנהל מגעים מתקדמים עם גופים שונים כדי לממש זאת. לפי התצהירים, ביהמ"ש קבע כי הציוצים של מאסק היו שקריים ומטעים. "מאסק פרסם הצהרות מטעות בפזיזות תוך ידיעה שהן שקריות", נכתב.

1 צפייה בגלריה
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
(צילום: AFP)
באותה ועידה שנערכה לפני שלושה ימים הגביר מאסק את הביקורת שלו על הרשות לניירות ערך האמריקנית, וכינה את פקידי הרשות "ממזרים" על כך שהגישו נגדו כתבי אישום בגין הונאה בעקבות הציוצים שלו ב-2018 בנוגע להעברת הבעלות על טסלה. מאסק אמר בוועידה כי המימון להעברת חברת המכוניות החשמליות לבעלות פרטית היה מובטח בזמן שצייץ על כך, אבל הרשות "המשיכה בחקירה בכל זאת", טען, "אז נאלצתי להודות שהציוצים היו שקריים, למרות שהם לא היו".
מאסק הסביר את ההודאה שלו בכך שהבנקים איימו להפסיק לספק לו הון אם לא יעשה כן, מה שהיה מביא את טסלה לפשיטת רגל באופן מיידי, כך לטענתו. "זה כאילו הם החזיקו אקדח מכוון לראש של הילד שלך", אמר מאסק בוועידה.
אחרי הדברים של מאסק בוועידה, משקיעים של טסלה פנו לבית המשפט ביום שישי כדי "למנוע ממאסק להמשיך בקמפיין הציבורי שלו להצגת נרטיב שקרי בנוגע לציוצים השקריים שלו מ-2018", כך נכתב בבקשה. ברקע, יש לציין כי הנושאים הללו יעמדו למשפט של חבר מושבעים בחודש הבא, שבו המשקיעים מבקשים פיצויים על הציוצים של מאסק, ולכן חוששים שהמהלכים שלו כעת יפגעו בסיכוייהם במשפט.
"מאסק משתמש בתהילה שלו כדי להטות את דעת הקהל לטובתו, וממשיך לנהל קרב בתקשורת לאחר שהובס באולם בית המשפט", נכתב בפנייה לבית המשפט. "ההערות של מאסק עלולות לבלבל את המושבעים במשפט בעניינו, ולשנות את החלטתם בנוגע לגודל הנזק שבגינו מאסק חייב למשקיעים פיצויים", נטען.
אלכס ספירו, עורך הדין של מאסק ושל טסלה, שוב טען בשבת כי מאסק דיבר אמת כאשר טען שיש לו מימון להעברת הבעלות על טסלה לידיים פרטיות ב-2018. "כל מה שנותר היום, כחצי עשור אחרי המקרה, הוא עורכי דין אקראיים של תובעים שמנסים להרוויח כסף על גבו של מאסק, ואחרים שמנסים לחסום את האמת הזו מלהיחשף - תוך פגיעה בחופש הביטוי", מסר.

ירכוש את טוויטר?

ברקע להסתבכות החדשה-ישנה של מאסק בנוגע לסדרת הציוצים על העברת הבעלות על טסלה, עומדת ההצעה של מאסק לרכוש את מלוא הבעלות על טוויטר - והתגובה החריפה של החברה בסוף השבוע. ביום חמישי האחרון שלח מאסק מכתב ליו"ר דירקטוריון טוויטר שבו הציג את הצעתו לרכוש את החברה תמורת 54.20 דולר למניה, סכום שמשקף שווי של כ-43 מיליארד דולר. מאסק הבהיר כי מדובר ב"הצעה האחרונה והטובה ביותר" שלו וכי היא אינה עומדת למשא ומתן. הוא ציין כי המחיר משקף פרמיה של 54% למחיר המניה ביום לפני שהחל להשקיע בחברה, ופרמיה של 38% למחיר המניה ביום שלפני חשיפת ההשקעה שלו בחברה.
מאסק, אחד הצייצנים הפופולריים בטוויטר, מתח בשבועות האחרונים ביקורת על הרשת החברתית ובין היתר פרסם סקר שבו שאל את עוקביו אם היא "שומרת על חופש הביטוי". ב-4 באפריל נחשף כי מאסק רכש כ-9% ממניות טוויטר והפך לבעל המניות הגדול ביותר של החברה. זמן קצר לאחר מכן הסכים המיליארדר להצטרף לדירקטוריון טוויטר, מהלך שהיה מגביל אותו לרכישת עד 14.9% מניות של החברה. אולם, ביום שני הודיע מנכ"ל טוויטר פרג אגרוול כי מאסק ויתר ברגע האחרון על ההצטרפות לדירקטוריון, מהלך שסלל את דרכו להשתלטת עוינת. אגרוול הזהיר את העובדים מפני "הסחות דעת" בעתיד - רמז לכך שמאסק עוד לא אמר את המילה האחרונה.
בתגובה להצעה של מאסק הודיע דירקטוריון כי הוא מפעיל "תוכנית זכויות בעלי מניות", שנקראת גם "גלולת רעל". מדובר בטקטיקה מוכרת וחוקית שמטרתה למנוע השתלטות עוינת על תאגידים. התוכנית מקשה על הרוכש הפוטנציאלי לרכוש מניות נוספות מעבר לרף מסוים בכך שהיא מאפשרת לבעלי המניות לרכוש מניות נוספות בהנחה. תוקפה של של התוכנית הזאת לשנה, ובטוויטר אומרים כי היא לא מונעת מהדירקטוריון לנהל משא ומתן או לקבל הצעה לרכישת החברה אם הוא הגיע למסקנה כי היא משרתת את בעלי המניות.