אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, המכהן כמנכ"ל טסלה וספייס-איקס, הציע אתמול (ה') לרכוש את טוויטר תמורת כ-41 מיליארד דולר. מאסק ביקש לקנות 100% ממניות טוויטר לפי 54.20 דולר למניה, המהווה פרמיה של 38% משווי החברה ב-1 באפריל.
היום דווח כי טוויטר מצדה תנסה להגן את עצמה מההשתלטות העוינת של מאסק, ותאמץ מדיניות של "גלולת רעל". המשמעות היא שהחברה תחלק מניות לכל בעלי המניות, פרט למשתלט, ובכך תדלל את חלקו היחסי של מאסק ותייקר את ביצוע ההשתלטות העוינת בצורה ניכרת.
מאסק היה אמור להצטרף לדירקטוריון טוויטר בימים האחרונים לאחר שבשבוע שעבר נחשף כי רכש יותר מ-9% ממניות החברה תמורת כמעט שלושה מיליארד דולר, מהלך שהפך אותו לבעל המניות הגדול ביותר בחברה. אלא שלפני שלושה ימים מנכ"ל החברה פרג אגרוול הודיע כי מאסק חזר בו מהחלטתו להצטרף לדירקטוריון. ההחלטה סוללת את דרכו של מאסק לרכישת מניות נוספות שיאפשרו לו להשתלט על החברה.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(עיבוד תמונה. צילום: רויטרס, shutterstock)
"השקעתי בטוויטר מכיוון שאני מאמין בפוטנציאל שלה להיות הפלטפורמה לחופש הביטוי ברחבי העולם ואני מאמין שחופש ביטוי הוא ציווי חברתי לדמוקרטיה מתפקדת. עם זאת, מאז שביצעתי את ההשקעה, אני מבין כעת שהחברה לא תשגשג ולא תשרת את הציווי החברתי הזה במכונתו הנוכחית. צריך להפוך את טוויטר לחברה פרטית. אם ההצעה לא תתקבל אשקול את מעמדי כבעל מניות", אמר מאסק.
מועצת המנהלים של טוויטר התכנסה אתמול כדי לדון בהצעת ההשתלטות של מאסק, והנסיך הסעודי בן טלאל, שנחשב לבעל מניות גדול בטוויטר, צייץ כי הוא דוחה את הצעת הרכישה של מאסק משום שאינה גבוהה מספיק.
ההצטרפות של מאסק לדירקטוריון הייתה מחייבת אותו לא לרכוש יותר מ-14.9% ממניות החברה, התחייבות שכאמור כעת אינו כבול אליה, מה שיכול להוביל בעתיד להשתלטות על טוויטר.
מאסק, לא הסתיר בתקופה האחרונה את אי-שביעות רצונו מטוויטר: לפני שהודיע על רכישת מניות החברה הוא ערך סקר שבו שאל את עוקביו אם טוויטר מכבדת את חופש הביטוי, ובימים האחרונים תהה אם "טוויטר גוססת" ופרסם רשימה של בעלי חשבונות פופולריים - בהם טיילור סוויפט וג'סטין ביבר - שלדבריו כמעט לא מפרסמים תוכן חדש.
בנוסף, פרסם מאסק שורה של ציוצים עם הצעות לשיפור הרשת החברתית ואף העלה את הרעיון להפוך את משרדי החברה למקלט לחסרי בית, "כי גם ככה אף אחד לא מגיע". הציוצים הרבים עוררו דאגה בקרב עובדי טוויטר, שהביעו חשש שהצטרפותו של מאסק תוביל לשינוי תרבותי בחברה.
טוויטר הודיעה בתגובה כי היא "תשקול בקפידה" את הצעתו מאסק לרכוש את החברה. "הדירקטוריון של טוויטר יבחן בקפידה את ההצעה כדי לקבוע את דרך הפעולה שלדעתו היא לטובת החברה ושל כל בעלי המניות בטוויטר".
פורסם לראשונה: 13:54, 14.04.22