מענקי קורונה בסך למעלה מ-370 מיליון שקל הוחזרו עד כה לקופת המדינה מעסקים שלא היו זכאים אליהם מלכתחילה. כך עלה מדיון מיוחד שקיימה היום (ב') ועדת הכלכלה של הכנסת על מנת לדון בדרישה של רשות המיסים שאלפי עסקים יחזירו את המענקים שקיבלו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשנה למנהל רשות המיסים, מירי סביון, אמרה כי בשלב זה ההחזרים הם וולונטריים, כך שמאפשרים לעסקים שמזהים שקיבלו מענק שלא היו אמורים לקבל להחזיר אותם בפריסה ארוכה של 18 תשלומים. לדבריה, יותר מ-26.5 אלף עסקים נענו עד כה לקריאת רשות המיסים וביקשו להחזיר מענקים בסך של כמעט 650 מיליון שקל, מתוכם כבר שולמו כאמור כ-60%. "מי מהם שרוצה, זכאי לפריסה של 18 תשלומים. יש עוד 11.5 אלף עסקים שיש להם יתרת חוב של קצת יותר מ-270 מיליון שקל".
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
מענקים אלו בסך מיליארדי שקלים שולמו מחודש מאי 2020 ועד לסוף חודש יוני 2021 לעשרות אלפי עסקים, לאחר שאלה הצהירו כי המחזור שלהם פחת בשל משבר הקורונה לפחות ב-25% ובחלק מהתקופה לפחות ב-40%. בעקבות בדיקות וחקירות שביצעו חוקרי המס, התברר כי מיעוט מהעסקים שקיבלו מענקים לא נפגעו כלל בהכנסותיהם, אך עסקים רבים אטמנם נפגעו אולם לא בשיעורים שלפי החוק היו מזכים אותם בקבלת המענקים.
חלק מהעסקים היו זכאים למענקים בחלק מתקופת משבר הקורונה, אך במהלכו השתפר מצבם והם לא היו זכאים עוד לקבלת המענקים, אך המשיכו לקבלם. בשעתו הורה שר האוצר הקודם, ישראל כץ, להימנע מלדרוש את המענקים בחזרה בעיצומו של המשבר ולהמתין עם דרישת רשות המסים לשיפור המצב במשק.
ישיבת ועדת הכלכלה התקיימה על רקע פניות שקיבל יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, על כך שעשרות אלפי עסקים קיבלו דרישה להחזיר את מענקי הקורונה שכבר קיבלו מסיבות שונות, בשעה שהם עדיין מתמודדים עם השלכות המגיפה. היו"ר ביטון הזכיר כי בדיון הקודם ביקשה הוועדה נתונים ובחנה אפשרות לפריסת ההלוואות, ואמר כי הוא שומע שהנושא לא סודר.
ח"כ ביטון שאל האם קיימים נתונים לגבי עסקים שנפגעו קצת פחות מהרף המזכה במענק וסביון השיבה כי זה מצריך בדיקה, וכי בהמשך תעשה הרשות אומדנים לכל התופעות השונות. לשאלתו אם יש תוכניות נוספות לתמיכה בעסקים שעדיין נפגעים כתוצאה ממשבר הקורונה, סביון השיבה כי זה לא חלק מעולם התוכן של רשות המיסים, אלא צריך להיבחן במשרד האוצר ואף מעבר לכך.

קריאות מרובות להקים ועדת חריגים באוצר

המסעדנית לילי בן שלום אמרה בדיון, כי גם משרד האוצר לא יודע את הנתונים, אם הוא מבקש לגבות כספים מעסקים שממש לא התאוששו. נשיא ארגון העצמאים לה"ב, רועי כהן, אמר כי גם עסק שהמחזור שלו ירד ב-38%, מתחת לרף 40% שמזכה במענק, גם עסק כזה אין לו סיכוי לשרוד. לכן דרש להקים ועדת חריגים. היו"ר ביטון התייחס לכך ואמר כי הדבר עלול ליצור אפליה. יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים, יורם מועלמי, טען כי האוצר לא מפרש את החוק נכון.
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
"האוצר לא מפרש נכון את החוק". שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ ולדימיר בליאק ביקש להאריך את ההחזרים עד אמצע יוני 2022, ולאפשר להחזירם בלפחות 36 תשלומים, בהתחשב בגל הרביעי. ח"כ קרן ברק דרשה להקים ועדת חריגים ולסייע למי שלא יכלו לחזור לעבוד. ח"כ סמי אבו שחאדה אמר כי עסקים שנפתחו בתחילת 2020 בכלל לא יכלו לקבל מענקים למרות שנפגעו, וצריך לסייע גם להם. ח"כ יעקב אשר הוסיף כי רשות המיסים לא יודעת לטפל בעסקים שנפתחו במהלך הקורונה והצטרף לקריאה להקמת ועדת חריגים. ח"כ שמחה רוטמן אמר כי העצמאים הם שמשלמים את עלות היציאה מהמשבר.
ח"כ מיכל שיר, שמילאה בתום הדיון את מקומו של היו"ר, אמרה כי "הוועדה קוראת למשרד האוצר ולרשות המיסים להקים ועדת חריגים שתבחן כל עסק לגופו וכי עסקים שנמנע מהם לחזור לעבוד באופן מלא בשל החלטות של הממשלה. ככל שנדרש לשם כך תיקון חקיקה, אנא הביאו זאת במהרה לכנסת והוועדה תטפל בו במהירות הנדרשת.
"הוועדה דורשת ממשרד האוצר ומרשות המיסים לאפשר לעסקים לפרוש את ההחזרים ל-36 תשלומים. הוועדה סבורה שיש לאפשר לעסקים לבצע את פריסת התשלומים באמצעים אלקטרוניים ואחרים ולהימנע מדרישה מהם להגיע למשרדי רשות המיסים לשם כך".
עוד אמרה ח"כ שיר, כי "הוועדה מציעה למשרד האוצר ולרשות המסים לבדוק טענות שהועלו לסתירה בלשון החוק ויישומן. הוועדה ממליצה למשרד האוצר לבחון הקמת קרן סיוע לעסקים במשבר מכספי המענקים שיוחזרו ולסייע לעסקים שקיים קושי בהגדרות החוק הקיים לתת להם מענה ואשר נפגעו כתוצאה מהחלטות הממשלה בתקופת משבר זו. הוועדה מבקשת ממשרד האוצר לרכז את הנתונים שהתבקשו בדבר מספר העסקים המצויים על סף העמידה בקריטריונים ולהעבירם אליה בהקדם ותקיים ישיבת מעקב בנושא".