1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים
בנק הפועלים
ארכיון
(צילום: אביב גוטליב)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגישה חברת "דנירן" נגד בנק הפועלים, שסיפק לה כתב ערבות שגוי מה שהוביל להפסדה במכרז של עיריית רעננה. הבנק טען שאת האשמה יש להטיל על החברה, אך השופט אביים ברקאי קבע שיש לו אחריות מושגית וכן אחריות קונקרטית למתן השירותים ללקוחותיו.
דנירן התמודדה במכרז לאספקת נייר וציוד משרדי שפרסמה עיריית רעננה. תקופת ההתקשרות בהתאם למכרז נקבעה לשנה אחת, מספטמבר 2015, עם אופציה להארכה לשלוש שנים נוספות. החברה זכתה בעבר במכרז דומה שהוציאה העירייה, וסיפקה את שירותי אספקת הציוד המשרדי בשנים 2015-2013.
בתביעה טענה דנירן שהבנק הנפיק כתב ערבות שגוי אף שהיא העבירה לו מבעוד מועד את נוסח הערבות הבנקאית המבוקש במכרז. לדבריה, הבנק אמנם העביר לה טיוטת ערבות בנקאית לבדיקה ובה הנוסח הנכון – אולם לאחר שהיא אישרה אותה הונפק דווקא נוסח מוטעה. היא הפנתה לכך שהצעתה נפסלה בשל הערבות הבנקאית השגויה ושאלמלא הפסילה הייתה זוכה במכרז - שכן הצעתה הייתה הזולה ביותר.
הבנק טען מנגד כי הוסבר לנציג דנירן שהאחריות לנוסח כתב הערבות רובץ עליה, וכי היה עליה לבדוק את נוסח כתב הערבות שקיבלה בטרם הגישה אותו לעירייה. עוד הוסיף הבנק שהתובעת חתמה על נוסח כתב הערבות שקיבלה לידיה ואישרה את תוכנו.
אבל השופט אביים ברקאי פסק כי אכן היה כשל בנוסח הערבות הבנקאית שהנפיק הבנק. לדבריו, בדיקה ויזואלית חטופה מלמדת שהנוסח שהוגש אינו נוסח הטיוטה שאישרה החברה ושאותה ביקשה מהבנק לספק. "אין מדובר במסמכים ארוכי מלל המתפרשים על פני דפים רבים, אשר כוללים פליטת קולמוס קשה להבחנה. ההיפך הוא הנכון. כתב הערבות הוא על פני עמוד אחד בלבד", כתב.
עו"ד שי שמשעו"ד שי שמשמיטל אזולאי
נקבע כי האחריות לכשל רובצת על כתפי הבנק, שלו אחריות מושגית וכן אחריות קונקרטית למתן השירותים הבנקאיים ללקוחותיו, ובכלל זה לדנירן: "חובת הזהירות מטילה על הבנק את החובה לנהוג כלפי לקוחותיו במיומנות ובזהירות הראויות".
השופט הדגיש שאין מדובר במצב שבו הפנייה אל הבנק הייתה מעורפלת והנוסח המבוקש לא היה ברור. מנהל סניף הבנק ציין כבר בתצהירו שהחברה העבירה מראש את הנוסח הנדרש שעל בסיסו הכין הבנק טיוטה לאישורה. המנהל אף הודה שאילו היה בודק את נוסח הערבות "יכול להיות" שהיה מגלה את הטעות.
עם זאת, השופט ברקאי הטיל על החברה אשם תורם של 30%. הוא קבע כי ככל מתמודד במכרז, היא ידעה על אודות חשיבות הנוסח של הערבות הבנקאית והיה מקום לצפות ממנה לערוך בדיקה, ולו בסריקה מהירה ומדגמית, של נוסח הערבות אותה קיבלה.
לעניין הנזק הוא קיבל את טענת דנירן שלפיה הייתה זוכה במכרז אלמלא רשלנות הבנק כך שעליו לפצות אותה על הפסדיה. בניכוי האשם התורם חויב בנק הפועלים לפצות אותה ב-282,985 שקל בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד אריה לין, עו"ד אייל לוטטי • ב"כ הנתבע: עו"ד יאיר ליבוביץ, עו"ד רחלי הרשיש – ממשרד ב.לוינבוק ושות', עורכי דין • עו"ד שי שמש עוסק בבנקים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין