1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה דחה לאחרונה התנגדות של שלושה אחים להוצאת צו ירושה שמכיר בבת הזוג של אביהם המנוח כיורשת מחצית העיזבון שלו. האחים טענו שהיא מנועה מלטעון לזכאות כי בעבר כינתה את עצמה במסמכים רשמיים שונים כרווקה, אבל השופטת ענבל קצב-קרן הזכירה להם כי הם עצמם הכריזו על בת הזוג כידועה בציבור, ולכן הם מושתקים מלהעלות טענה סותרת.
האב הלך לעולמו ב-2009 וכ-10 שנים לאחר מכן הגישה זוגתו בקשה להוציא צו ירושה שמכיר בה כיורשת חצי מהעיזבון, כמי שהייתה הידועה בציבור שלו ב-11 השנים האחרונות לחייו.
אבל הילדים שלו מהנישואים הראשונים הגישו התנגדות וטענו שהיא מושתקת משפטית לטעון שהיא ידועה בציבור, שכן בהליכים משפטיים אחרים ומול גורמים רשמיים היא הציגה את עצמה כחברה לשעבר או כרווקה. הם הפנו לתביעת מזונות שהגישה נגד אביהם בשם בתם המשותפת וכן למסמכים שהגישה לביטוח לאומים שבהם רשמה שהיא רווקה והוא אלמן.
בת הזוג טענה מנגד שהמטרה של הילדים היא למנוע ממנה לקבל את דירתו של המנוח (בינה לבינם מתנהל הליך משפטי שבמסגרתו ביקשה להצהיר עליה כבעלת הדירה מכוח עסקת מכר שנכרתה בינה לבין המנוח ב-99'). לדבריה, הצהרותיה בעבר לא היו שקריות ולא שוללת ממנה את הסטטוס כידועה בציבור, תוך שהדגישה כי בשנים האחרונות לחיי בן זוגה הם גרו יחד והיא זו שטיפלה בו וסעדה אותו במחלתו.
עו"ד שוש ריברעו"ד שוש ריבר
היא הוסיפה כי הגשת תביעת המזונות בשם הילדה לא קשורה למערכת היחסים בינה לבין המנוח, והציגה מסמכים רשמיים רבים שבהם כונתה אשתו וזוגתו. היא הדגישה שבתו אף הצהירה בביטוח לאומי שהייתה הידועה בציבור שלו לאחר מותו כדי לעזור לקבל קצבת שאירים.
ואכן, השופטת ענבל קצב-קרן קיבלה את עמדתה. היא הדגישה כי גם בהליך הזה וגם במסמך שהוגש לביטוח לאומי לפני שלוש שנים הודו האחים שבת הזוג הייתה הידועה בציבור של אביהם, כך שהם אלה שלא יכולים להעלות כעת טענה סותרת. "משמעלה בעל דין טענה בפני בית המשפט, עליו להעלות כשידיו נקיות וכשהוא תם לב", כתבה.
גם לגופו של עניין השופטת שלא התרשמה שההצהרות של בת הזוג בעבר שללו ממנה את הזכות לטעון שהיא ידועה בציבור לצורך הירושה. היא ציינה כי ייתכן שבתקופה שבה תבעה מזונות הקשר ביניהם התרופף אבל אין ספק שבהמשך הם חזרו לחיות יחד, כפי שמעידים מסמכים רפואיים שונים של המנוח. ממילא, הוסיפה, תביעת המזונות הוגשה מתוקף אבהותו ולא קשורה למערכת היחסים שלהם, מה גם שהמזונות נגבו לתקופה קצרה בלבד.
בפסק הדין הודגש שלאחר מות האב קיזז ביטוח לאומי מקצבת בת הזוג חובות של כ-47 אלף שקל ששייכים למנוח מכוח היותה הידועה בציבור שלו. "אף מטעם זה יש משום חוסר תום לב בטענות המתנגדים", כתבה. לאור זאת היא קיבלה את בקשת בת הזוג לצו ירושה וחייבה את הבנים בהוצאות של 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד ע. גור אריה • ב"כ המתנגדים: עו"ד א. חן • עו"ד שוש ריבר עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין