1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב הכריע לאחרונה בסכסוך ירושה שבו היו מעורבים 27 נכדים והתנהל סביב בית בתל אביב ומגרש נוסף שהיו שייכים לסבתם שהלכה לעולמה לפני כ-50 שנה.
הסבתא נפטרה באוקטובר 1971 בהיותה אלמנה, מבלי שהשאירה צוואה. לה ולבעלה המנוח היו שבעה ילדים, אחד מהם נהרג כחייל במלחמת העצמאות. ב-2019, כשכל ששת ילדיה אינם בין החיים, הגיש אחד הנכדים בקשה לצו ירושה שבה טען כי יש לחלק את שני הנכסים בין כל 27 הצאצאים בהתאם לחוק הירושה.
מנגד, שני נכדים אחים, שאחד מהם מתגורר בבית בתל אביב, הגישו תביעה בעניין היקף העיזבון. המחלוקת העיקרית בין הצדדים עסקה בנכס בתל אביב. השניים סיפרו שאביהם גר בנכס עוד משנות ה-50, שם גידל אותם ושם הלך לעולמו ב-1988.
לדבריהם, אביהם הוא זה שרכש את הנכס ושילם את רוב התמורה עבורו, כשהרישום על שם הסבתא היה רק פורמלי. הם צירפו תצהירי הסתלקות שעליהם חתמו הדודים שלהם, שמהם עלה כי בזמן אמת הם ויתרו על עיזבון הסבתא.
הנתבעים (16 נכדים שלקחו חלק בהליך) טענו מנגד שהנכס נרכש על ידי סבתם וסבתם והיה שייך להם כל השנים. לדבריהם, לשני האחים ולאביהם ניתנה רק זכות שימוש בנכס, כך שהוא נמנה על נכסי העיזבון. הם הוסיפו שהסבתא אפשרה לאביהם של התובעים להתגורר בנכס מכיוון שהיה מטופל בשני ילדים קטנים. לדבריהם, לאחר מות הסבתא החליטו שאר הדודים, נוכח מצבו הכלכלי הרעוע של אחיהם, לאפשר לו להמשיך לגור בנכס עם ילדיו.
16 הנכדים הוסיפו שגם לאחר מות אביהם של שני האחים החליטו הדודים לאפשר להם לגור בדירה כל זמן שהם נזקקים לכך. הם הדגישו כי תצהירי ההסתלקות נועדו רק לשם שמירת הנכס למגורי התובעים, שהיו אז "יתומים צעירים".
השופט יחזקאל אליהו התרשם שלסבתא לא הייתה יכולת כלכלית לרכוש את הנכס, ומנגד, לאבי התובעים הייתה יכולת כזו שכן הוא עבד כנהג מונית ואף העסיק שני נהגים שכירים. בנוסף, מחומר הראיות עלה שבשלב החתימה על תצהירי ההסתלקות סברו כולם שהנכס בתל אביב הוא העיזבון היחיד של הסבתא, ורק בהמשך התברר שיש לה גם מגרש.
בפסק הדין צוין כי התנהגות המשפחה משך עשרות רבות של שנים וחילופי שלושה דורות, שאפשרה לאבי התובעים ולאחר מכן לתובעים להחזיק בנכס ללא כל טענה, מחזקת את גרסתם שלפיה אביהם הוא שמימן את הנכס.
השופט הדגיש בהקשר זה כי בעת שנפטר אבי התובעים הם היו בני 26 ו-27, כלל לא "נערים צעירים" הזקוקים לסיוע והגנה כפי שניסו לתאר אותם הנתבעים. בסיכומו של דבר הוא קיבל את התביעה וקבע שהנכס אינו שייך לעיזבון הסבתא ושני האחים התובעים רשאים להירשם כבעליו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד ניסים שלם ו/או תימור שלם-גורדון • ב"כ נתבעים 8-1: עו"ד דוד תירוש • ב"כ נתבעים 16-9: עו"ד גיל סמרה ו/או דרור טולדו ו/או יובל סמרה • עו"ד ישי סיתהון עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין