1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה באשדוד דחה לאחרונה התנגדות לצוואה שהגיש בן זקונים של מנוחה, שהורישה את כל רכושה לארבעת אחיו הגדולים. הוא טען שהאחים הפעילו על האם השפעה בלתי הוגנת, אבל השופטת ענת אלפסי קבעה שההחלטה שלה נבעה מהתנהגותו המחפירה של המתנגד כלפיה בחייה.
האם המנוחה ובעלה, הורים לחמישה, היו בעלים של משק חקלאי במושב. האב נפטר ב-1997 ולאחר מותו הועברה הבעלות במשק לאם. בסוף 2009 היא חתמה על תצהיר שבו התחייבה להעביר את זכויותיה במשק לבנה הצעיר, אך זמן קצר לאחר מכן היא הודיעה לו שאינה מעוניינת לעשות זאת וביקשה לבטל את ההתחייבות.
בסיומו של הליך שנמשך חמש שנים ניתן פסק דין המאשר את הביטול. ערעור שהגיש הבן נדחה תוך חיובו בהוצאות כבדות. בדצמבר 2010 ערכה המנוחה צוואה שבמסגרתה הורישה את כלל רכושה לארבעה מתוך חמשת ילדיה מבלי לציין דבר לגבי בן הזקונים.
בהתנגדות לצוואה טען הבן הצעיר שאימו הייתה נתונה להשפעה בלתי הוגנת של ארבעת אחיו ובראשם זה שמשמש כחבר הנהלת המושב. לדבריו היא רצתה שרכושה יחולק בין כלל ילדיה בחלקים שווים אבל אחיו הסיתו אותה נגדו. הוא הוסיף שיש לבטל את הצוואה גם מחמת טעות, בהיעדר הסבר הגיוני לנישולו.
האחים טענו מנגד כי הצוואה משקפת את רצונה האמיתי של האם, שנפגעה קשות מהתנהגות בנה הצעיר שניסה לנשל אותה מהמשק, ניהל מולה מאבק משפטי קשה והתנהג כלפיה באופן מחפיר.
עו"ד עמי האוסיררעו"ד עמי האוסירר
ואכן, השופטת ענת אלפסי דחתה את ההתנגדות. היא ציינה שקיימת סתירה פנימית מהותית בין עמדת הבן בהליך הקודם, שלפיה יש לתת תוקף מלא להתחייבות שעליה חתמה אימו בנובמבר 2009, לבין עמדתו בהליך זה שלפיה אין לתת תוקף לצוואה שעליה חתמה בשנה שלאחר מכן. זאת, מבלי להציג ראיות לשינוי קוגניטיבי כזה או אחר שחל אצל אימו.
בפסק הדין צוין שמהעדויות עלה שהמנוחה הייתה אישה עצמאית, שהביעה את רצונה באופן ברור ומפורש. היא הדגישה כי אמנם המנוחה נזקקה מדי פעם לעזרה פיזית מילדיה, כמקובל בגיל השלישי, אך אין בכך כדי להעיד על השפעה בלתי הוגנת.
זאת ועוד, ניכר שהמנוחה עמדה בקשר עם כל גורם שבו הייתה מעוניינת, לפי רצונה, והיא לא הייתה מבודדת. לדברי השופטת, מסרטון שהציגו האחים שבו תועדה המנוחה במהלך אישור הצוואה עולה כי היא הביעה את דעתה בקול רם וצלול, כשהיא מבהירה שאינה מעוניינת להוריש דבר לבן הצעיר בשל התנהלותו כלפיה והיותו "נגדה" כלשונה.
עוד כתבה כי משעה שהבן לא שיתף פעולה עם דרך החיים שהתוותה אימו ובחר להתנצח עמה בהליכים משפטיים קשים, ניתן בהחלט להבין את עמדתה של המנוחה. הוא חויב בהוצאות משפט של 30 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד עמי האוסירר עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין