לראשונה בעולם: התעשייה האווירית תבצע הסבת מטוס בואינג 777 מתצורת נוסעים למטוס מטען. היום (ג') החל תהליך ההסבה של המטוס, שהגיע לישראל לפני כשנה וחצי - ואף השתתף במטס יום העצמאות השנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עולם התעופה חווה מגמה הולכת וגוברת של ביקוש למטוסי מטען, לאחר שנת הקורונה ועם הדרישה לשילוח אווירי בינלאומי. מטוסי המטען מקבלים נפח הולך וגדל מסך פעילות התעופה האזרחית. ההסבה היא עבור חברת GE Capital Aviation Services GECAS, שבין היתר מחכירה מטוסים שבבעלותה לשימוש חברות התעופה השונות. המטוס הראשון שהחל כעת בתהליך ההסבה מיועד להימסר לחברת המטענים Kalitta Air, שצפויה לקבלו במהלך שנת 2022.
2 צפייה בגלריה
בואינג 777
בואינג 777
בואינג 777
(צילום: אלון רון, התעשייה האווירית)
בתוך כך, החל היום למעשה תהליך ההסבה הראשון בעולם למטוס מדגם זה. יש לציין כי חברת בואינג מייצרת את המטוס גם בתצורת מטען, אך עד היום לא בוצעה הסבה כזו. תהליך ההסבה צפוי להימשך כ-130 יום ויתבצע בחטיבת התעופה של התעשייה האווירית, בסמוך לנתב"ג. שווי העסקה הוא כ-400 מיליון דולר, ובמסגרתה תסב התעשייה האווירית 15 מטוסי 777 למטען בשלב הראשון, ובהמשך יוסבו 15 מטוסים נוספים. ההודעה על חתימת העסקה פורסמה באוקטובר 2019.
"אנו עדים בשנים האחרונות לעלייה בביקוש למטוסי מטען עקב העלייה בצריכה המקוונת, שהגיעה לשיא בתקופת הקורונה. זה בא לידי ביטוי בעיקר בביקוש הגבוה למטוסי מטען מדגם 767. נכון להיום, כל חלונות ההסבה של דגם זה מלאים עד לשנת 2022", מסבירים בתעשייה האווירית.
"הליך הסבת מטוס נוסעים למטוס מטען כולל שינויי מבנה, כמו התקנת דלת תא מטען חדשה, החלפת חיזוק רצפת המטוס, התקנות חיזוקים לאזור דלת תא המטען והתאמות חשמליות ומערכתיות, שייאפשרו תפעול נוח ובטוח. כמו כן, התהליך כולל קבלת רישוי למטוס המוסב על-ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א), European Aviation Safety Agency (EASA), ה-Federal Aviation Administration (FAA) ורשויות אחרות".
2 צפייה בגלריה
הסבת בואינג 777 ממטוס נוסעים למטוס מטען
הסבת בואינג 777 ממטוס נוסעים למטוס מטען
הסבת בואינג 777 ממטוס נוסעים למטוס מטען
(צילום: התעשייה האווירית)
סמנכ"ל ומנהל חטיבת התעופה בתעשייה האווירית, יוסי מלמד: "לפני כשנתיים יצאנו לדרך עם עסקת הסבת מטוס ה-B777-300ER. בשנתיים האחרונות השקענו אלפי שעות עבודה ומאמץ תכנוני ולוגיסטי כדי להגיע לרגע הזה. היום אנו מתחילים לבצע את הסבת המטוס בפועל. הביקוש להסבות מטוסי בואינג 777 הינו גדול, ואני צופה שחלונות ההסבה הפנויים ייתפסו במהרה. קיים צפי לכ-50 מטוסים שייכנסו להסבה”.
סמנכ"ל ב-GECAS Cargo, ריץ' גרינר: "תוכנית ה-777 נתמכת על יכולותיהן וניסיונן של התעשייה האווירית ו-GECAS בתכנון מטוסי מטען, שמספקים מענה לצרכים העולים מהשוק".