"ההשקעה של מדינות המפרץ במדינת ישראל במסגרת הסכמי אברהם היא אינטרס מדיני אסטרטגי ראשון במעלה. אני מעריך שבסופו של דבר העסקה לרכישת הפניקס תאושר". כך אמר הבוקר (ד') בריאיון לשרון כידון ובר שם-אור ב-ynet radio האלוף במילואים יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל לשעבר ומי ששמו הוזכר כמועמד אפשרי לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר הבא תחת בצלאל סמוטריץ'.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
דבריו של רון-טל מגיעים יממה לאחר שהקרנות האמריקניות סנטרברידג' וגלאטין חתמו על מזכר הבנות עם קרן אמירתית לרכישת 25% ממניות חברת הביטוח, אשר מנהלת בין היתר כ-60 מיליארד שקל בכספי פנסיה של ישראלים. "יש לעסקה כזו הרבה מאוד יתרונות. צריך להתייחס לזה ברגישות מאוד גבוהה. יכול להיות שהיא תאושר עם מגבלות מסוימת: אולי עם אחזקה לא בגדול הזה, אולי עם הכנסה של שותפים נוספים... יש פתרונות והם לא רק שחור ולבן", הוא הוסיף.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד האוצר הבא? יפתח רון-טל
מנכ"ל משרד האוצר הבא? יפתח רון-טל
מנכ"ל משרד האוצר הבא? יפתח רון-טל
(צילום: מוטי קמחי)
עוד טען רון-טל, כי "במקרה של חברה פיננסית, מכירה מהסוג הזה מעלה את הערך של החברה והיא ממילא מעלה את הערך של הכסף של הציבור שנמצא בה, אז בעיקרון זה טוב. השאלה היא שאלה מדינית - האם יש אינטרסים נוספים שיכולים להשפיע ולגבור על האינטרס הפיננסי הצר".
בתוך כך, יו"ר חברת החשמל לשעבר התייחס בריאיון גם אל דרישת המפלגות החרדיות לאסור ייצור חשמל בשבת ואמר כי "לא מדובר בבעיה חדשה. יש פסקי הלכה שאוסרים להשתמש בחשמל במעורבים בייצור שלו יהודים. בזמנו עסק בזה הרב קניאבסקי ואפילו הייתי אצלו.
"מה שקורה בפועל זה שכמעט 100 אלף משפחות במדינתי שראל מורידות את השאלטר של חברת החשמל בערב שבת ומפעילות שאלטר אחר שמחבר אותם לגנרטורים. הבעיה היא שמדובר בפתרון לא מוסדר. יש גנרטורים בפינת הרחוב שפועלים על סולר ומזהמים בצורה מטורפת והם גם לא בטיחותיים. הרגולציה מחייבת את חברת הוט לסלול קווי טלפון לבתים - קווי תקשורת - החבר'ה האלה לא משתמשים בטלוויזיה אז בצנרת הזאת הם מעבירים חשמל. זה קופסאות שכל ילד יכול לגעת בהן - זו סכנת נפשות. בנוסף, מדובר על משפחות קשות יום שמשלמות פי ארבעה מאיתנו על קילו וואט לשעה. זה מאות שקלים בכל שבת".
יש לזה פתרונות? "מעולם לא שקלו את הפסקת ייצור החשמל בשבת. פתרון אחד הוא אוטומטציה במערכת החשמל. כלומר, להביא לכך שבשישי-שבת במדינת ישראל לא תיגע יד אדם במהלך ייצור החשמל. מבחינה טכנולוגית זה אפשרי, זה רק עניין של משאבים ושל סדרי עדיפויות. אפשרות שנייה היא שכל משפחה כזאת תרכוש מצברים ותמלא אותם לקראת השבת. הבעיה שזה המון כסף - מדובר על עשרות אלפים למשפחה - אני לא ממליץ על הפתרון הזה בשלב הזה".